Собівартість агропідприємств під прицілом податкової: реальний кейс перевірки

У фокусі – особливості контролю собівартості в аграрних підприємствах, зв’язок із ПДВ, ризики під час перевірки основних засобів та реальні кейси, які вже стали причиною для донарахувань податків. Матеріал підготовлено на підставі вебінару з Вікторією Величко – відомою експерткою з податкових перевірок


  1. Чому собівартість агробізнесу під прицілом податкової
  2. Собівартість і ПДВ: де криються ризики
  3. Основні засоби: інвентаризація, яка грає проти вас
  4. Головна порада аграріям


Чому собівартість агробізнесу під прицілом податкової


За словами Вікторії Величко, у 2024 та 2025 роках вона стикнулась з тим, що собівартість сільськогосподарської продукції стала максимально привабливою під час податкової перевірки. Якщо податківці приходять на агропідприємство, то це, як то кажуть, особливий «вайб» податкової перевірки.


Податківці, коли приходять на перевірку, зазвичай запрошують перелік документів, які їм потрібно надати:


  1. облікова політика,
  2. регістри бухгалтерського обліку,
  3. документи,
  4. договори,
  5. акти,
  6. товарно-транспортні накладні,
  7. видаткові документи тощо.


Також перебування на четвертій групі, або ж на загальній системі оподаткування, відповідно, визначатиме різний підхід до перевірки собівартості контролерами.


Собівартість і ПДВ: де криються ризики


Собівартість же перевіряють не тільки для того, щоб перевірити правильність визначення фінансового результату. Її перевіряють також, щоб з’ясувати, чи не треба було зробити компенсуючі ПДВ-зобов’язання. І тут виникає запитання:

А який взагалі зв’язок між собівартістю та ПДВ?

З точки зору прямої норми то немає. Але коли перевіряють собівартість, обов’язково перевіряють вхідний податковий кредит чи використали ви його у господарській діяльності.


І от якщо кредит не використали у господарській діяльності, то за ст. 198.5 ПКУ виникає обов’язкова наявність компенсуючої податкової накладної.


Також в обов’язковому порядку через собівартість перевіряють витрати пального. Якщо у вас є зв’язок між пальним та собівартістю, і він є прямий, то такі моменти собівартості є максимально цікавими.


Основні засоби: інвентаризація, яка грає проти вас


У листопаді, грудні, січні та лютому неймовірна кількість перевірок у агропідприємство була саме основних засобів. І не просто перевірки, а ініціація інвентаризації. І хоча згідно із законом податкова має право лише ініціювати інвентаризацію, то у випадку аграрників ДПС наполягає на присутності під час інвентаризації.


Ви можете сказати, що маєте право відмовитись. Так, це ваше право. Але розповімо цікавий кейс.


Так, податківці під час перевірки ініціювали інвентаризацію на підприємстві, і їх цікавили саме основні засоби. Підприємство погодилось, видали наказ, все як зазвичай, і не підготувалися до того, щоб надати дані інвентаризації. А податківці наступного ж дня зранку, після того, як був виданий наказ, говорять, що бажають бути присутніми під час інвентаризації. Керівник просто не зорієнтувався, що він міг відмовити, і погодився. Податківці пішли по основних засобах.


Всі ми чудово знаємо, що взагалі з основними засобами в агрокомпаніях. Якщо це велика аграрна компанія і це справді сучасні технології, сучасні ангари, сучасні елеватори тощо тут питань немає. Але якщо це компанія, яка виросла із фермерського господарства, яка є ТОВкою на загальній системі лише чотири роки і зараз потрапила під перевірку через свої обсяги і дуже часте від’ємне значення, яке вони не повертають, та ще й через невиконання податкового навантаження то зрозуміло, податківці пішли перевіряти основні засоби.


А в цій компанії, на жаль, сталося так: ангар розвалився, ніхто його не ремонтував, тобто його взагалі вже не можна було рахувати основним засобом. Там стояла техніка, яка вже не те що непридатна вона вже просто так заіржавіла, що її навіть металобрухтом назвати було важко. Але в бухгалтерському обліку вона ще амортизується, вона ще відноситься на витрати. При цьому вже неможливо використовувати її у господарській діяльності ні той ангар, ні ту техніку.


Контролери зайшли і побачили неймовірну кількість того, що вже не використовується у господарській діяльності, але при цьому не списано. Відповідно почався тиск на керівника підприємства, що ці основні засоби не використовуються в господарській діяльності, ви їх амортизуєте ви не маєте права на амортизацію. І вони почали це писати в акті.


Також почали дивитись, що там із вхідним ПДВ, і вимагали робити компенсуючий ПДВ, тому що не використовується у господарській діяльності.


І все було б нічого, якби аграрії були більш уважні до таких основних засобів. Зрозуміло, що неналежне ставлення до своїх основних засобів може бути на підприємстві. Але це не податкове питання. А от сказати, що цю заіржавілу техніку ще використовують у діяльності аграрії повинні були.


Але ситуація була проста. Агроном, який був призначений супроводжувати податківців під час інвентаризації основних засобів, не знала податкового обліку, не знала як поводитись з перевіряючими і що їм говорити. І коли в неї питали:

Чи використовується?

Вона говорила як є:

Ой, та воно вже 10 років ніким не використовується. Ну, не знаю, може, не 10. Ну, не використовуємо ми його взагалі.

Тобто податківці мали достовірну інформацію. І коли вони склали акт, вони безпосередньо звернулися з опитуванням до цього працівника-агронома, який все підписав.


Головна порада аграріям


Тому колеги, коли податківці починають розкручувати вашу собівартість, коли вони починають лізти в амортизацію, пальне, добрива, те що ви там переорали, те що ви внесли в землю будьте максимально готовими до перевірки собівартості.

Пропонуємо переглянути вебінар з Вікторією Величко «Облік і податки аграріїв у 2025 році: зміни з червня, оформлення загибелі посівів, ПДВ та витрати».

Джерело: 7eminar

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