Реформа спрощеної системи оподаткування 2025 – 2027: аналіз Національної стратегії доходів

Проаналізуємо, які зміни очікують фізичних осіб-підприємців у 2025–2027 роках у рамках реформи спрощеної системи оподаткування. Серед ключових нововведень – автоматизація набуття статусу підприємця, об’єднання другої та третьої груп, обов’язкове використання РРО, а також перехід до оподаткування доходів за диференційованими ставками. Ці заходи спрямовані на підвищення прозорості системи та спрощення взаємодії з податковими органами


  1. Набуття статусу підприємця
  2. Заборона юросіб перебувати на єдиному податку
  3. Запровадження нової групи спрощеної системи
  4. Перегляд КВЕДів дозволених для 1 групи спрощенців
  5. Запровадження обов'язкового (П)РРО
  6. Обов'язкова реєстрація ПДВ
  7. Запровадження оподаткування землі на основі її масової оцінки
  8. Обов'язковий товарний облік незалежно від групи і виду діяльності
  9. Умови запровадження реформи ССО
  10. Висновки


У грудні 2023 року Кабінет Міністрів України затвердив Національну стратегію доходів до 2030 року (НСД), яка визначає основні напрями реформування податкової та митної систем. Документ розроблено з урахуванням міжнародних стандартів, рекомендацій Міжнародного валютного фонду, Світового банку та Організації економічного співробітництва та розвитку.

НСД – це дорожня карта змін у сфері податкового адміністрування, спрямована на створення справедливої та прозорої системи оподаткування.

Вона передбачає поетапне впровадження реформ протягом шести років, що має забезпечити прогнозованість та стабільність для платників податків.


Згідно Національної стратегії доходів реформа спрощеної системи буде відбуватися у 2025 2027 роках шляхом поетапного впровадження комплексу законодавчих змін.


Розглянемо детальніше, які саме зміни передбачені і стратегії.


Набуття статусу підприємця


Буде скасовано інститут реєстрації фізичної особи – підприємця. Статус фізичної особи – підприємця буде набуватись фізичною особою автоматично за заявочним принципом шляхом відкриття в банківській установі рахунку із статусом «для ведення підприємницької діяльності».


Із закриттям такого рахунку, його власник автоматично буде втрачати статус підприємця та право оподатковувати певну частину своїх доходів від ведення бізнесу за правилами та ставками передбаченими для підприємницької діяльності.


Всі доходи фізичних осіб отримані поза межами підприємницької діяльності, крім тих, що прямо передбачені Податковим кодексом України, підлягатимуть оподаткуванню за загальною ставкою податку на доходи фізичних осіб, передбаченою ПКУ.


Заборона юросіб перебувати на єдиному податку


Ставки єдиного податку (відсотки від обсягу отриманого доходу) для юридичних осіб третьої групи будуть поступово збільшуватися до значення яке буде еквівалентним розміру звичайної ставки податку на прибуток підприємств (ПнП) (18% від обсягу прибутку до оподаткування), передбаченої ПКУ.


Після закінчення перехідного періоду для юридичних осіб буде встановлено заборону для перебування на спрощеній системі оподаткування.


Запровадження нової групи спрощеної системи


Друга та третя групи спрощеної системи оподаткування (ССО) для фізичних осіб-підприємців будуть об’єднані в одну групу (далі – об’єднана друга група), і всі платники податку, які перебуватимуть на цій об’єднаній системі, сплачуватимуть податок від обсягу отриманого доходу на основі диференційованої шкали ставок:


  1. мінімальна ставка в розмірі 3% для торговельної діяльності

та

  1. градація ставок до 17% для низки послуг.


Передбачається, що такий крок заохотить підприємців добровільно переходити на загальну систему оподаткування доходів фізичних осіб.


Перегляд КВЕДів дозволених для 1 групи спрощенців


Перелік видів діяльності, дозволених для участі в першій групі ССО, буде скорочений за рахунок високомаржинальних видів бізнесу.


Підхід до оподаткування також буде переглянуто:


  1. буде скасовано фіксований розмір податку та застосовано виключно податок з фактично отриманого доходу.


Запровадження обов'язкового (П)РРО


До платників ССО об’єднаної другої групи буде обов’язковим застосування реєстраторів розрахункових операцій (класичних РРО чи програмних РРО).


Обов'язкова реєстрація ПДВ


Запровадження певної суми доходу, після досягнення якої всі платники спрощеної системи повинні будуть обов'язково реєструватися платником ПДВ.


Запровадження оподаткування землі на основі її масової оцінки


Цей крок розширить базу оподаткування для селянських фермерських господарств (фізичних осіб), які залишаться в режимі четвертої групи спрощеної системи.


Для виробників сільськогосподарської продукції (юридичних осіб) ставки єдиного податку будуть збільшенні та прирівнянні до ставки податку на прибуток підприємств.


Передбачається, що такі заходи заохотять юросіб самостійно перейти на загальну систему оподаткування з урахуванням фінансового стану кожного окремого підприємства та його господарських потреб.


Після закінчення перехідного періоду для юридичних осіб буде встановлено заборону для перебування на спрощеній системі оподаткування.


Обов'язковий товарний облік незалежно від групи і виду діяльності


Будуть скасовані виключення стосовно можливості ведення господарської діяльності без обов’язку здійснювати облік та документально підтверджувати походження товарів, що знаходяться в реалізації. Такий облік буде максимально спрощеним, але обов’язковим незалежно від організаційно-правової форми та / або виду діяльності платника податків.


Умови запровадження реформи ССО


Ключовою передумовою реформ у сфері податкової політики, зокрема реформи спрощеної системи оподаткування є надання органам ДПС доступу до інформації про рух коштів на банківських рахунках платників податків.


Отримання доступу до банківської інформації передбачить наступні можливості:


  1. підсилення аналітичної складової в роботі податкової,
  2. запровадження нових сервісів для сумлінних платників податків, зокрема із складання проєктів податкових декларацій за платників податків, що дозволить звести подання податкової звітності до одного «кліку»,
  3. запровадження прогресивної шкали ставок оподаткування, тощо.


І хоча Данило Гетманцев заявив, що Верховна Рада цього скликання не прийме законопроєкти про розкриття банківської таємниці, в Уряді вже є наступні законопроєкти:


  1. Проєкт Закону №13238 про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо забезпечення відповідності актам права Європейського Союзу та відповідним критеріям, встановленим Європейською платіжною радою, з метою приєднання України до Єдиної зони платежів у євро (SEPA).
  2. Проєкт Закону №13233 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення відповідності актам права Європейського Союзу та відповідним критеріям, встановленим Європейською платіжною радою, з метою приєднання України до Єдиної зони платежів у євро (SEPA)». Детальніше про цей законопроєкт тут.


Висновки


  1. Реформа спрощеної системи оподаткування передбачає створення умов для поступового переходу підприємців до загальної системи оподаткування.
  2. Зміни включають автоматизацію набуття статусу підприємця, перегляд КВЕДів для 1 групи, запровадження обов’язкового РРО та обов’язкову реєстрацію ПДВ.
  3. Для юридичних осіб заплановано поетапне підвищення ставок єдиного податку та поступову заборону перебування на спрощеній системі.
  4. Нововведення включають обов’язковий товарний облік і запровадження оподаткування землі на основі масової оцінки.
  5. Ключовою передумовою для успіху реформи є доступ податкових органів до банківської інформації, що підсилить аналітику та зменшить адміністративне навантаження.


Аліна ЛАКІС, редактор 7eminar

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