Орендні операції в обліку орендодавця: бухпроведення

Якими бухпроведеннями показати в обліку оренду основних засобів (ОЗ) з отриманням орендної плати авансом за кілька періодів, оренду ОЗ з отриманням орендної плати щомісяця, безоплатно отриманих поліпшень, що провів орендар, відшкодування орендареві витрат на поліпшення після повернення об’єкта оренди, відшкодування орендареві витрат на поліпшення одразу після їх проведення, відшкодування витрат на комунальні платежі від орендаря у складі орендної плати, відшкодування витрат на комунальні платежі від орендаря за окремим договором, розповідаємо у статті



Питання

Відповідь

Питання

Відповідь

Ситуація

Передали основні засоби у оренду?

ТАК

Отримуєте орендну плату авансом?

ТАК

1.Облік оренди основних засобів з отриманням орендної плати авансом

НІ

2.Облік оренди ОЗ з отриманням орендної плати щомісяця

Отримуєте компенсацію комунальних платежів за окремим договором?

ТАК

3.Облік відшкодування витрат на комунальні платежі від орендаря за окремим договором

НІ

4.Облік відшкодування витрат на комунальні платежі від орендаря у складі орендної плати

Компенсуєте орендареві витрати на поліпшення основних засобів одразу після їх проведення?

ТАК

5. Облік відшкодування орендареві витрат на поліпшення одразу після їх проведення

НІ

6.Облік відшкодування орендареві витрат на поліпшення після повернення обєкта оренди

НІ

7.Облік безоплатно отриманих поліпшень, що провів орендар


Ситуація 1. Облік оренди основних засобів з отриманням орендної плати авансом за кілька періодів


ТОВ «Вікторія», платник податку на прибуток та ПДВ, передало в оренду виробниче обладнання 1 300 000 грн. За договором отримали орендну плату наперед. Щомісячна сума орендної плати 8400 грн в т.ч. ПДВ (20%) 1400 грн. Орендні операції не основний вид діяльності. Щомісячна амортизація виробничого обладнання 20 100 грн.



з/п

Зміст

Бухгалтерський облік

Сума,

грн

Д-т

К-т

1

Передали в оренду виробниче обладнання

103/Оренда*

103

1 300 000

2

Отримали попередню оплату

311

681

8400

3

Нарахували податкове зобов’язання з ПДВ

643

641/ПДВ

1400

4

Нарахували орендну плату

377

713**

8400

5

Нарахували ПДВ

713

643

1400

6

Закрили рахунки авансів одержаних

681

377

8400

7

Нарахували амортизацію переданого в оренду виробничого обладнання***

949

131

20 100

Примітки:

*Передані у оперативну основні засоби орендодавець продовжує облікувати на балансі. Тож передачу покажіть виключно на рахунках аналітичного обліку (п. 7 розд. ІІІ НП(С)БО 14 «Оренда»)

**Якщо орендні операції не є основним видом діяльності підприємства, дохід від оренди облікуйте на субрахунку 713 «Дохід від операційної оренди активів»

*** Протягом строку оренди амортизацію продовжує нараховувати орендодавець. Якщо оренда не є основним видом діяльності амортизаційні відрахування та інші витрати на утримання облікуйте як інші операційні витрати, на субрахунку 949 «Інші витрати операційної діяльності»


Ситуація 2. Облік оренди ОЗ з отриманням орендної плати щомісяця


ТОВ «Вікторія», платник податку на прибуток та ПДВ, передало в оренду приміщення під магазин строком на 2 роки 3 000 000 грн. Щомісячна орендна плата 36 000 грн в т.ч. ПДВ (20%) 6000 грн. Витрати на юридичні послуги з укладання договору оренди 12 000 грн в т.ч. ПДВ (20%) 2000 грн. Щомісячна амортизація приміщення 7500 грн. Витрати на утримання приміщення (зарплата та ЄСВ охоронців) 24 200 грн.



