Питання | Відповідь | Питання | Відповідь | Ситуація |
Передали основні засоби у оренду? | ТАК | Отримуєте орендну плату авансом? | ТАК | 1.Облік оренди основних засобів з отриманням орендної плати авансом |
НІ | 2.Облік оренди ОЗ з отриманням орендної плати щомісяця | |||
Отримуєте компенсацію комунальних платежів за окремим договором? | ТАК | 3.Облік відшкодування витрат на комунальні платежі від орендаря за окремим договором | ||
НІ | 4.Облік відшкодування витрат на комунальні платежі від орендаря у складі орендної плати | |||
Компенсуєте орендареві витрати на поліпшення основних засобів одразу після їх проведення? | ТАК | 5. Облік відшкодування орендареві витрат на поліпшення одразу після їх проведення | ||
НІ | 6.Облік відшкодування орендареві витрат на поліпшення після повернення обєкта оренди | |||
НІ | 7.Облік безоплатно отриманих поліпшень, що провів орендар |
Ситуація 1. Облік оренди основних засобів з отриманням орендної плати авансом за кілька періодів
ТОВ «Вікторія», платник податку на прибуток та ПДВ, передало в оренду виробниче обладнання – 1 300 000 грн. За договором отримали орендну плату наперед. Щомісячна сума орендної плати – 8400 грн в т.ч. ПДВ (20%) – 1400 грн. Орендні операції – не основний вид діяльності. Щомісячна амортизація виробничого обладнання – 20 100 грн.
№ з/п | Зміст | Бухгалтерський облік | Сума, грн | |
Д-т | К-т | |||
1 | Передали в оренду виробниче обладнання | 103/Оренда* | 103 | 1 300 000 |
2 | Отримали попередню оплату | 311 | 681 | 8400 |
3 | Нарахували податкове зобов’язання з ПДВ | 643 | 641/ПДВ | 1400 |
4 | Нарахували орендну плату | 377 | 713** | 8400 |
5 | Нарахували ПДВ | 713 | 643 | 1400 |
6 | Закрили рахунки авансів одержаних | 681 | 377 | 8400 |
7 | Нарахували амортизацію переданого в оренду виробничого обладнання*** | 949 | 131 | 20 100 |
Примітки: *Передані у оперативну основні засоби орендодавець продовжує облікувати на балансі. Тож передачу покажіть виключно на рахунках аналітичного обліку (п. 7 розд. ІІІ НП(С)БО 14 «Оренда») **Якщо орендні операції не є основним видом діяльності підприємства, дохід від оренди облікуйте на субрахунку 713 «Дохід від операційної оренди активів» *** Протягом строку оренди амортизацію продовжує нараховувати орендодавець. Якщо оренда не є основним видом діяльності амортизаційні відрахування та інші витрати на утримання облікуйте як інші операційні витрати, на субрахунку 949 «Інші витрати операційної діяльності» |
Ситуація 2. Облік оренди ОЗ з отриманням орендної плати щомісяця
ТОВ «Вікторія», платник податку на прибуток та ПДВ, передало в оренду приміщення під магазин строком на 2 роки – 3 000 000 грн. Щомісячна орендна плата – 36 000 грн в т.ч. ПДВ (20%) – 6000 грн. Витрати на юридичні послуги з укладання договору оренди – 12 000 грн в т.ч. ПДВ (20%) – 2000 грн. Щомісячна амортизація приміщення – 7500 грн. Витрати на утримання приміщення (зарплата та ЄСВ охоронців) – 24 200 грн.
№ з/п | Зміст | Бухгалтерський облік | Сума, грн | |
Д-т | К-т | |||
1 | Передали приміщення в оренду | 103/Оренда | 103 | 3 000 000 |
2 | Нарахували плату юристу за укладання договору оренди | 152/Оренда* | 685 | 10 000 |
3 | Нарахували податковий кредит з ПДВ на підставі зареєстрованої у ЄРПН податкової накладної | 641/ПДВ | 685 | 2000 |
4 | Оплатили послуги | 685 | 311 | 12 000 |
5 | Включили витрати на укладання договору оренди до первісної вартості зданого у оренду приміщення | 103/Оренда* | 152/Оренда | 10 000 |
6 | Нарахували орендну плату | 377 | 713 | 36 000 |
7 | Нарахували податкове зобов’язання з ПДВ | 713 | 641/ПДВ | 6000 |
8 | Отримали орендну плату | 311 | 377 | 36 000 |
9 | Нарахували амортизацію приміщення, що передали в оренду | 949 | 131 | 7500 |
10 | Включили до витрат вартість юридичних послуг під час укладання договору оренди (10 000 грн ÷ 2 роки ÷ 12 місяці) | 949** | 131/Оренда | 416,67 |
11 | Нарахували витрати на утримання приміщення, що передали в оренду | 949 | 661, 651 | 24 200 |
Примітки: *Витрати на юридичні послуги та переговори, що пов’язані з укладанням договору оренди капіталізуйте та збільшіть на їх суму первісну вартість об’єкта основних засобів, що передаєте в оренду (п. 9 розд. ІІІ НП(С)БО 14) ** Протягом строку оренди включайте капіталізовані суми до витрат на тій самій основі, як і дохід від оренди (п. 9 розд. ІІІ НП(С)БО 14) |
Ситуація 3. Облік відшкодування витрат на комунальні платежі від орендаря за окремим договором
ТОВ «Вікторія», платник податку на прибуток та ПДВ, передало в оренду приміщення під магазин. Орендодавець самостійно щомісячно сплачує комунальні платежі – 12 000 грн в т.ч. ПДВ (20%) – 2000 грн. Орендар компенсує комунальні платежі за окремим договором.
