Згідно з інформацією, отриманою в робочому порядку, правки надійшли до профільного Комітету ВР України з питань фінансів, податкової та митної політики в рамках роботи над законопроєктом від 25.06.2025 №13420 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки підприємств оборонно-промислового комплексу».
Зокрема, пропонується внести зміни до частини 14 ст. 9-1 та частини 2 ст. 17 Закону України від 04.04.1996 №123/96-ВР «Про лікарські засоби» (далі – Закон №123)
Насамперед необхідно відмітити, що суть вказаної поправки не відповідає меті законопроєкту, оскільки передбачає регулювання ринку лікарських засобів, а не направлена на підтримку підприємств оборонно-промислового комплексу
Зважаючи на суттєвий вплив на систему охорони здоров’я України, на переконання представників Асоціації, будь-які зміни до Закону №123 мають розглядатися в рамках профільного Комітету ВРУ з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування.
Ключові ризики:
- Дефіцит ліків через обов’язковий державний лабораторний контроль усіх партій лікарських засобів, що ввозяться в Україну без винятків за походженням. Запровадження обов’язкового державного лабораторного аналізу кожної серії ліків, навіть тих, що вже пройшли контроль у країнах ЄС, є кроком назад та створює прецедент недовіри до ЄС і країн, яки мають суворі регуляторні органи і системи, до яких ми рухаємось і приклад яких ми наслідуємо. Окрім того, Україна не має на це наявних ресурсів.
- Підрив прозорості закупівель через автоматичну заміну препаратів без конкурсу та погодження сторін. Пропозиція дозволяти постачальникам автоматично замінювати товар без конкурентної процедури суперечить законодавству у сфері публічних закупівель. Така практика відкриває простір для зловживань, зменшує конкуренцію та підриває довіру до процедур.
- Клінічні ризики для пацієнтів через пропозицію заміняти препарати у підписаних договорах на «еквівалентні» – навіть якщо вони незареєстровані чи завезені паралельним імпортом. Зведення «еквівалентності» лише до назви, дозування та форми випуску ігнорує інші критично важливі параметри. Це може призвести до того, що «еквівалентними» визнаватимуться препарати з істотними відмінностями, що є небезпечним для пацієнтів із вузьким терапевтичним діапазоном.
Поєднання цих змін створює реальну загрозу:
- перебоїв у постачанні;
- зростання цін;
- зменшення конкуренції;
- зниження зацікавленості міжнародних виробників працювати в Україні.
Для пацієнтів це означає ризик переривання лікування, а для держави – послаблення стійкості системи охорони здоров’я в умовах війни
Європейська Бізнес Асоціація закликає народних депутатів не підтримувати ці правки та розглядати будь-які зміни до законодавства у сфері охорони здоров’я лише після обговорення у профільному парламентському комітеті.
Джерело: Європейська Бізнес Асоціація
Читайте більше:
Defence City: законопроєкти підтримано ВРУ
Законопроєкт №13420 (Defence City), – коментар від Ніни Южаніної