Відкритий банкінг з 1 серпня: ваші гроші «ходять» без вас по рахункам. Лікарняні урізають, відрядження контролюють: нові підступні зміни. Підсумки тижня 28.07-01.08.2025

У випуску – про нові реалії для бізнесу, бухгалтерів і найманих працівників: з 1 серпня стартує відкритий банкінг, який з'єднає ваші рахунки в один застосунок, але й розкриє всі фінансові рухи державі; повертаються повні штрафи за порушення з РРО – навіть випадкова помилка коштуватиме сотні гривень; податкову заборгованість бачимо одразу, а пеню рахуватиме система – автоматично і без жалю. Водночас відрядження для «дистанційників» стануть жорстко контрольованими, а декретні та лікарняні можуть виявитися меншими – через нові правила розрахунку. Бізнесу готують екозвітність, а спроби оптимізувати податки через «дроблення» вже ведуть до кримінальних справ


  1. Відкритий банкінг з 1 серпня: ваші гроші «ходять» без вас по рахункам
  2. РРО-амністія скасована: із серпня всім «влуплять» по 100% штрафу
  3. Податкові «грішки» більше не сховаєш, а пеню рахуватимуть автоматом
  4. Відрядження з дому віддаленого працівника: свободу «урізали»
  5. Сталому розвитку для бізнесу – бути! Хто перший у черзі на «екозвіт»
  6. Дроблення – так собі оптимізація, легко потрапити під штрафи і кримінал
  7. Лікарняні і декретні: нові правила з липня – чому можете отримати менше
  8. Один лікарняний, декілька сумісництв: окремі розрахунки у заяві
  9. ФОП і наймана водночас: подвійні декретні чи подвійний облом


Відкритий банкінг з 1 серпня: ваші гроші «ходять» без вас по рахункам


З 1 серпня 2025 року в Україні запускається відкритий банкінг – система, яка дозволить бачити всі ваші рахунки з різних банків в одному застосунку (постанова Нацбанку від 25.07.2025 №80). На практиці це означає: не вистачає грошей на одній картці – система сама дотягне потрібну суму з іншої. Працюватиме це лише з вашої згоди. Ви самі обираєте, які картки підключати.


Автоматичного списання з кредиту чи пенсії – не буде (Докладніше про це – за посиланням). Але чи не стане така зручність пасткою? Адже разом із цим посилюється фінмоніторинг – навіть поповнення картки через термінал без імені стане неможливим. Відстежуватимуть усі суми, у тому числі малі. Це перший крок до повної прозорості та новий рівень доступу до ваших фінансів. Ваші доходи, витрати і навіть право на субсидії – тепер під лупою держави. Усе – в ім’я боротьби з тіньовими схемами. Втім рішення – за вами, принаймні поки…


РРО-амністія скасована: із серпня всім «влуплять» по 100% штрафу


З 1 серпня 2025 року пільги для підприємців щодо РРО-штрафів скасовано. Тепер усі господарюючі суб’єкти – і ФОПи, і юрособи – отримають повний комплект штрафів за порушення у сфері розрахунків. Ідеться про такі порушення як: проведення розрахункових операцій на неповну суму через РРО/ПРРО або РК (при азартних іграх), непроведення операцій через РРО/ПРРО з фіскальним режимом, невидача чека (паперового чи електронного), що підтверджує операцію, а також проведення операції без РК на окремому господарському об’єкті. За перше порушення – 100% вартості товару або послуги без чека, за кожне наступне – вже 150%. Лояльні 25% і 50%, які діяли для ФОПів-єдинників без ПДВ, і лише за «непідакцизну» діяльність, залишилися в минулому. Тобто навіть випадкова невидача електронного чи паперового фіскального чека тепер коштуватиме як повна сума продажу, а повторна помилка – ще дорожче. Мінус чек – плюс у штраф.

