
СР
Експерт
Софія РубанКонсультант з бухгалтерського обліку за МСФЗ та оподаткування прибутку підприємств
Під час ведення бізнесу підприємства так чи інакше стикаються із різними штрафними санкціями. Оскільки такі витрати апріорі не пов’язані із госпдіяльністю, то законодавець передбачив спецправила, за допомогою яких в певних випадках (суто з метою оподаткування) «штрафні» затрати треба нівелювати. Мовимо в даному контексті про коригування із пп. 140.5.11 ПКУ. Саме про нюанси його застосування далі й поговоримо

Компанії із бухдоходом менше 40 млн грн, які прийняли рішення не вести облік податкових різниць (і зробили спеціальну безкоригувальну відмітку в декларації з податку на прибуток) всі визнані «штрафні» витрати (їх, нагадаємо, обліковують за дебетом субрахунку 948 «Визнані штрафи, пені, неустойки») у прибутковому обліку мають відображати виключно за правилами бухобліку.
Адже такі безкоригувальні платники податку на прибуток різницю із пп. 140.5.11 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) взагалі не застосовують (не залежно від того, на користь кого ними нараховано/сплачено фінансові санкції). Інакше кажучи, в них, визнані затрати на субрахунку 948, у складі загального фінрезультату, який показують у рядку 02 декларації з податку на прибуток, в повній сумі впливатимуть й на об’єкт оподаткування.
Саме для таких високодохідних компаній (або більш дрібніших фірм, які добровільно прийняли рішення вести облік податкових різниць із р. III ПКУ) потенційно й спрацьовує необхідність у застосуванні коригування із пп. 140.5.11 ПКУ.
Згідно з ним бухфінрезультат до оподаткування необхідно збільшувати на суму витрат від визнаних штрафів, пені, неустойок, відшкодування збитків, компенсації неодержаного доходу (упущеної вигоди), нарахованих відповідно до цивільного законодавства та цивільно-правових договорів (у т.ч. у сфері зовнішньоекономічної діяльності), на користь осіб, які не є платниками податку (окрім фізосіб, які є платниками податку на доходи), а також на суму штрафів, пені, нарахованих контролюючими органами та іншими органами державної влади за порушення вимог законодавства.
У додатку РІ цю різницю записують до рядка 3.1.11.
Далі розкладемо на складові цю норму і виділимо ключові її аспекти.
Проаналізувавши пп. 140.5.11 ПКУ, можна чітко виокремити три важливі моменти для його запуску:
1) у бухобліку у звітному періоді мають бути показані витрати від визнаних штрафів, пені, неустойок (в більшості випадків в цьому плані орієнтуємося на дебет субрахунку 948). Саме тоді і тільки тоді запускається в дію пп. 140.5.11 ПКУ.
Якщо ж штраф підприємству нарахували, але воно його не визнало і буде оскаржувати, то ані витрат в бухобліку в такому разі не буде, ані коригування із пп. 140.5.11 ПКУ не працюватиме;
2) штрафи, нараховано відповідно до цивільного законодавства та цивільно-правових договорів (тобто, т.зв. договірні штрафи) на користь, зокрема, неплатників податку на прибуток (окрім звичайних фізосіб);
3) штрафи, нараховані контролюючими органами та іншими органами державної влади за порушення вимог законодавства (тобто т. зв. «перевірочні» штрафи).
Коригування із пп. 140.5.11 ПКУ не застосовують, коли договірні штрафи нараховано на користь:
1) платників податку на прибуток. Підтверджують це й податкові органи в своїх роз’ясненнях (див., наприклад, ІПК ДПСУ від 14.12.2022 №2214/ІПК/99-00-21-02-02-06).
Тобто тут головне, щоб контрагент, на користь якого підприємство платить штраф був прибутківцем (при цьому, очевидно, не обов’язково, щоб він сплачував податок на прибуток саме за базовою ставкою із п. 136.1 ПКУ). Тоді пп. 140.5.11 ПКУ до таких операцій не застосовують;
2) звичайних громадян – непідприємців (у т.ч. нерезидентів). Акцентовано на цьому увагу й в ІПК ДПСУ від 29.03.2021 №1258/ІПК/99-00-21-02-02-06 та від 04.12.2023 №4475/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК;
3) фізосіб – підприємців, які працюють на загальній системі оподаткування і фізосіб, які проводять незалежну професійну діяльність.
Адже їх на підставі ст. 177 та ст. 178 ПКУ теж вважають платниками податку на доходи. А раз так, то на них також поширюється «фізособно-ПДФОшне» звільнення із пп. 140.5.11 ПКУ. Свого часу, вказували на це й податківці (див. лист ДФСУ від 03.03.2017 №4486/6/99-99-15-02-02-15).
Також пп. 140.5.11 ПКУ не застосовують щодо самоштрафів та пені, нарахованих платником самостійно під час виправлення помилок (див. ст. 50, ст. 129 ПКУ). І хоча на їх застосування наразі встановлено мораторій (пп. 69.38 підрозділу 10 р. ХХ ПКУ), утім, як мінімум, знати про цей важливий момент не завадить. До речі, податківці в категорії 102.02 ЗІР теж акцентували увагу на цьому нюансі.
Тут треба аби одночасно було дотримано дві умови.
