У постанові від 28.03.2025 року у справі № 380/6314/24, яка залишена в силі Верховним Судом, Восьмий апеляційний адміністративний суд зазначив:
Єдиною законною підставою для призначення фактичної перевірки щодо дотримання платником податків податкової дисципліни (згідно з пп. 80.2.2 Податкового Кодексу України) є наявність або отримання у встановленому законом порядку інформації від державних органів чи органів місцевого самоврядування.
Що це означає для бізнесу?
Податковий орган зобовʼязаний:
- довести факт і законність проведення самої контрольної закупівлі, яка стала першоджерелом інформації;
- надати акт контрольної розрахункової операції (КРО);
- зафіксувати дату, час, суму, номенклатуру товару, що був придбаний в рамках контрольно розрахункової операції;
- підтвердити використання державних коштів для проведення КРО;
- надати докази повернення товару чи відшкодування витрат платника податків;
Якщо доповідна записка – єдине джерело інформації, на яке спирається податкова, це не може бути законною підставою для фактичної перевірки.
Суд чітко наголосив:
якщо наказ про перевірку видано без належної правової підстави, то усі подальші дії податкового органу – від самої перевірки до нарахування штрафів чи податків – є протиправними.
Джерело: Команда адвокатів Богдана Янківа
Читайте більше:
Планова податкова перевірка: як діяти, якщо побачили себе у плані-графіку
Документальні перевірки у ФОПів
Як проводять та що перевіряють під час фактичної перевірки
Запити від податківців: як реагувати та чи відповідати
Коли подавати та як оформити заперечення до акта податкової перевірки