з/п

Зміст

Бухгалтерський облік

Сума,

грн

Д-т

К-т

1

Передали приміщення в оренду

103/Оренда

103

3 000 000

2

Нарахували плату юристу за укладання договору оренди

152/Оренда*

685

10 000

3

Нарахували податковий кредит з ПДВ на підставі зареєстрованої у ЄРПН податкової накладної

641/ПДВ

685

2000

4

Оплатили послуги

685

311

12 000

5

Включили витрати на укладання договору оренди до первісної вартості зданого у оренду приміщення

103/Оренда*

152/Оренда

10 000

6

Нарахували орендну плату

377

713

36 000

7

Нарахували податкове зобов’язання з ПДВ

713

641/ПДВ

6000

8

Отримали орендну плату

311

377

36 000

9

Нарахували амортизацію приміщення, що передали в оренду

949

131

7500

10

Включили до витрат вартість юридичних послуг під час укладання договору оренди

(10 000 грн ÷ 2 роки ÷ 12 місяці)

949**

131/Оренда

416,67

11

Нарахували витрати на утримання приміщення, що передали в оренду

949

661, 651

24 200

Примітки:

*Витрати на юридичні послуги та переговори, що пов’язані з укладанням договору оренди капіталізуйте та збільшіть на їх суму первісну вартість об’єкта основних засобів, що передаєте в оренду (п. 9 розд. ІІІ НП(С)БО 14)

** Протягом строку оренди включайте капіталізовані суми до витрат на тій самій основі, як і дохід від оренди (п. 9 розд. ІІІ НП(С)БО 14)


Ситуація 3. Облік відшкодування витрат на комунальні платежі від орендаря за окремим договором


ТОВ «Вікторія», платник податку на прибуток та ПДВ, передало в оренду приміщення під магазин. Орендодавець самостійно щомісячно сплачує комунальні платежі 12 000 грн в т.ч. ПДВ (20%) 2000 грн. Орендар компенсує комунальні платежі за окремим договором.



з/п

Зміст

Бухгалтерський облік

Сума,

грн

Д-т

К-т

1

Включили до витрат комунальні платежі у приміщенні магазину, що передали в оренду

949

631

10 000

2

Нарахували податковий кредит з ПДВ на підставі зареєстрованої у ЄРПН податкової накладної

641/ПДВ

631

2000

3

Оплатили комунальні платежі

631

311

12 000

4

Нарахували плату за комунальні послуги, що компенсує орендар

377

719

12 000

5

Нарахували податкове зобов’язання з ПДВ

719

641/ПДВ

2000

6

Отримали компенсацію

311

377

12 000


Ситуація 4. Облік відшкодування витрат на комунальні платежі від орендаря у складі орендної плати


ТОВ «Вікторія», платник податку на прибуток та ПДВ, передало в оренду інвестиційну нерухомість. Орендодавець самостійно щомісячно сплачує комунальні платежі 24 000 грн в т.ч. ПДВ (20%) 4000 грн. Орендар компенсує комунальні платежі у складі орендної плати 60 000 грн в т.ч. ПДВ (20%) 10 000 грн. Собівартість орендної послуги 45 000 грн.



з/п

Зміст

Бухгалтерський облік

Сума,

грн

Д-т

К-т

1

Включили до витрат комунальні платежі у інвестиційній нерухомості, що передали в оренду

23*

631

20 000

2

Нарахували податковий кредит з ПДВ на підставі зареєстрованої у ЄРПН податкової накладної

641/ПДВ

631

4000

3

Оплатили комунальні платежі

631

311

24 000

4

Нарахували орендну плату з урахуванням комунальних платежів

361

703**

60 000

5

Нарахували податкове зобов’язання з ПДВ

703

641/ПДВ

10 000

6

Отримали орендну плату разом із компенсацією

311

361

60 000

7

Списали собівартість наданої орендної послуги, яка включає зокрема, але не виключно вартість комунальних платежів

903**

23

45 000

Примітки:

* Оскільки вартість комунальних платежів орендар компенсує у складі орендної плати за інвестиційну нерухомість, для орендодавця такі витрати є складовою собівартості послуги, яку облікуйте на рахунку 23 «Виробництво»

** Отриману суму компенсації комунальних платежів у складі орендної плати покажіть на рахунках обліку доходів / витрат від реалізації послуг


Ситуація 5. Облік відшкодування орендареві витрат на поліпшення одразу після їх проведення


ТОВ «Вікторія», платник податку на прибуток та ПДВ, передало в оренду автомобіль. За договором оренди:


  1. поліпшення виконує орендар – 60 000 грн, в т.ч. ПДВ (20%) – 10 000 грн;
  2. орендодавець компенсує витрати на поліпшення орендареві одразу шляхом поступового заліку у вартість орендної плати. Щомісячна орендна плата – 8400 грн в т.ч. ПДВ



з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Д-т

К-т

1

Отримали поліпшення авто, які виконав орендар

152

685

50 000

2

Нарахували податковий кредит з ПДВ на підставі зареєстрованої у ЄРПН податкової накладної

641/ПДВ*

685

10 000

3

Збільшили первісну вартість авто на вартість його поліпшень

105/Оренда**

152

50 000

4

Нарахували дохід від орендної плати

377

713

8400

5

Нарахували податкові зобов’язання з ПДВ

713

641/ПДВ

1400

6

Провели частковий взаємозалік щомісячної орендної плати в рахунок поліпшень, що провів орендар

685

377

8400***

Примітка

* Отримані поліпшення є постачанням для ПДВ-обліку. Тож на підставі зареєстрованої орендарем у ЄРПН податкової накладної визнайте податковий кредит.

