В управління персоналу штабу Командування Сухопутних військ Збройних Сил України запитали щодо можливості переведення з ТЦК до тилової частини за наявності рекомендаційного листа.
За результатами розгляду було надано наступні відповіді.
1. Щодо нормативно-правових актів або внутрішніх документів ЗСУ, якими регулюється порядок переведення військовослужбовців з ТЦК до інших військових частин, у тому числі - тилових.
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв'язку з виконанням ними конституційного обов'язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначення загальних засад проходження в Україні військової служби здійснюється Законом України від 25.03.1992 №2232-XII «Про військовий обов'язок і військову службу».
Порядок переміщення військовослужбовців між військовими частинами врегульовано Положенням про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженим Указом Президента України від 10.12.2008 №1153/2008 (далі - Положення), та Інструкцією про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженою наказом Міноборони від 10.04.2009 №170.
2. Щодо права військовослужбовця, який проходить службу в ОТЦК та СП, бути переведеним до тилової військової частини за наявності офіційного рекомендаційного листа від приймаючої частини.
Відповідно до підпункту 2 пункту 5, пункту 6 Порядку реалізації експериментального проекту щодо вдосконалення механізму переміщення військовослужбовців Збройних Сил за їх ініціативою, затвердженого постановою КМУ від 12.11.2024 №1291 (далі - Порядок), право на звернення до Кадрового центру Збройних Сил з рапортом на переміщення мають, зокрема, військовослужбовці:
які проходять військову службу у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, які мають бажання бути переміщеними для подальшого проходження військової служби до інших військових частин Збройних Сил, які не належать до військових частин бойового складу військ Збройних Сил.
Рапорт на переміщення подається засобами Державного вебпорталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки і оборони Армія+ (далі - Портал Армія+). До рапорту військовослужбовець додає, зокрема, погодження командира військової частини, в якій проходить військову службу такий військовослужбовець.
Крім того, відповідно до пункту 110 Положення переміщення осіб рядового складу, сержантського та старшинського складу за наявності обгрунтованих підстав з урахуванням висновків атестування, рекомендацій їх безпосередніх і прямих начальників на підставі клопотань командирів (начальників), які порушили питання про переміщення, здійснюється:
- між з'єднаннями, військовими частинами, оперативними командуваннями – наказами посадової особи, якій підпорядковані відповідні з'єднання, військові частини та оперативні командування;
- між видами ЗСУ, окремими родами військ (сил) ЗСУ та військовими частинами, які підпорядковані начальникам структурних підрозділів Генерального штабу ЗСУ, – наказом Головнокомандувача ЗСУ. У період дії воєнного стану таке переміщення здійснюється наказом начальника Генерального штабу ЗСУ;
- між військовими частинами видів, окремих родів військ (сил) ЗСУ та військовими частинами, які підпорядковані Міноборони, – наказом керівника служби персоналу Міноборони.
Згідно зі статтею 14 Статуту внутрішньої служби ЗСУ, затвердженого Законом України від 24.03.1999 №548-XIV «Про Статут внутрішньої служби Збройних Сил України», із службових та особистих питань військовослужбовець повинен звертатися до свого безпосереднього начальника, а якщо він не може їх вирішити – до наступного прямого начальника.
З огляду на наведене, для ініціювання питання переміщення до військової частини необхідно звернутись з відповідним рапортом до свого безпосереднього командира за місцем служби або безпосередньо до Кадрового центру ЗСУ засобами Порталу Армія+
3. Щодо можливості відмови у переведенні виключно на підставі відповідності поточної посади рішенню ВЛК, якщо запропонована посада в іншій частині також відповідає висновку ВЛК та є тиловою.
Якщо поточна посада відповідає висновку військово-лікарської комісії, то відсутні підстави, які зумовлюють обов'язкове переміщення, а порушення перед вищим командуванням клопотання про переміщення належить до дискреційних повноважень прямих командирів (начальників).
Довідково: дискреційні повноваження – це повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за таких обставин (Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи N R(80)2, прийняті Комітетом Міністрів 11.03.80 на 316 нараді).
З огляду на наведене, відмова у переведенні виключно на підставі відповідності поточної посади рішенню військово-лікарської комісії не порушує вимог чинного законодавства та керівних документів
4. Щодо можливості оскарження відмови у переведенні.
Відповідно до статей 110, 111 Дисциплінарного Статуту Збройних Сил України, затвердженого Законом України від 24.03.1999 №551-XIV «Про Дисциплінарний статут Збройних Сил України», усі військовослужбовці мають право надсилати заяви чи скарги або особисто звертатися до посадових осіб, органів військового управління, органів управління Служби правопорядку, органів, які проводять досудове слідство, та інших державних органів, зокрема у разі прийняття незаконних рішень, дій (бездіяльності) стосовно них командирами (начальниками) або іншими військовослужбовцями, порушення їх прав, законних інтересів та свобод.
Заява чи скарга з інших питань службової діяльності подається безпосередньому командирові (начальникові) тієї особи, дії якої він оскаржує, а в разі, якщо особи, які подають скаргу, не знають, з чиєї вини порушені їх права, заява чи скарга подається в порядку підпорядкованості.
Також військовослужбовці мають право оскаржити відмову у переміщенні в судовому порядку
Джерело: лист Міноборони від 29.07.2025 №765/4/17078
Читайте більше:
Мобілізація офіцерів запасу: що каже Генеральний штаб ЗСУ
Суд: електронний військово-обліковий документ має таку саме юридичну силу як і паперовий