Заголовок тимчасово відсутній
Щодо дати складання ПН на експорт
ПКУ визначає наступне:
1) ст. 39-1 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17?find=1&text=%D0%BC%D0%B5%D0%B4%D1%96%D0%B0%D0%BD#n9831):
"39-1.1....Для цілей визначення податкових зобов’язань зі сплати податків і зборів застосовується офіційний курс валюти України до іноземної валюти, встановлений Національним банком України, що діє на 0 годин:
...дня виникнення (визначення) податкових зобов’язань для інших платників/операцій/податкових зобов’язань, якщо інше не передбачено цим Кодексом."
2) в ст. 187 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17?find=1&text=%D0%BC%D0%B5%D0%B4%D1%96%D0%B0%D0%BD#n4528):
"187.1. Датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
...б) ... в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства,..."
3) в ст. 189 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n4564):
"189.17. Базою оподаткування для операцій з вивезення товарів за межі митної території України є договірна (контрактна) вартість таких товарів, зазначена в митній декларації, оформленій відповідно до вимог Митного кодексу України."
Позиція ДПСУ
ЗІР (101.09, https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=39529):
"За яким валютним (обмінним) курсом НБУ визначається вартість товарів при складанні податкової накладної у разі експорту товарів?
Відповідь:
...Пунктом 187.1 ст. 187 ПКУ визначено, що датою виникнення податкових зобов’язань з ПДВ за операціями з експорту товарів є дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства.
Відповідно до п.п. 195.1.1 п. 195.1 ст. 195 ПКУ товари вважаються вивезеними за межі митної території України, якщо таке вивезення підтверджене в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, митною декларацією, оформленою відповідно до вимог Митного кодексу України від 13 березня 2012 року № 4495-VI зі змінами та доповненнями (далі – МКУ).
Частиною першою ст. 248 МКУ визначено, що митне оформлення розпочинається з моменту подання митному органу декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування – з моменту отримання митним органом від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.
Згідно з частиною п’ятою ст. 255 МКУ митне оформлення вважається завершеним після виконання всіх митних формальностей, визначених МКУ відповідно до заявленого митного режиму, що засвідчується митним органом шляхом проставлення відповідних митних забезпечень (у тому числі за допомогою інформаційних технологій), інших відміток на митній декларації або документі, який відповідно до законодавства її замінює, а також на товаросупровідних та товарно-транспортних документах у разі їх подання на паперовому носії.
Відповідно до п. 16 Положення про митні декларації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року № 450, митна декларація на паперовому носії вважається оформленою за наявності на всіх її аркушах відбитка особистої номерної печатки посадової особи митного органу, яка завершила митне оформлення.
Електронна митна декларація вважається оформленою за наявності внесеної до неї посадовою особою митного органу, яка завершила митне оформлення, за допомогою автоматизованої системи митного оформлення відмітки про завершення митного оформлення з використанням електронного підпису чи печатки, що базуються на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа. Оформлена електронна митна декларація за допомогою автоматизованої системи митного оформлення перетворюється у візуальну форму, придатну для сприйняття її змісту людиною, у форматі, що унеможливлює у подальшому внесення змін до неї, та надсилається декларанту або уповноваженій ним особі.
Таким чином, з метою визначення згідно із п. 187.1 ст. 187 ПКУ дати виникнення податкового зобов’язання з ПДВ у разі експорту товарів, датою оформлення митної декларації вважається дата завершення процедури митного оформлення експортної операції, яка визначається за фактом проставлення посадовою особою митного органу на всіх аркушах такої декларації відбитку особистої номерної печатки, а в разі електронного декларування – за наявності внесеної до неї посадовою особою митного органу, яка завершила митне оформлення, за допомогою автоматизованої системи митного оформлення відмітки про завершення митного оформлення з використанням електронного підпису чи печатки, що базуються на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.
Пунктом 201.1 ст. 201 ПКУ визначено, що на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України від 05 жовтня 2017 року № 2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений ПКУ термін.
Відповідно до п. 10 Положення про встановлення офіційного курсу гривні до іноземних валют та розрахунку довідкового значення курсу гривні до долара США й облікової ціни банківських металів, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 10 грудня 2019 року № 148 (далі – Положення), офіційний курс гривні до іноземних валют та облікова ціна банківських металів, зазначені в підпунктах 1 та 3 п. 5 розд. II Положення, починають діяти наступного робочого дня після дня встановлення та/або розрахунку.