Умова 1. Договірні штрафи.
Так, тут, зосібна, мова йде про ті «каральні» суми, які передбачені договірними відносинами. Так, згідно з ч. 1 ст. 546 Цивільного кодексу України (далі – ЦКУ) виконання зобов'язання може забезпечуватися неустойкою, порукою, гарантією, заставою, притриманням, завдатком, правом довірчої власності.
Своєю чергою, в ч. 1-ч. 3 ст. 549 ЦКУ визначено, що неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання.
Штрафом є неустойка, яку обчислюють у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов'язання. А пенею є неустойка, яку рахують у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання.
Таким чином, якщо підприємство на підставі умов відповідного договору сплачує контрагенту – неплатнику податку на прибуток, то в такому разі неодмінно слід застосовувати коригування із пп. 140.5.11 ПКУ.
До речі, часто предметів судових розглядів виступають справи, згідно з якими є вимога сплати грошових коштів за користування земельною ділянкою без укладення договору оренди землі. І попри те, що виплата такого відшкодування здійснюється не згідно умов договору (бо його взагалі не укладено), а на підставі вимог ст. 1214 ЦКУ, податкова вважає, що на такі суми також має поширюватися коригування із пп. 140.5.11 ПКУ (див. ІПК ДПСУ від 28.04.2023 №1056/ІПК/99-00-21-02-02-06 та від 24.09.2024 №4570/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК). Адже такі «відшкодувальні» суми є компенсацією неодержаного доходу відповідно до цивільного законодавства.
Умова 2. Такі штрафи нараховано на користь неплатників податку на прибуток.
А такими є неприбуткові установи та організації (п. 133.4 ПКУ) та суб’єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування (тобто фізособи та юрособи – єдинники) – п. 133.5 ПКУ.
Таким чином, коригувальні платники податку на прибуток, які виплачують «договірні» штрафи на користь неприбутківців (наприклад, ОСББ – ІПК ДПСУ від 20.12.2023 №4796/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК) та єдинників, автоматом потрапляють на різницю із пп. 140.5.11 ПКУ.
Окремо варто виділити штрафи на користь юросіб – нерезидентів. Щодо них у податкових органів особлива позиція. У категорії 102.16 ЗІР безапеляційно вказано, що із «штрафних» сум, сплачених нерезиденту, треба утримувати т.зв. податок на репатріацію. Відповідно, якщо підприємство сплачуватиме останній за правилами п. 141.4 ПКУ, то коригування із пп. 140.5.11 ПКУ щодо таких сум не потрібно застосовувати.
А от, якщо під час сплати штрафу нерезиденту компанія застосує норми міжнародного договору і не утримає із такого нерезидентського доходу т.зв. податок на репатріацію, то в такому разі їй необхідно буде збільшувати бухфінрезультат до оподаткування згідно з пп. 140.5.11 ПКУ на такі «штрафні» суми.
В даному разі мова йде про штрафні санкції (у їх розумінні із пп. 14.1.265 ПКУ), нараховані коригувальному платнику податку на прибуток:
1) контролюючими органами. Згідно з п. 41.1 ПКУ такими є податкові та митні органи;
2) іншими органами державної влади. Їх перелік чималий (див. за посиланням): це й НБУ, ПФУ, НКЦПФР, Фонд держмайна й багато інших інстанцій.
Тобто, по суті, завдяки цій приписці «іншими органами державної влади» під коригування із пп. 140.5.11 ПКУ мають потрапляти всі штрафи, нараховані державно-каральними органами за порушення абсолютно будь-яких вимог законодавства. І підтверджують це численні роз’яснення податкових органів. Наприклад, в ІПК від 20.12.2023 №4796/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК наголошено на необхідності застосування коригування із пп. 140.5.11 ПКУ щодо штрафів, нарахованих Антимонопольним комітетом України та Державною екологічною інспекцією України. В ІПК від 05.01.2024 №43/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК піднято питання щодо кореляції пп. 140.5.11 ПКУ і штрафів від НБУ за порушення у сфері фінмоніторигу. А в ІПК від 30.09.2021 №3651/ІПК/99-00-21-02-02-06 було наголошено на дію пп. 140.5.11 ПКУ відносно санкцій за порушення нормативу працевлаштування осіб із інвалідністю.
Читати більше:
Облік нарахування штрафів та пені
Коли показувати в обліку штрафні санкції, якщо триває судове оскарження ППР
Чи враховуються штрафи, нараховані контролюючими органами, у складі витрат
Увечері 10 жовтня 2026 року портал Дія став тимчасово недоступним через технічні роботи, тоді як мобільний застосунок продовжив працювати у звичайному режимі. Команда сервісу повідомила, що працює над відновленням порталу

Для закладів охорони здоров'я Закон №875 передбачає спеціальний норматив працевлаштування осіб з інвалідністю – 2%. Але чи означає це, що медзаклад із середньообліковою кількістю штатних працівників від 8 до 25 осіб за квартал може мати нульовий норматив?

