Як повідомляє Ірина Геращенко на сьогоднішньому пленарному засіданні народні депутати майже одноголосно ухвалили зміни до Бюджетного кодексу України щодо реалізації Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки про створення Американсько-Українського інвестиційного фонду відбудови законопроєкт №13256.
Йдеться про законопроєкт №13256, який забезпечує правову основу для формування внеску України до Американсько-Українського інвестиційного фонду відбудови. Цей фонд створюється в межах реалізації міжнародної Угоди, ратифікованої раніше парламентом.
Внесок України складатиметься з половини коштів, які отримані після набуття чинності Угодою від:
- ренти на видобування корисних копалин (нафта, газ, газовий конденсат та усе, що зазначено в Додатку А до Угоди) з нових ліцензій;
- видачі нових спеціальних дозволів на користування надрами;
- реалізації державної частини продукції по новим угодам про розподіл продукції.
Ці гроші будуть зараховуватись в спеціальний фонд державного бюджету і за рішенням головного розпорядника (імовірно Мінекономіки) перераховуватимуться до Фонду відбудови.
Порядок цифр щодо внесків з боку України – близько 3 млрд грн за 5 років (принаймні, якби Угода була підписана в 2019 році, то саме така сума надійшла би до Фонду як внесок України до цього часу).
Роксолана Підласа вважає, що цей Кодекс потрібно голосувати в цілому, а по закону «Про міжнародні договори» це потрібно було робити одночасно з ратифікацією Угоди, але фракції послідовно проти.
Як повідомив народний депутат Олексій Гончаренко, Комітет з питань бюджету розглядав два законопроєкти, де говориться про зміни в Бюджетному кодексі, щоб угода по копалинам запрацювала (№13256 і №13256-1).
Перший законопроєкт – урядовий. Другий – альтернативний, який подала фракція «Європейська солідарність».
Обидва проєкти вносять зміни до Бюджетного кодексу, потрібні для виконання ратифікованої 8 травня угоди між урядами України та США про створення американсько-українського інвестиційного фонду відбудови.
Ключова вимога Угоди – спрямовувати 50 % «узгодженого з Україною доходу» від використання визначених природних ресурсів у спеціальний фонд держбюджету, звідки кошти перераховуються у Фонд.
Що пропонує урядовий законопроєкт №13256
- 50 % рентної плати, плати за спецдозволи та державної частки продукції з видобутку 70+ стратегічних корисних копалин, а також нафти й газу, переказуються із загального та місцевих бюджетів до спеціального фонду держбюджету;
- усі ці кошти йдуть на сплату внеску України до Фонду;
- визначає, що закон набуде чинності одночасно з набранням чинності Угодою про обмежене партнерство, яку ще не оприлюднено.
Що пропонує альтернативний законопроєкт № 13256-1
Він копіює норми про 50% надходжень у Фонд, але другу половину рентної плати (та, що лишилась би у загальному фонді держави й у регіонів) також переносить до спецфонду держбюджету й спрямовує її на оборону (ЗСУ).
Тобто надходження від ренти діляться між Фондом відбудови і ЗСУ, а не між Фондом та загальним/місцевими бюджетами.
Мінфін підтримав урядовий законопроєкт.
Проте комітет зазначив, що окремі положення законопроєктів №13256 і №13256-1 потребують внесення техніко-юридичних і редакційних уточнень, зокрема для узгодження між собою і з нормами Кодексу та приведення до вимог нормопроектувальної техніки.
Джерело: Роксолана Підласа, Олексій Гончаренко, Ірина Геращенко