Офіційний курс гривні до іноземних валют та облікова ціна банківських металів, установлений/розрахована:
1) на останній робочий день тижня або на передсвятковий день, діють протягом наступних вихідних або святкових днів;
2) в останній робочий день тижня або в передсвятковий день, починають діяти в перший робочий день наступного тижня або в перший післясвятковий робочий день.
Виходячи з наведеного, при експорті товарів датою виникнення податкового зобов’язання з ПДВ є дата оформлення митної декларації, яка відображає завершення процедури митного оформлення експортної операції, яка визначається за фактом проставлення посадовою особою митного органу на всіх аркушах такої декларації відбитку особистої номерної печатки, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, а в разі електронного декларування – за наявності внесеної до неї посадовою особою митного органу, яка завершила митне оформлення, за допомогою автоматизованої системи митного оформлення відмітки про завершення митного оформлення з використанням електронного підпису чи печатки, що базуються на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа та перетвореної у візуальну форму.
На дату виникнення податкового зобов’язання платник ПДВ – експортер складає податкову накладну з урахуванням офіційного курсу гривні до іноземних валют, який встановлено Національним банком України у попередній робочий день.
При цьому, тимчасово, на період дії режиму експортного забезпечення, запровадженого Кабінетом Міністрів України, оподаткування ПДВ операцій з вивезення окремих видів товарів за межі митної території України здійснюється з урахуванням особливостей, визначених п. 97 підрозд. 2 розд. XX ПКУ."
Зверніть увагу, що курс НБУ встановлений сьогодні, діє з 0.00 годин наступного дня.
Тобто, якщо МД завершена оформленням саме 25.04.2025, то берете курс НБУ на 25.04.2025 для складання ПН.
Щодо дати визнання доходу по експорту
Дата визнання доходу від реалізації товару може не співпадати з датою офофрмлення МД.
Адже тут працюють умови договору (базис поставки ІНКОТЕРС за договором) та норми НПСБО 15 "Дохід" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0860-99:
" 8. Дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, інших активів) визнається в разі наявності всіх наведених нижче умов:
покупцеві передані ризики й вигоди, пов'язані з правом власності на продукцію (товар, інший актив);
підприємство не здійснює надалі управління та контроль за реалізованою продукцією (товарами, іншими активами);
сума доходу (виручка) може бути достовірно визначена;
є впевненість, що в результаті операції відбудеться збільшення економічних вигод підприємства, а витрати, пов'язані з цією операцією, можуть бути достовірно визначені."
Отже, дохід визнається в той момент, коли Ви маєте вже право вимагати оплати від покупця - коли поставка за умовами договору вважається викоаною з Вашого боку.
Додатково рекомендуємо отримати ІПК.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Відповідь від 15 хвилин!
Підключіть сервіс «Особистий консультант» та отримайте рішення всіх ваших робочих завдань від найкращих експертів-практиків країни.
Де знайти списки ФОПів для перевірки у 2026 році
Врахування відпустки за свій рахунок при звільненні працівника
Штраф за відсутність медогляду: що потрібно знати роботодавцям
Компенсація за невикористану відпустку: правила та терміни виплати
Чи може працівник написати заяву на компенсацію невикористаної щорічної основної відпустки …
Влаштування на основне місце роботи та сумісництво одночасно можливе
Премія до свята: чи нараховується поверх мінімальної зарплати
Бронювання власників ТОВ: чи можливо забронювати обох
Облік щомісячних платежів ПДВ: витрати або податковий кредит
Чи потрібно нараховувати ПДВ при списанні кредиторської заборгованості
Оподаткування новорічних подарунків: ПДФО, ВЗ, ЄСВ та ПДВ
працівник отримав новорічний подарунок вартістю 1000 грн (в т.ч ПДВ)+ …
Оплата добових при закордонному відрядженні: нюанси та нормативка
Підготовка ФОП до обов’язкової реєстрації платником ПДВ у 2026 році
Нарахування ЄСВ на нецільову благодійну допомогу: обмеження та нюанси
Як ФОП правильно оформлює накази про робочий час
Вибір способу оплати в фіскальному чеку для Глово
ресторан співпрацює з сервісом доставки глово: клієнти оплачують за замовлення …
Коригування податкової накладної після скасування акта: що робити
Включення ПДВ в кредит при оплаті в неробочий день
Чи може ФОП на спрощеній системі надавати послуги нерезидентам
Оформлення стажування для працівника ФОП: поради та нюанси
ФОП 2 групи. Має торгівельне місце. Є термінал, пРРО. Планує …

