КМУ прийняв постанову від 26.08.2025 №1030 «Про затвердження Порядку оцінки застосування суб’єктами господарювання нечесних комерційних практик» (далі – Постанова).
Ця постанова набере чинності одночасно з набранням чинності Законом України від 10.06.2023 №3153-ІХ «Про захист прав споживачів» (далі – Закон)
Відповідно до постанови, Держпродспоживслужба проводить оцінку застосування суб’єктами господарювання нечесних комерційних практик під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері захисту прав споживачів відповідно до:
- статті 32 Закону;
- Закону України від 05.04.2007 №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
У рамках заходів державного нагляду (контролю) серед інших порушень вимог законодавства фіксуються порушення стосовно застосування суб’єктами господарювання нечесних комерційних практик шляхом застосування уніфікованої форми акта.
Комерційна практика оцінюється як нечесна, якщо з переліку питань щодо здійснення заходу державного нагляду (контролю) посадовими особами встановлено хоч одну ознаку нечесної комерційної практики згідно із статтями 26–29 Закону
Держпродспоживслужба встановлює належність комерційної практики:
- до комерційної практики, що вводить в оману відповідно до статей 26 та 27 Закону;
- до агресивної комерційної практики відповідно до статей 28 та 29 Закону.
Під час оцінки наявності у комерційної практики ознак нечесної комерційної практики Держпродспоживслужба встановлює:
- належність споживачів, щодо яких здійснюється комерційна практика, до вразливих категорій;
- наявність завданої (можливо завданої) комерційною практикою шкоди економічним інтересам споживача або спотворення такою комерційною практикою економічної поведінки споживача щодо певної продукції.
У випадку встановлення, що споживачі належать до вразливих категорій, Держпродспоживслужба відповідно до законодавства оцінює врахування суб’єктом господарювання особливих характеристик такої групи споживачів та ймовірність здійснення споживачами такої групи несвідомого вибору або допущення помилки під час вчинення правочину щодо обставин, які мають істотне значення.
З метою встановлення факту застосування суб’єктом господарювання нечесних комерційних практик посадові особи Держпродспоживслужби мають право:
одержувати безоплатно від суб’єктів господарювання, що перевіряються, копії документів, матеріалів, довідок тощо, які мають значення для розгляду питання застосування суб’єктом господарювання нечесних комерційних практик.
Джерело: Урядовий портал
Читайте більше:
Повернення акційного товару: що говорить законодавство
Товарні цінники у ФОП: основні правила діяльності від адвокатів
Чек на повернення товару: чи обов’язковий при банківському переказі
Україна готує реформу перевірок бізнесу: старт дерегуляційної ініціативи ДРС
Захист прав споживачів: що робити, якщо магазин не повертає кошти за товар
Держпродспоживслужба допомогла повернути кошти за неякісний водонагрівач