Централізовані бухгалтерії у громадах: законні до 2025, але мають бути реорганізовані

КУ «Централізована бухгалтерія» були створені правомірно до змін, однак після оновлення Постанови №59 в травні 2025 року, потрібно перейти на нові форми обліку – через бухгалтерські служби або штатного бухгалтера в кожному закладі

36


У 2022 році для забезпечення фінансової автономії закладів освіти в громаді, була створена КУ «Централізована бухгалтерія з обслуговування закладів освіти», які співпрацюють на договірних засадах. 16.05.2025 були внесені зміни до постанови КМУ від 23.07.2025 №59. У звʼязку зі змінами, звʼявилися руекомендації щодо приведення бухобліку, відповідно до чинного законодавства та формою організації бухобліку. Тож, тепер виникає запитання:


  1. Чи потрібно, ліквідовувати установу, вводити бухгалтерів в заклади? Закон не має зворотної дії.


Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначені Законом України від 16.07.1999 №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі Закон).


Відповідно до частини 1 статті 2 Закону, він поширюється на всіх юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правової форми і форми власності (далі Підприємства).


Згідно зі статтею 8 Закону, бухгалтерський облік на Підприємстві ведеться безперервно з дня його реєстрації і до моменту ліквідації. Організація бухгалтерського обліку належить до компетенції його власника (власників) або уповноваженого органу (посадової особи) відповідно до законодавства та установчих документів, а відповідальність за організацію бухгалтерського обліку несе уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво Підприємством, або власник відповідно до законодавства та установчих документів.


Відповідно до частини 4 статті 8 Закону, для забезпечення ведення бухгалтерського обліку Підприємство самостійно з дотриманням вимог цього Закону обирає одну з форм його організації.


Для бюджетних установ форми ведення бухгалтерського обліку визначені у Типовому положенні про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженому постановою КМУ від 26.01.2011 №59 (далі Постанова №59). Відповідно до змін від 20.05.2025 до Постанови №59, бюджетна установа може обрати лише одну з двох форм бухгалтерського обліку:


  1. створити бухгалтерську службу як підрозділ або ввести посаду бухгалтера;
  2. вести облік на договірних засадах централізованою бухгалтерією бюджетної установи, якій вона підпорядковується.
Тобто, модель окремої комунальної установи «Централізована бухгалтерія» більше не відповідає вимогам чинного законодавства України

Водночас, відповідно до ст. 58 Конституції України, закони та інші нормативні акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що все створене до змін, які були внесені у травні 2025 року, було правомірним. Проте:

надалі громади зобов’язані привести систему бухгалтерського обліку у відповідність до нових вимог.

Одночасно, у громадах скалася практика, коли бухгалтерію закладу освіти веде централізована бухгалтерія відділу освіти. Однак, цей формат не вбачається можливим.


Відповідно до листа Мінсоцполітики від 08.11.2013 №1006/13/155-13, такі підрозділи не належать до ОМС з моменту, коли керівні працівники і спеціалісти органів місцевого самоврядування набули статусу посадових осіб. Відповідно, ліквідація (реорганізація) централізованих бухгалтерій мала провадитись радами, які їх утворили, з дотриманням вимог ст. 40 Кодексу законів про працю України.


Тобто, на сьогодні, не передбачають створення в ОМС підрозділу «Централізована бухгалтерія»:


  1. Закон України від 07.06.2001 №2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування»;
  2. постанова КМУ від 09.03.2006 №268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів»;
  3. наказ Мінекономіки від 23.03.2021 №609 «Про умови оплати праці робітників, зайнятих обслуговуванням органів виконавчої влади, місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, органів прокуратури, судів та інших органів».


Можливе лише функціонування бухгалтерських служб самого органу, працівники яких є посадовими особами місцевого самоврядування та здійснюють відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій.

Отже створення КУ «Централізована бухгалтерія» до внесення змін у Постанову №59 було, правомірним. Проте надалі громади зобов’язані привести систему бухгалтерського обліку у відповідність до нових вимог. Для забезпечення належного бухгалтерського обліку у закладах освіти рекомендуємо уводити посаду бухгалтера шляхом внесення керівником змін до штатного розпису

Джерело: U-LEAD консультує


Читайте більше:


Облікова політика підприємства: 7 порад для ідеальності

Як облікова політика може захистити платника під час перевірки


Шаблони та зразки документів:


Положення про організацію бухгалтерського обліку та облікової політики ТОВ

Положення про облікову політику та організацію бухгалтерського обліку органу місцевого самоврядування


Сервіси для бухгалтера:


Конструктор Облікової політики

Матеріали на сайті https://7eminar.ua можуть містити роз’яснення державних органів та погляди зовнішніх авторів. Їхній зміст не завжди збігається з позицією редакції. Кожна публікація відображає особисту думку автора. Редакція не редагує авторські тексти і не несе відповідальності за їх зміст.

36

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇

Коментарі

3

534

16

12062

4170

947

7

24532

1522

16

20

489

204

29

38

8416

5226

923

10

14