Придбання кулера і води для працівників: облік та податкові нюанси

Колектив підприємства (всього 8 осіб) просить придбавати питну воду для працівників. Підкажіть нюанси документального оформлення та обліку

👆 Таке питання надійшло до сервісу «Особистий Консультант», наші експерти ретельно працювали над ним та надали вичерпну відповідь🕵️:


Розберемо ваші питання окремо.


Документальне забезпечення


Забезпечення санітарно-гігієнічних потреб працівників у вигляді надання можливості користуватися питною водою має бути прописане в колективному договорі, якщо він є, або визначене окремим наказом. В наказі слід:


  1. прописати підстави та порядок закупівлі води
  2. призначити відповідальну особу, яка здійснюватиме контроль за забезпеченням водою.


Зазвичай в процесі забезпечення водою відбувається оборот таких товарно-матеріальних цінностей (ТМЦ): кулер, змінні бутилі, власне вода, одноразові стакани.


Нюанси бухобліку та оподаткування придбання кулера


Оскільки строк корисного використання кулера перевищує один рік, для бухобліку він є необоротним активом.


Залежно від вартісного критерію, встановленого підприємством, він може обліковуватися у складі основних засобів (ОЗ) або малоцінних необоротних матеріальних активів (МНМА). Причому зазвичай платники податку на прибуток, рахуючи різниці, для зближення з податковим обліком такий вартісний критерій установлюють у бухобліку в тому ж розмірі, що й у податковому обліку 20000 грн (пп. 14.1.138 ПКУ).


Тоді якщо вартість кулера перевищує 20000 грн (без урахування ПДВ), його визнають у бухобліку ОЗ (зараховують на субрахунок 106), а якщо не перевищує МНМА (обліковують на субрахунку 112).


Хоча зазвичай вартість кулера не перевищує 20000 грн. Тому в бухобліку його обліковують як МНМА на субрахунку 112. І амортизують методом «100%» (у першому місяці використання об’єкта) або методом «50% на 50%» (відповідно в першому місяці використання та в місяці списання) (п. 27 НП(С)БО 7).


У податковоприбутковому обліку високодохідники і малодохідники-добровольці за МНМА ОЗ-різниці із ст. 138 ПКУ, включаючи амортизаційні, не визначають. Тому ані в додатку АМ, ані в додатку РІ МНМА не відображаються. А нарахована за МНМА бухоблікова амортизація на загальних підставах візьме участь у формуванні бухфінрезультату об’єкта оподаткування. Тобто зменшуватиме фінрезультат.


Вхідний ПДВ при придбанні кулера включається до податкового кредиту (ПК) на загальних підставах за наявності зареєстрованої податкової накладної (ПН) постачальника (п. 198.6 ПКУ).


Вважаємо, що такий ПК повинен зберігатися й коригувати його не треба. Той факт, що такі витрати можуть бути враховані як господарські - листи ДПСУ від 14.08.2020 р. № 3376/ІПК/99-00-05-05-02-06 і від 13.11.2020 р. № 4686/ІПК/99-00-05-05-02-06. Адже кулер призначений для задоволення санітарно-гігієнічних потреб працівників підприємства. А роботодавець при експлуатації виробничих, побутових та інших приміщень зобов’язаний забезпечити безпечні й здорові умови праці (ст. 22 Закон України від 14.10.1992 №2694-XII «Про охорону праці», далі Закон №2694).


Облік води та бутлів


Придбані питну воду й одноразовий посуд (пластикові стакани) обліковують як запаси на субрахунку 209. Їх вартість відносять на витрати у міру використання (списання запасів) за напрямами витрат - залежно від того, в яких підрозділах підприємства вони використовуються (Дт 91, 92, 93) Списання відбувається за внутрішнім актом чи іншим первинним документом. Вхідний ПДВ за питною водою, що придбавалася, й одноразовим посудом відноситься до ПК.


Зазвичай питна вода постачається в поворотній тарі (пластикових бутлях), право власності на яку до підприємства не переходить. При цьому підприємство повинне повернути власникові саме ту тару, яка була від нього отримана, а не подібну (того ж роду та якості). У такому разі тару обліковують на позабалансовому субрахунку 023 «Матеріальні цінності на відповідальному зберіганні».


Щодо можливого додаткового блага


За Законом про охорону праці роботодавці зобов'язані забезпечувати працівників з важкими і шкідливими умовами праці (гарячих цехів і виробничих дільниць) газованою солоною водою і молоком (ст. 7 Закону №2694, п. 6 Переліку заходів та засобів з охорони праці, затвердженого постановою КМУ від 27.06.2003 №994). Вартість газованої солоної води, молока або рівноцінних йому харчових продуктів, якими роботодавець забезпечує працівників відповідно до Закону №2694, до оподатковуваного доходу працівників не включається (пп. 165.1.9 ПКУ, лист ДФСУ від 02.07.2019 №3025/6/99-99-15-01-01-15/ІПК).


Якщо витрати не є працеохоронними, то теоретично можна побачити тут дохід у вигляді додаткового блага, якщо коло споживачів води обмежене, наприклад, тільки працівниками. Тому в наказі або в колективному договорі доцільно прописати, що вода, чай, кава тощо призначаються для працівників і для відвідувачів (клієнтів) офісу. У цьому випадку визначити суб’єкта оподаткування — платника податків, з доходу якого можна утримати ПДФО і ВЗ, буде неможливо. І, як наслідок, буде відсутній і об’єкт оподаткування. ЄСВ також не буде.


Згодні з цим і податківці:

...вода, кава, чай, придбані за рахунок коштів роботодавця, що призначені для споживання в офісі будь-яким працівником та відвідувачем офісу, не може розглядатися як об’єкт оподаткування податком на доходи фізичних осіб.

👌 Сервіс «Особистий Консультант» – це письмові безлімітні швидкі відповіді (від 15 хвилин) на професійні питання. Отримайте доступ до сервісу, оформивши передплату у пакетах «Професіонал», «Преміум».


Джерело: 7еminar


Шаблони та зразки документів:


Наказ про забезпечення працівників питною водою та іншими продуктами


Стаття на тему:


Чай, кава, солодощі для працівників та відвідувачів: облік та оподаткування

Колективний договір на підприємстві

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