Щоб почати вести підприємницьку діяльність, людині необхідно зареєструватися як фізична особа-підприємець (далі – ФОП). Відкрити ФОП в Україні можна з 16 років, реєстрація безоплатна.
Де можна зареєструватись?
У п. 6 ст. 7 Закону України від 20.10.2014 №1706-VII «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» з грудня 2015 року міститься норма, що реєстрація ВПО як ФОП здійснюється за її заявою та спрощеною процедурою за місцем проживання, на підставі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи у відповідному територіальному органі (ЦНАП, державний реєстратор або нотаріус), уповноваженому здійснювати державну реєстрацію.
Водночас відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону України від 15.05.2003 №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» державна реєстрація ФОП проводиться незалежно від їхнього місцезнаходження.
Тобто ВПО може звернутися для реєстрації ФОП як за місцем реєстрації або фактичним місцем проживання із довідки ВПО, так і за будь-яким іншим місцезнаходженням.
Які є способи реєстрації ФОП?
- онлайн – самостійно через портал «Дія»;
- особисто – в ЦНАПі, у державного реєстратора або у нотаріуса.
Розглянемо алгоритм для кожного з цих шляхів.
Реєстрація онлайн: етапи та особливості
Заявником має бути громадянин України, якому виповнилось 18 років і який має реєстраційний номер облікової картки платника податків.
На порталі «Дія» в розділі «Каталог послуг» потрібно обрати послугу «Автоматична реєстрація ФОП» (посилання).
Авторизуватись або зареєструватись у кабінеті громадянина. Заповнити онлайн-форму на отримання послуги та підписати заяву електронним підписом фізичної особи.
Реєстрація відбудеться автоматично без участі державного реєстратора. Сповіщення про результат надійде на електронну пошту та в кабінет громадянина в розділ «Зверніть увагу».
Якщо обрано систему оподаткування (як загальну, так і спрощену), то відповідні відмітки проставляються в заяві про державну реєстрацію. Заява буде автоматично надіслана до податкової за місцем реєстрації ФОП або за місцем провадження господарської діяльності.
Виписка про державну реєстрацію буде доступна протягом 3 робочих днів з дня реєстрації ФОП після постановки на облік у податковій та органах статистики. Завантажити її можна в розділі «Отримані документи».
Реєстрація офлайн: етапи та особливості
Заявником може бути фізична особа, яка має намір стати підприємцем, або уповноважена нею особа. Документи подаються особисто або поштовим відправленням (з нотаріально засвідченою справжністю підпису на заяві).
Заявник пред’являє паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу, передбачений Законом України від 20.11.2012 №5492-VI «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус».
Необхідно подати такі документи:
- заяву про державну реєстрацію затвердженої форми;
- якщо особа, яка має намір стати підприємцем, молодша за 18 років – нотаріально засвідчену письмову згоду батьків (усиновлювачів) або піклувальника чи органу опіки та піклування;
- у разі подання документів представником – нотаріально засвідчену довіреність;
- у разі державної реєстрації фізичної особи, яка самостійно або з членами сім’ї створює сімейне фермерське господарство відповідно до Закону України від 19.06.2003 №973-IV «Про фермерське господарство» – договір (декларацію) про створення сімейного фермерського господарства.
Розгляд документів для державної реєстрації здійснюється протягом 24 годин після надходження документів, крім вихідних та святкових днів.
Виписка про державну реєстрацію буде доступна протягом 3 робочих днів з дня реєстрації ФОП після постановки на облік у податковій та органах статистики. Завантажити її можна онлайн (посилання).
Після формування виписки її також можна отримати у паперовій формі з підписом та печаткою державного реєстратора.
Додатково: якщо особа планує отримувати дохід у безготівковій формі, після реєстрації ФОП потрібно відкрити рахунок підприємця у банку.
Незалежно від способу реєстрації, є кілька важливих аспектів, які потрібно вказати:
- код виду економічної діяльності (далі – КВЕД);
- місцезнаходження ФОП;
- дані про обрання системи оподаткування та місце провадження господарської діяльності (у разі обрання системи оподаткування одночасно з реєстрацією ФОП).
Як правильно обрати КВЕД?
КВЕДи впливають на оподаткування ФОП, оскільки від зазначених видів діяльності залежать ставки податків та можливість застосувати спрощену систему оподаткування.
Перед обранням КВЕД необхідно визначитись, від яких сфер особа буде отримувати основний та додатковий дохід. Можна вибрати декілька КВЕДів, перший вказаний з яких стане основним. Водночас законодавством не передбачено обмежень для ФОП щодо кількості видів діяльності, які можуть бути внесені в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, ФОП та громадських формувань (далі – ЄДР).
Класифікатор видів економічної діяльності можна завантажити на сайті Держкомстату або подивитися онлайн на сервісі для визначення КВЕД.
Якщо ФОП не зареєструє необхідний КВЕД для своєї діяльності, це може мати негативні податкові наслідки, основним з яких є позбавлення статусу платника єдиного податку, що передбачено нормами Податкового кодексу України.
Перелік видів діяльності, здійснення яких не дає права на застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, визначено п. 291.5 ПКУ.
У разі здійснення ФОП, який застосовує спрощену систему оподаткування, видів діяльності, не дозволених для спрощеної системи, його автоматично переведуть на загальну систему оподаткування, з усіма негативними наслідками – донарахуванням податків, штрафними санкціями тощо.
Як визначити місцезнаходження ФОП?