А вже 8 серпня на вебінарі «Зміни із скасуванням ГК, повернення штрафів ПРРО і (не)мораторій на перевірки: як захистити бізнес» розкажемо, як діяти та убезпечити бізнес у нових реаліях

Податкові «грішки» більше не сховаєш, а пеню рахуватимуть автоматом


Мінфін готує нові правила для підтвердження податкових розрахунків: з’явиться стандартизований Витяг з електронним підписом ДПС, автоматичний розрахунок пені та нові електронні форми запитів. Документ дозволить податківцям швидко відображати вашу заборгованість перед бюджетом, а вам – оперативно її контролювати. Але будьте уважні: тепер усі дані по сплаті, переплаті, боргах, авансах і ПДВ будуть чітко структуровані та видимі, зокрема й для контролерів. Дані розшифровуватимуть у розрізі кожного платежу. Якщо у вас є підрозділи – отримуватимете дані по кожному з них.


Важливо: пеня рахуватиметься автоматично за нормами Податкового кодексу України, тож прострочок краще уникати. Наказ ще в проєкті, але зміни – на підході. Це типу має спростити контроль і допомогти уникнути прострочок, але й зробить податкові «дірки» більш видимими. Держава хоче бачити все.


Відрядження з дому віддаленого працівника: свободу «урізали»


Надомні та дистанційні працівники вже не можуть просто зібрати валізу й поїхати у відрядження – Мінфін затвердив нові правила. Відтепер, якщо «дистанційника» направляють у відрядження (навіть до офісу роботодавця), треба окремо погодити маршрут: звідки саме виїжджає працівник і куди повертається. Ці пункти мають бути чітко прописані в наказі. Також працівник зобов’язаний повідомляти роботодавця про своє місцезнаходження у відрядженні будь-яким зручним способом. А нюанси щодо оформлення та організації поїздок для надомників і дистанційників краще закріпити у трудовому договорі.


Наказ Мінфіну від 16.07.2025 №355 ще не опублікований, але готуйтеся – подорожі по-новому вже не за горами.


Сталому розвитку для бізнесу – бути! Хто перший у черзі на «екозвіт»


Кабмін повторно схвалив законопроєкт про запровадження звітності зі сталого розвитку – після того, як попередню версію (Прим. ред.: про неї ми повідомляли у Підсумках тижня 23.06-27.06.2025) зняли з розгляду через зміну уряду. Українське законодавство знову намагаються «підтягнути» до європейських стандартів: звітувати доведеться не тільки про фінанси, а й про те, як бізнес впливає на довкілля, суспільство й працівників. Найпершими – уже з 2026 року – почнуть великі компанії з понад 500 працівниками. А далі – черга середніх і малих. Порядок подання, зміст звітності та навіть категорії підприємств (хто малий, а хто вже ні) – усе оновлять. І хоча текст нового проєкту ще не оприлюднено, схоже, що повертають усе, що вже планували: і обов’язкове оприлюднення, і відповідальність. Тож бізнесу варто готуватися: фільтруйте викиди – буде як з РРО – спочатку добровільно, а потім штраф.

Не пропустити жоден дедлайн та уникнути штрафів за прострочки допоможе наш зручний сервіс «Календар бухгалтера». З ним отримаєте усю звітність та платежі в одному місці: на тиждень, місяць і навіть рік!

Дроблення – так собі оптимізація, легко потрапити під штрафи і кримінал


ДПС взялася за великі компанії, які через «дроблення бізнесу» ухиляються від сплати податків! Нещодавно під гарячу руку потрапили 7 торгівельних мереж. Щоб мінімізувати податки, вони формально розділили діяльність між 491 ФОПом, які працювали на єдиному податку. Але податкова не повірила у «випадкову самостійність» підприємців: усі мали спільні IP-адреси, реєстраційні адреси, одні й ті самі торгові точки, працювали під однією торговою маркою і навіть користувалися послугами спільних працівників. За даними ДПС, бюджет втратив 668,5 млн грн ПДВ. Справу передали до БЕБ.


І справді у 2025 році бізнес має справу з новою реальністю: банки, податкова й БЕБ об’єднали зусилля у виявленні маніпуляцій. Банки автоматично моніторять перекази, спільні адреси, повторювані КВЕДи, підозріло однакових постачальників. Договір без конкретики або оренда за захмарною ціною – вже привід для блокування рахунку. Навіть ідеальні документи вже не гарантія.


