Відмова від отримання кореспонденції: наслідки для платника податків за рішенням ВС

Платник податків стверджував, що не отримував наказ про перевірку та запит на надання документів. Однак, суди встановили, що документи були надіслані на податкову адресу рекомендованим листом з повідомленням про вручення, і факт відмови від отримання або відсутності адресата не звільняє платника від негативних наслідків

Головне управління ДПС в Одеській області інформує, що Верховний Суд постановою від 29.04.2025 у справі №420/35624/23 касаційну скаргу платника податків залишив без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20.06.2024 та постанову П’ятого апеляційного адміністративного суду від 27.12.2024 року залишив без змін.


У відповідності до обставин справи, згідно наказу податковим органом проведено позапланову перевірку, на підставі підпункту 78.1.7, пункту 79.1, пункту 82.2 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за результатами якої складено Акт від 25.05.2023.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначила, що податковим органом порушено порядок призначення та проведення перевірки, що у підсумку нівелює її висновки та спростовує правомірність прийнятих податкових повідомлень-рішень.

Зокрема, позивач, перед початком проведення перевірки, не отримувала лист податкового органу з пропозицією надати документи, що свідчить про те, що відповідач не міг в повному обсязі здійснити дослідження первинних документів та викласти в акті об`єктивну оцінку її діяльності.


Скасовуючи податкові повідомлення-рішення в частині застосування штрафу, суди виходили з того, що контролюючим органом не доведено умисне вчинення позивачем податкового правопорушення, як необхідної передумови для застосування штрафної санкції у визначеному розмірі.


Відмовляючи в задоволенні решти позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з доведеності факту допущених позивачем порушень вимог податкового законодавства.


Позивач стверджувала, що вона не отримувала від контролюючого органу:


  1. наказ;
  2. повідомлення про проведення перевірки;
  3. запит про надання документів.


Суди звернули увагу на те, що відповідачем засобами поштового зв`язку направлено платнику податків на її податкову адресу примірник наказу та повідомлення про проведення перевірки, які згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення вручено позивачеві.

За таких обставин, позивач вважається такою, що належним чином ознайомлена з наміром контролюючому органу провести документальну позапланову виїзну перевірку до її початку.

Також судами з`ясовано, що запит щодо надання документів із переліком необхідних документів для проведення перевірки направлено засобами поштового зв`язку позивачу, але повернуто Головному управлінню ДПС в Одеській області згідно відмітки пошти «адресат відмовився». Суди зазначили, що у розумінні приписів ПКУ вважається, що вказаний запит отриманий позивачем.


Крім того, позивач в касаційній скарзі неодноразово наголошувала на тому, що нею не отримувалися спірні податкові повідомлення-рішення.Верховний Суд вказав на наступне.


Згідно з пунктом 58.3 ПКУ, податкове повідомлення-рішення надсилається (вручається) платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 ПКУ.


Суди проаналізували приписи пунктів 42.2, 42.4, 42.5 ПКУ та вказали на таке.


Враховуючи вказане вище правове регулювання та підстави повернення поштового відправлення на адресу відповідача, лист, в якому надсилалися податкові повідомлення-рішення, вважається врученим позивачеві з дня зазначеного поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення.


Враховуючи вищевикладене, Суд наголошує на тому, що в матеріалах справи наявні докази вручення позивачеві спірних податкових повідомлень-рішень. Разом з тим, Суд вказує на те, що з конверту, який повернувся на адресу податкового органу неможливо встановити день зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення, проте в матеріалах справи наявний витяг з офіційного сайту «Укрпошта» з якого вбачається, що лист повернуто податковому органу, відтак датою вручення позивачеві спірних податкових повідомлень-рішень необхідно вважати саме – 07.07.2023 року.


Пунктом 56.3 ПКУ встановлено, що скарга подається до контролюючого органу вищого рівня у письмовій або електронній формі засобами електронного зв’язку (за потреби - з належним чином засвідченими копіями документів, розрахунками та доказами, які платник податків вважає за потрібне надати з урахуванням вимог пункту 44.6 ПКУ) протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання платником податків податкового повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується.

Враховуючи вручення позивачеві спірних податкових повідомлень-рішень 07.07.2023 року, у неї була можливість оскаржити в адміністративному порядку спірні податкові повідомлення-рішення протягом 10 робочих днів.

Проте позивач не скористалася своїм правом адміністративного оскарження спірних податкових повідомлень-рішень ні протягом 10 робочих днів починаючи, ні протягом 6 місяців з обґрунтуванням поважності причин пропуску строку на подання скарги в адміністративному порядку.


Джерело: ДПС


Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