ФОП – платник єдиного податку на протязі 2026 року перераховувала на свою особисту картку кошти з призначенням «Дохід, з якого виплачено податки». Зараз ФОП хоче повернути частину цих коштів на рахунок ФОП. З яким призначенням платежу повернути кошти на підприємницький рахунок, щоб вони повторно не потрапили до доходу та річного ліміту єдиного податку? Як довести, що це повернення раніше знятих з рахунку коштів?

Чи обов'язково видавати працівникам розрахункові листи у 2026 році? Чи є відповідальність, якщо роботодавець не видає працівникам розрахункові листи? Їх потрібно видавати під кожну виплату чи один раз на місяць?

Мінекономіки, за інформацією волонтера Ігоря Федірка, запропонувало обмежити бронювання працівників критично важливих підприємств оборонно-промислового комплексу до 85% замість 100%. Проєкт постанови надійшов на погодження до Міноборони. Представники галузі наголошують, що виробництву зброї потрібні додаткові працівники, а можливі зловживання варто перевіряти на рівні конкретних підприємств. Це питання вже зацікавило народного депутата Олександра Федієнка, який готує запит до Мінекономіки

Пояснено,чому наявність боргу не означає автоматичного продажу квартири чи будинку. З 23 жовтня 2026 року поріг захисту єдиного житла збільшиться з 20 до 50 мінімальних зарплат – у 2026 році це 432 350 грн: якщо сума стягнення не перевищує цей розмір, стягнення на єдине житло та земельну ділянку під ним не здійснюватиметься

Із 10 жовтня 2026 року до 1 березня 2027 року заборонено вилов струмкової форелі (пструга) у водоймах Закарпатської, Івано-Франківської, Львівської та Чернівецької областей. За кожну незаконно виловлену особину передбачено відшкодування збитків у розмірі 7 225 грн, а порушникам також може загрожувати адміністративна або кримінальна відповідальність

Мінекономіки доопрацьовує законопроєкт щодо вдосконалення колективного управління майновими авторськими та суміжними правами. Серед пріоритетів – прозорість роботи організацій колективного управління (ОКУ), обґрунтовані тарифи, посилення державного нагляду, врегулювання спорів і своєчасна виплата винагород правовласникам

CERT-UA повідомила про масштабну кампанію UAC-0277 із використанням техніки ClickFix: лише у вересні 2026 року фахівці виявили понад 100 скомпрометованих вебресурсів. Через підроблену перевірку Cloudflare користувачів Windows спонукають самостійно виконати команду, що призводить до зараження комп’ютера шкідливим ПЗ

Якщо в ДТП брали участь лише два автомобілі, немає потерпілих і пошкодженого іншого майна, а водії тверезі, мають чинні поліси ОСЦПВ та погоджуються щодо обставин пригоди, Європротокол можна оформити через застосунок Дія. Для цього потрібно перевірити дані, додати інформацію про ДТП, фото та схему, а потім підписати документ Дія.Підписом

У «Резерв+» може з’явитися повідомлення «Вас розшукує ТЦК» навіть за наявності чинної відстрочки від мобілізації. У Міноборони пояснюють: сповіщення може свідчити про зафіксоване порушення правил військового обліку та переданий до Нацполіції запит на доставлення до ТЦК. Відстрочка не звільняє від відповідальності за порушення правил військового обліку

Обов’язок пенсіонера протягом 10 днів повідомити Пенсійний фонд про зміни у своєму трудовому статусі або реєстрації підприємницької діяльності. Це можна зробити шляхом подання заяви разом з документами, що підтверджують зміну статусу. Невчасне або неповідомлення призведе до незаконних пенсійних виплат, які доведеться повернути

Середній заробіток, виплачуваний роботодавцем мобілізованому працівнику, оподатковується військовим збором за ставкою 5%. Такий дохід включається до загального оподатковуваного доходу платника податків відповідно до вимог ПКУ

У ВРУ зареєстрували законопроєкт №16129, який пропонує запровадити окремий статус «доброволець Сил безпеки і оборони України» для визначених категорій осіб, які вже мають статус УБД. Серед передбачених преференцій – додатковий тиждень оплачуваної відпустки, безоплатне відвідування державних і комунальних спортивних та культурних закладів, а також перевага під час визначення переможця конкурсу на посаду державної служби за рівної кількості балів

Пенсія за віком призначається після досягнення 60 років і за умови наявності відповідного страхового стажу. Мінімальна кількість стажу поступово зростає від 31 року у 2024 році до 35 років у 2028 році. При досягненні 63 років можливо призначення пенсії за менших вимог до страхового стажу. Після 65 років пенсія може бути призначена зі стажем від 15 років, але вимога до стажу також зростатиме щороку

Верховний Суд роз’яснив, чи застосовується 1095-денний строк давності до стягнення коштів за користування комунальною землею без договору оренди. Такі вимоги мають цивільно-правовий, а не податковий характер, адже йдеться про повернення безпідставно збережених коштів власнику земельної ділянки. Тому строки давності за ст. 102 ПКУ до таких спорів не застосовуються