Згідно з визначенням Закону №755, місцезнаходження ФОП – це адреса місця проживання, за якою здійснюється зв’язок з ФОП та відомості про яку містяться в ЄДР.
Водночас в законодавстві України не існує прямої норми, яка б зобов’язувала зазначати в ньому адресу зареєстрованого місця проживання або адресу місця проживання із довідки ВПО.
Також Законом визначено, що взяття на облік ФОП здійснюється після його державної реєстрації податковою за місцем державної реєстрації особи на підставі відомостей з ЄДР. У податкову, яка взяла на облік, надалі ФОП подає декларації, сплачує податки та ЄСВ.
При визначенні, яку адресу тут вказати, варто взяти до уваги, що надалі ця адреса, яку ФОП зазначив в графі «Місцезнаходження», стане підставою для визначення конкретного органу контролю ФОП та адресою, на яку будуть надсилатись офіційні листи, запити та інші документи, зокрема від податкових органів.
ВПО може вказати адресу свого проживання, при цьому брати дозвіл на це від власника / орендодавця житла не потрібно.
Як правильно ВПО вказати місце провадження господарської діяльності?
При реєстрації ФОП як онлайн, так і офлайн можна одразу обрати систему оподаткування, відповідні відмітки проставляються в заяві про державну реєстрацію. Заява автоматично буде надіслана до податкової.
Для цього потрібно вказати місце провадження господарської діяльності та дані про обрання системи оподаткування.
Місце провадження господарської діяльності – це місце, де ФОП фактично працює. Воно може як збігатися з місцезнаходженням ФОП, так і відрізнятись.
Вибрати потрібно один із трьох варіантів:
- У межах всієї території України – цей варіант підходить для ФОП, у яких немає визначеного місця ведення діяльності. При його обранні не можна скористатися зниженою ставкою оподаткування для 1–2 груп ФОП.
- За адресою реєстрації ФОП – цей варіант підходить для ФОП, які не мають окремого офісу, адреси магазину, кав’ярні тощо.
- Інша адреса – цей варіант потрібен для ФОП, які здійснюють діяльність за чітко визначеною адресою. Наприклад, адресою офісу, магазину, кав’ярні тощо.
Особливо важливе визначення місцезнаходження та місце провадження господарської діяльності для ФОП, що обирають спрощену систему оподаткування 1 та 2 груп. Адже вони сплачують єдиний податок за ставкою, яку встановлюють місцеві органи влади (тобто в кожному регіоні ставки різні). Податковим кодексом України визначено максимально можливу межу для таких ставок.
Але при цьому, якщо місце провадження господарської діяльності такого ФОП відрізняється від його місцезнаходження, ФОП зобов’язаний сплачувати визначену ПКУ максимальну ставку єдиного податку.
А якщо людина зареєстрована як ФОП, але через воєнний стан змінила місцезнаходження і стала ВПО?
Згідно з частиною другою ст. 13 Закону України від 15.04.2014 №1207-VII «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», здійснення господарської діяльності ФОП, місцезнаходженням (місцем проживання) яких є тимчасово окупована територія, дозволяється виключно після зміни їхньої податкової адреси на іншу територію України.
Процедури державної реєстрації змін про ФОП в ЄДР та припинення підприємницької діяльності ФОП за рішенням підприємця в ЄДР аналогічні процедурі створення ФОП.
Внести зміни онлайн або закрити ФОП онлайн можна через портал «Дія».
Для внесення даних офлайн потрібно подати таку саму заяву, що й при реєстрації ФОП, але з оновленими даними (посилання на затверджену форму).
Зміни контактної інформації чи КВЕДів здійснюються безплатно.
За внесення інших змін про ФОП потрібно буде сплатити 300 грн (офлайн) або 230 грн (онлайн).
Після внесення змін треба повідомити податкову в електронному кабінеті платника податків (вибрати меню «ЕК для громадян», розділ «Заява про внесення змін до ДРФО (5ДР)», натиснути кнопку «Створити»). В окремих випадках, коли ФОП сплачує єдиний податок, «Дія» автоматично формує заяву на внесення змін до Реєстру платників єдиного податку, достатньо перевірити результат опрацювання заяви податковою в цьому кабінеті.
Закриття ФОП здійснюється безплатно.
Після подання заяви щодо державної реєстрації ФОП (припинення підприємницької діяльності ФОП) інформація про закриття ФОП автоматично надійде до податкової за місцем реєстрації ФОП.
Після цього надається податкова звітність в електронному кабінеті платника податків:
- для ФОП зі спрощеною системою оподаткування – декларація платника єдиного податку за місяць / квартал, у якому було закрито ФОП;
- для ФОП із загальною системою оподаткування – ліквідаційна звітність про майновий стан і доходи протягом 30 днів після закриття ФОП.
Чи пов’язані відкриття ФОП та допомога на проживання ВПО?
Однією з умов для продовження виплат для ВПО є зайнятість. Порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам містить критерії щодо наявності у складі сім’ї працездатних осіб, які провадять підприємницьку діяльність.
Водночас виплати ВПО нараховуються чи подовжуються, якщо середньомісячний сукупний дохід на одну людину, яка отримуватиме допомогу в сім’ї, не перевищує 9444 гривні.
Тобто відкриття ФОП може стати як підставою для нарахування виплат, так і підставою для їх зупинення через збільшення доходу сім’ї понад 9444 грн на людину.
Якщо ви ВПО та маєте запитання з цієї або інших тем, можете поставити їх, заповнивши цю форму для безоплатної юридичної консультації.
Джерело: Protocol.ua