Виправлення бухгалтерських помилок: операції без податкової накладної
Оскільки товар було втрачено перевізником до моменту передачі покупцеві, право власності не перейшло, тому господарська операція з реалізації (продажу) не відбулася.
Вам потрібно списати собівартість втраченого товару на інші операційні витрати, відобразити отримане відшкодування від перевізника як інший операційний дохід і нарахувати «компенсуючі» податкові зобов'язання з ПДВ на собівартість втраченого товару (якщо він придбавався з ПДВ) та подати уточнюючий розрахунок за лютий 2026 року.
Відповідно до ст. 664 Цивільного кодексу https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#n3271 ризики випадкового знищення або пошкодження товару переходять до покупця в момент передачі йому товару (якщо інше не встановлено договором). Оскільки товар було пошкоджено/знищено під час транспортування, покупець його не отримав. Отже, дохід від реалізації за правилами національних стандартів бухобліку не визнається. Жодних видаткових накладних на ім'я покупця виписувати не потрібно.
Кошти, отримані від «Нової Пошти» як відшкодування збитків, не є оплатою за постачання товарів чи послуг. Відповідно до п. 188.1 ПКУ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n4551 суми відшкодування шкоди не включаються до бази оподаткування ПДВ. Тому податкову накладну на суму отриманої компенсації на адресу «Нової пошти» складати не потрібно.
Оскільки товар був знищений і вже не буде використаний у вашій оподатковуваній господарській діяльності, платник податку зобов’язаний нарахувати компенсуючі податкові зобов'язання з ПДВ згідно п. 198.5 ПКУ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n4931 (якщо при придбанні цього товару було сформовано податковий кредит).
Базою для нарахування є вартість придбання втраченого товару (п. 189.1 ПКУ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n4564). Вам необхідно:
Скласти зведену податкову накладну з типом причини «13» (використання в негосподарській діяльності).
Оскільки подія відбулася в лютому 2026 року, таку ПН слід скласти останнім днем лютого 2026 року.
Зареєструвати цю ПН в ЄРПН (можливий штраф за несвоєчасну реєстрацію згідно зі ст. 120-1 ПКУ, який становить 2% обсягу постачання, але не більше 1020 грн).
Подати уточнюючий розрахунок до декларації з ПДВ за лютий 2026 року, збільшивши показники у рядку 4.1 або 4.2 декларації.
Що стосуєтьяс податку на прибуток, то жодних окремих податкових різниць для коригування фінансового результату до оподаткування за такими операціями ПКУ не передбачає. Усі операції відображаються виключно на підставі даних бухгалтерського обліку.
Оскільки у вас вже відображено отримання коштів на рахунок 374 (Дт 311 Кт 374), для повного врегулювання ситуації в обліку виконайте такі записи:
Дт 374 — Кт 715 («Одержані штрафи, пені, неустойки») — на суму отриманої компенсації. (Ця проводка закриє дебетове сальдо за рахунком 374, яке виникло після отримання оплати Дт 311 Кт 374).
Дт 947 («Нестачі і втрати від псування цінностей») — Кт 281 (або 26) — на суму фактичної собівартості втраченого товару.
Дт 947 — Кт 641/ПДВ — нарахування компенсуючих податкових зобов'язань з ПДВ (якщо товар придбавався з ПДВ), виходячи з вартості придбання товару.
Приклад розрахунку компенсуючого ПДВ: Якщо вартість придбання втраченого товару без ПДВ становила 10 000 грн, сума компенсуючого ПДВ складе: ПДВ = 10 000 × 20% = 2 000 грн. Проводка робиться на суму 2 000 грн.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Є відповідь АІ
Документація для норм списання пального при позичці авто
Відображення звільнення та прийняття працівників у Д1
Оформлення переведення працівників між сумісництвом та основним місцем роботи
Заповнення уточнюючої декларації з податку на прибуток 2025 року
Для…
Є відповідь АІ
Відсутність слова "вулиця" у реквізитах фіскального чеку
Є відповідь АІ
Включати чи виключати дні лікарняного у розрахунок відпустки
Є відповідь АІ
Звітність щодо працевлаштування осіб з інвалідністю для підприємства
Приватне підприємство 3 група без ПДВ.
Одна людина у штаті(особа з інвалідністю 3 група).
Чи потрібно подавати звіт про внесок за працевлаштування осіб з інвалідністю?
Якщо так тоді як заповнити такий звіт і за які періоди подати.
Дякую…
Є відповідь АІ
Чи потрібно нараховувати ЄСВ при звільненні мобілізованого працівника
Є відповідь АІ
Донарахування ЄСВ у липні: відпустка, лікарняний і мінімальна зарплата
Обов'язковість відображення виплат самозайнятим у звіті Додатку 4 ДФ
Є відповідь АІ
Реєстрація ФОП: чи потрібні виробничі потужності та медична книжка
Відображення причепа у формі 20-ОПП та ПДВ нюанси
Як у такому випадку відобразити цей причіп у формі № 20-ОПП та яку ознаку права користування зазначити?
Чи потрібно за такою…
Є відповідь АІ
Реєстрація касирів у чекбокс: ключі та можливості для ФОП
Працюватиме з чекбокс
Чи потрібно додавати в систему чекбокс два касира зі своїми ключами
Чи можливо зареєструвати одного касира з ключем депозит сайн від чекбокс…
Права інваліда 3 групи на відпустку та звільнення в компанії
Нарахування заробітної плати та звітність про працевлаштування інвалідів
Чи вважається дрібленням бізнесу створення ТОВ для ФОП
Куди подавати декларацію з акцизного податку для ФОП
Є відповідь АІ
Звільнення директора та оплата зарплати: можливості та документи
Звіт по інвалідах: чи подають його підприємства з менш ніж 8 працівниками
Маркетингові витрати: податкові наслідки від роздачі брендованої продукції
ТОВ є платником ПДВ та резидентом Дія сіті платником податку на особливих умовах (ПНВК). Товариство закуповує брендовану продукцію (худі, наклейки, блокноти, чашки з логотипом) для роздачі своїм партнерам та клієнтам у маркетингових цілях.
Питання