Окремої статті за «дроблення» немає, але це не захищає від штрафів, донарахування податків, втрати статусу єдинника і навіть кримінальної справи – при ухиленні на понад 4,5 млн грн.

Як пройти перевірку? Працюйте самостійно: не передавайте ФОПи іншим, не знімайте кошти за довіреністю, не користуйтеся спільним персоналом чи приміщенням без окремих договорів. Документи мають бути реалістичними, операції – логічними, обороти – обґрунтованими.

Якщо шукаєте, де ховаються доходи і чому цифри не сходяться, вже 6 серпня на вебінарі «Виробничий облік, собівартість та облік готової продукції і доходів у BAS» покажемо, як навести лад у процесах і правильно вести облік

Лікарняні і декретні: нові правила з липня – чому можете отримати менше


З липня правила розрахунку лікарняних і декретних змінилися – і для деяких це може стати неприємним сюрпризом. Якщо раніше виключали лише окремі дні відсутності з поважних причин, то тепер – цілі місяці, наприклад, коли працівник не виходив на роботу через неоплачувану відпустку чи хворобу. Причому дні або місяці, невідпрацьовані з поважних причин, не просто виключаються, а забирають із собою й усі нарахування, навіть премії. А якщо були змішані причини відсутності (поважні та неповажні) – взагалі можна лишитися без лікарняного.


Проте Пенсійний фонд уже надав на наш запит офіційне роз’яснення: мінімальні гарантії на декретні все ж діють (лист ПФУ від 09.07.2025 №2800-030401-8/45440). Якщо в розрахунковому періоді немає заробітку, як з поважної, так і з неповажної причини, декретні будуть нараховані виходячи із мінімальної зарплати.

Розібратися в нових правилах і водночас не втратити пільги, мінімальні гарантії та не схибити у квартальній звітності допоможе вебінар 5 серпня «Зміни до Порядку №1487 & Лікарняні та декретні: нові правила розрахунку & Квартальні звіти, пільги і МЗП: новий Закон у дії!»

Один лікарняний, декілька сумісництв: окремі розрахунки у заяві


ПФУ роз’яснив: якщо у вашого працівника кілька посад за сумісництвом в одному підприємстві, і він захворів – електронний лікарняний буде один, але заяву-розрахунок треба формувати з урахуванням кожної посади окремо (лист ПФУ від 24.07.2025 №2800-030401-8/49132). До заяви необхідно додати окремі розрахунки виплат по кожному місцю роботи, навіть якщо вони в межах одного роботодавця. Розрахунковий період – також окремий для кожної посади.


Якщо ці нюанси не врахувати, Фонд може не профінансувати допомогу. Проблема в тому, що бухгалтери часто подають зведену суму без деталізації – і в результаті мають відмову або затримку виплат. Тож головне: в одній заяві – окремі розрахунки. Контролюйте, щоб кожна посада була врахована, інакше працівник не отримає повну суму лікарняного.

Якщо маєте запитання з бухобліку, оподаткування й оплати праці, а також складання звітності та виправлення помилок в обліку, звертайтеся на наш унікальний сервіс «Особистий консультант» і отримаєте відповідь від 15 хвилин до 24 годин

ФОП і наймана водночас: подвійні декретні чи подвійний облом


Підприємиця йде в декрет і хоче отримати виплати і як ФОП, і як наймана працівниця? Не все так просто. У відповідь на наше звернення Пенсійний фонд офіційно заявив: якщо основне місце роботи – наймане, і ЄСВ сплатив роботодавець у повному обсязі, то платити ЄСВ «за себе» як ФОП не потрібно (лист ПФУ від 17.07.2025 №2800-030401-8/47577). Але водночас це позбавляє права на другу виплату – від підприємницької діяльності. Добровільно сплатити ЄСВ, щоб «застрахувати» себе як ФОП, теж не можна. А отже, подвійна допомога – лише ілюзія. Якщо декретний лікарняний відкрито, коли ЄСВ за ФОП не сплачено, – допомогу не призначать. Платитимуть тільки за основним місцем роботи.


Джерело: 7eminar

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