№ з/п | Зміст | Бухгалтерський облік | Сума, грн | |
Д-т | К-т | |||
1 | Включили до витрат комунальні платежі у приміщенні магазину, що передали в оренду | 949 | 631 | 10 000 |
2 | Нарахували податковий кредит з ПДВ на підставі зареєстрованої у ЄРПН податкової накладної | 641/ПДВ | 631 | 2000 |
3 | Оплатили комунальні платежі | 631 | 311 | 12 000 |
4 | Нарахували плату за комунальні послуги, що компенсує орендар | 377 | 719 | 12 000 |
5 | Нарахували податкове зобов’язання з ПДВ | 719 | 641/ПДВ | 2000 |
6 | Отримали компенсацію | 311 | 377 | 12 000 |
Ситуація 4. Облік відшкодування витрат на комунальні платежі від орендаря у складі орендної плати
ТОВ «Вікторія», платник податку на прибуток та ПДВ, передало в оренду інвестиційну нерухомість. Орендодавець самостійно щомісячно сплачує комунальні платежі – 24 000 грн в т.ч. ПДВ (20%) – 4000 грн. Орендар компенсує комунальні платежі у складі орендної плати – 60 000 грн в т.ч. ПДВ (20%) – 10 000 грн. Собівартість орендної послуги – 45 000 грн.
№ з/п | Зміст | Бухгалтерський облік | Сума, грн | |
Д-т | К-т | |||
1 | Включили до витрат комунальні платежі у інвестиційній нерухомості, що передали в оренду | 23* | 631 | 20 000 |
2 | Нарахували податковий кредит з ПДВ на підставі зареєстрованої у ЄРПН податкової накладної | 641/ПДВ | 631 | 4000 |
3 | Оплатили комунальні платежі | 631 | 311 | 24 000 |
4 | Нарахували орендну плату з урахуванням комунальних платежів | 361 | 703** | 60 000 |
5 | Нарахували податкове зобов’язання з ПДВ | 703 | 641/ПДВ | 10 000 |
6 | Отримали орендну плату разом із компенсацією | 311 | 361 | 60 000 |
7 | Списали собівартість наданої орендної послуги, яка включає зокрема, але не виключно вартість комунальних платежів | 903** | 23 | 45 000 |
Примітки: * Оскільки вартість комунальних платежів орендар компенсує у складі орендної плати за інвестиційну нерухомість, для орендодавця такі витрати є складовою собівартості послуги, яку облікуйте на рахунку 23 «Виробництво» ** Отриману суму компенсації комунальних платежів у складі орендної плати покажіть на рахунках обліку доходів / витрат від реалізації послуг |
Ситуація 5. Облік відшкодування орендареві витрат на поліпшення одразу після їх проведення
ТОВ «Вікторія», платник податку на прибуток та ПДВ, передало в оренду автомобіль. За договором оренди:
- поліпшення виконує орендар – 60 000 грн, в т.ч. ПДВ (20%) – 10 000 грн;
- орендодавець компенсує витрати на поліпшення орендареві одразу шляхом поступового заліку у вартість орендної плати. Щомісячна орендна плата – 8400 грн в т.ч. ПДВ
№ з/п | Зміст операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн | |
Д-т | К-т | |||
1 | Отримали поліпшення авто, які виконав орендар | 152 | 685 | 50 000 |
2 | Нарахували податковий кредит з ПДВ на підставі зареєстрованої у ЄРПН податкової накладної | 641/ПДВ* | 685 | 10 000 |
3 | Збільшили первісну вартість авто на вартість його поліпшень | 105/Оренда** | 152 | 50 000 |
4 | Нарахували дохід від орендної плати | 377 | 713 | 8400 |
5 | Нарахували податкові зобов’язання з ПДВ | 713 | 641/ПДВ | 1400 |
6 | Провели частковий взаємозалік щомісячної орендної плати в рахунок поліпшень, що провів орендар | 685 | 377 | 8400*** |
Примітка * Отримані поліпшення є постачанням для ПДВ-обліку. Тож на підставі зареєстрованої орендарем у ЄРПН податкової накладної визнайте податковий кредит. ** З місяця наступного, що настає за місяцем у якому ввели в експлуатацію орендні поліпшення, амортизацію нараховуйте із вартості авто з урахуванням таких поліпшень *** Залишок заборгованості за поліпшення (60 000 грн – 8400 грн) проводитимуть щомісяця в рахунок орендної плати до повного погашення на підставі актів взаємозаліку, які укладатимуть сторони щомісяця |
Ситуація 6. Облік відшкодування орендареві витрат на поліпшення після повернення об’єкта оренди
ТОВ «Вікторія», платник податку на прибуток та ПДВ передало в оренду приміщення офісу за первісною вартістю – 2 500 000 грн.
