Бюджетний комітет рекомендував підтримати за основу зміни до Бюджетного кодексу, необхідні для реалізації Українсько-Американської Угоди про критичні копалини. Відповідну інформацію оприлюднила Голова Комітету Верховної Ради з питань бюджету Роксолана Підласа.
Йдеться про законопроєкт №13256, який забезпечує правову основу для формування внеску України до Американсько-Українського інвестиційного фонду відбудови. Цей фонд створюється в межах реалізації міжнародної Угоди, ратифікованої раніше парламентом.
Внесок України складатиметься з половини коштів, які отримані після набуття чинності Угодою від:
- ренти на видобування корисних копалин (нафта, газ, газовий конденсат та усе, що зазначено в Додатку А до Угоди) з нових ліцензій;
- видачі нових спеціальних дозволів на користування надрами;
- реалізації державної частини продукції по новим угодам про розподіл продукції.
Ці гроші будуть зараховуватись в спеціальний фонд державного бюджету і за рішенням головного розпорядника (імовірно Мінекономіки) перераховуватимуться до Фонду відбудови.
Порядок цифр щодо внесків з боку України – близько 3 млрд грн за 5 років (принаймні, якби Угода була підписана в 2019 році, то саме така сума надійшла би до Фонду як внесок України до цього часу).
Роксолана Підласа вважає, що цей Кодекс потрібно голосувати в цілому, а по закону «Про міжнародні договори» це потрібно було робити одночасно з ратифікацією Угоди, але фракції послідовно проти.
Як повідомив народний депутат Олексій Гончаренко, Комітет з питань бюджету розглядав два законопроєкти, де говориться про зміни в Бюджетному кодексі, щоб угода по копалинам запрацювала (№13256 і №13256-1).
Перший законопроєкт – урядовий. Другий – альтернативний, який подала фракція «Європейська солідарність».
Обидва проєкти вносять зміни до Бюджетного кодексу, потрібні для виконання ратифікованої 8 травня угоди між урядами України та США про створення американсько-українського інвестиційного фонду відбудови.
Ключова вимога Угоди – спрямовувати 50 % «узгодженого з Україною доходу» від використання визначених природних ресурсів у спеціальний фонд держбюджету, звідки кошти перераховуються у Фонд.
Що пропонує урядовий законопроєкт №13256
- 50 % рентної плати, плати за спецдозволи та державної частки продукції з видобутку 70+ стратегічних корисних копалин, а також нафти й газу, переказуються із загального та місцевих бюджетів до спеціального фонду держбюджету;
- усі ці кошти йдуть на сплату внеску України до Фонду;
- визначає, що закон набуде чинності одночасно з набранням чинності Угодою про обмежене партнерство, яку ще не оприлюднено.
Що пропонує альтернативний законопроєкт № 13256-1
Він копіює норми про 50% надходжень у Фонд, але другу половину рентної плати (та, що лишилась би у загальному фонді держави й у регіонів) також переносить до спецфонду держбюджету й спрямовує її на оборону (ЗСУ).
Тобто надходження від ренти діляться між Фондом відбудови і ЗСУ, а не між Фондом та загальним/місцевими бюджетами.
Мінфін підтримав урядовий законопроєкт.
Проте комітет зазначив, що окремі положення законопроєктів №13256 і №13256-1 потребують внесення техніко-юридичних і редакційних уточнень, зокрема для узгодження між собою і з нормами Кодексу та приведення до вимог нормопроектувальної техніки.
Джерело: Роксолана Підласа, Олексій Гончаренко