** З місяця наступного, що настає за місяцем у якому ввели в експлуатацію орендні поліпшення, амортизацію нараховуйте із вартості авто з урахуванням таких поліпшень

*** Залишок заборгованості за поліпшення (60 000 грн – 8400 грн) проводитимуть щомісяця в рахунок орендної плати до повного погашення на підставі актів взаємозаліку, які укладатимуть сторони щомісяця


Ситуація 6. Облік відшкодування орендареві витрат на поліпшення після повернення об’єкта оренди


ТОВ «Вікторія», платник податку на прибуток та ПДВ передало в оренду приміщення офісу за первісною вартістю 2 500 000 грн.


Амортизація за період оренди 75 000 грн. За договором оренди:


  1. поліпшення виконує орендар 360 000 грн в т.ч. ПДВ (20%) 60 000 грн;
  2. орендодавець компенсує витрати на поліпшення орендареві грошовими коштами після повернення об’єкта оренди.


Офісне приміщення повернули разом з невідокремлюваними поліпшеннями достроково. Щомісячна сума амортизації після проведених поліпшень 22 800 грн.



з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Д-т

К-т

1

Передали офісне приміщення у оренду:

103/Оренда

103

2 500 000

2

Нарахували амортизацію офісного приміщення за час оренди

949

131

75 000

3

Повернули офісне приміщення з оренди:

103

103/Оренда

4 500 000

4

Отримали від орендаря поліпшення

152

685

300 000

5

Нарахували податковий кредит з ПДВ на підставі зареєстрованої у ЄРПН податкової накладної

641/ПДВ

685

60 000

6

Збільшили первісну вартість офісного приміщення на вартість отриманих від орендаря поліпшень

103

152

300 000

7

Оплатили поліпшення орендарю

685

311

360 000

8

Нарахували амортизацію офісного приміщення наступного місяця після повернення з оренди із первісної вартості з урахуванням поліпшень


92




131



22 800


Ситуація 7. Облік безоплатно отриманих поліпшень, що провів орендар


ТОВ «Вікторія», платник податку на прибуток та ПДВ, передало в оренду приміщення офісу за первісною вартістю — 4 500 000 грн. Амортизація за період оренди 115 000 грн. За договором оренди:


  1. поліпшення виконує орендар – 360 000 грн в т.ч. ПДВ (20%) – 60 000 грн;
  2. орендодавець не компенсує витрати на поліпшення орендареві.


Офісне приміщення повернули разом з невідокремлюваними поліпшеннями достроково.



з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Д-т

К-т

1

Передали офісне приміщення у оренду:

103/Оренда

103

4 500 000

2

Нарахували амортизацію офісного приміщення за час оренди

949

131

115 000

3

Повернули офісне приміщення

103

103/Оренда

4 500 000

4

Збільшили первісну вартість офісного приміщення на вартість безоплатно отриманих від орендаря поліпшень

103

424*

360 000

5

Нарахували амортизацію офісного приміщення наступного місяця після повернення з оренди:

  1. із первісної вартості до проведення поліпшень (сума умовна)
  2. із суми поліпшень (сума умовна)




92


92




131


131




37 300


7500**

6

Водночас збільшили дохід від безоплатно отриманих поліпшень в сумі пропорційній до нарахованої амортизації із суми поліпшень

424

745**

7500

Примітка

* Поліпшення, які не компенсуєте орендареві є безоплатно отриманими необоротними активами, які облікуйте на субрахунку 424 «Безоплатно одержані необоротні активи». Безоплатно отримані необоротні активи не оподатковуйте ПДВ, оскільки операція не є постачанням товарів та послуг (пп. 14.1.185, 14.1.191 Податкового кодексу України)

** У періоді нарахування амортизації на вартість поліпшень одночасно визнайте дохід у сумі такої амортизації та покажіть на субрахунку 745 «Дохід від безплатно отриманих активів»


Джерело: 7eminar

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