Амортизація за період оренди – 75 000 грн. За договором оренди:
- поліпшення виконує орендар – 360 000 грн в т.ч. ПДВ (20%) – 60 000 грн;
- орендодавець компенсує витрати на поліпшення орендареві грошовими коштами після повернення об’єкта оренди.
Офісне приміщення повернули разом з невідокремлюваними поліпшеннями достроково. Щомісячна сума амортизації після проведених поліпшень – 22 800 грн.
№ з/п | Зміст операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн | |
Д-т | К-т | |||
1 | Передали офісне приміщення у оренду: | 103/Оренда | 103 | 2 500 000 |
2 | Нарахували амортизацію офісного приміщення за час оренди | 949 | 131 | 75 000 |
3 | Повернули офісне приміщення з оренди: | 103 | 103/Оренда | 4 500 000 |
4 | Отримали від орендаря поліпшення | 152 | 685 | 300 000 |
5 | Нарахували податковий кредит з ПДВ на підставі зареєстрованої у ЄРПН податкової накладної | 641/ПДВ | 685 | 60 000 |
6 | Збільшили первісну вартість офісного приміщення на вартість отриманих від орендаря поліпшень | 103 | 152 | 300 000 |
7 | Оплатили поліпшення орендарю | 685 | 311 | 360 000 |
8 | Нарахували амортизацію офісного приміщення наступного місяця після повернення з оренди із первісної вартості з урахуванням поліпшень | 92 | 131 | 22 800 |
Ситуація 7. Облік безоплатно отриманих поліпшень, що провів орендар
ТОВ «Вікторія», платник податку на прибуток та ПДВ, передало в оренду приміщення офісу за первісною вартістю — 4 500 000 грн. Амортизація за період оренди – 115 000 грн. За договором оренди:
- поліпшення виконує орендар – 360 000 грн в т.ч. ПДВ (20%) – 60 000 грн;
- орендодавець не компенсує витрати на поліпшення орендареві.
Офісне приміщення повернули разом з невідокремлюваними поліпшеннями достроково.
№ з/п | Зміст операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн | |
Д-т | К-т | |||
1 | Передали офісне приміщення у оренду: | 103/Оренда | 103 | 4 500 000 |
2 | Нарахували амортизацію офісного приміщення за час оренди | 949 | 131 | 115 000 |
3 | Повернули офісне приміщення | 103 | 103/Оренда | 4 500 000 |
4 | Збільшили первісну вартість офісного приміщення на вартість безоплатно отриманих від орендаря поліпшень | 103 | 424* | 360 000 |
5 | Нарахували амортизацію офісного приміщення наступного місяця після повернення з оренди:
| 92 92 | 131 131 | 37 300 7500** |
6 | Водночас збільшили дохід від безоплатно отриманих поліпшень в сумі пропорційній до нарахованої амортизації із суми поліпшень | 424 | 745** | 7500 |
Примітка * Поліпшення, які не компенсуєте орендареві є безоплатно отриманими необоротними активами, які облікуйте на субрахунку 424 «Безоплатно одержані необоротні активи». Безоплатно отримані необоротні активи не оподатковуйте ПДВ, оскільки операція не є постачанням товарів та послуг (пп. 14.1.185, 14.1.191 Податкового кодексу України) ** У періоді нарахування амортизації на вартість поліпшень одночасно визнайте дохід у сумі такої амортизації та покажіть на субрахунку 745 «Дохід від безплатно отриманих активів» |
Джерело: 7eminar