
ФОП
03.09.2026
Товар ФОП знищений після обстрілу: чи можна отримати компенсацію та не сплачувати податки
ФОП, єдиний податок 2 група. Після обстрілу знищено товар. Які дії щодо відшкодування витрат по знищеному товару, та чи може ФОП не сплачувати податки?

👆 Таке питання надійшло до сервісу «Особистий Консультант», наші експерти ретельно працювали над ним та надали вичерпну відповідь🕵️:
Рекомендації на зараз:
Маєте зафіксувати факт знищення майна, для цього рекомендуємо:
1) отримати акт про пожежу від ДСНС;
2) отримати Витяг з Реєстру досудових розслідувань про порушену кримінальну справу;
3) зафіксувати інвентаризацією факт знищення майна (товару);
4) бажано отримати сертифікат ТПП про непередбачувані обставини загибелі товару.
Можливо, що ці документи в майбутньому будуть використані в суді до рф про відшкодування збитків.
Якщо Ви є власником нерухомого майна, що пошкоджене.
Якщо це був прильот до Вашого власного приміщення – рекомендуємо провести обстеження пошкоджень згідно з Порядком виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов’язаних із пошкодженням будівель та споруд, затвердженим постановою КМУ від 19.04.2022 №473, скласти акт комісійного обстеження, а потім акт технічного обстеження.
На підставі цих актів Ви подасте заяву про внесення даних в Реєстр пошкодженого та знищеного майна згідно з Порядком ведення Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України, затвердженим постановою КМУ від 13.06.2023 №624.
Після внесення даних рекомендуємо отримати Витяг з цього Реєстру, який видає районна РДА.
На підставі даних Витягу з Реєстру пошкодженого майна Ви можете отримати певні пільги по сплаті таких податків за правилами п. 69 пр. 10 р. ХХ Податкового кодексу України (далі – Кодекс):
1) податок на нерухоме майно (п. 69.22 Кодексу):
Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, не нараховується та не сплачується:
...2) за знищені внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості:
...за 2022 рік та наступні податкові (звітні) періоди – за об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, у тому числі їх частки, які перебувають у власності юридичних осіб, дані про знищення яких внесені до Реєстру майна;
3) за пошкоджені об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості (як такі, що потребують капітального ремонту, реконструкції чи реставрації внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України):
...За об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, у тому числі їх частки, які перебувають у власності фізичних та/або юридичних осіб, пошкоджені (як такі, що потребують капітального ремонту, реконструкції чи реставрації) у податкових (звітних) періодах починаючи з 1 січня 2023 року внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було зафіксовано факт пошкодження житлової та/або нежитлової нерухомості за даними Реєстру майна, до першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому за даними Реєстру майна об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості капітально відремонтовані, реконструйовані, реставровані та визнані придатними для проживання/для використання за цільовим призначенням.
У частині об’єктів житлової/нежитлової нерухомості, у тому числі їх часток, які внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, зазнали незначних пошкоджень, придатні для проживання/використання за цільовим призначенням (відповідно) та підлягають відновленню шляхом поточного ремонту, сільські, селищні, міські ради, військові адміністрації або військово-цивільні адміністрації мають право:
1) встановлювати ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, в розмірі, меншому за розмір податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, встановлений рішенням відповідного органу місцевого самоврядування для певного типу об’єктів нерухомого майна, що сплачується на відповідній території;
2) звільняти від сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
До таких рішень сільських, селищних, міських рад, військових адміністрацій або військово-цивільних адміністрацій та/або рішень про внесення змін до таких рішень не застосовуються вимоги підпункту 4.1.9 пункту 4.1 та пункту 4.5 статті 4, підпунктів 12.3.3, 12.3.4 і 12.3.7 пункту 12.3, підпункту 12.4.3 пункту 12.4 та пункту 12.5 статті 12 цього Кодексу та Закону України від 11.09.2003 №1160-IV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», частини четвертої статті 15 Закону України від 13.01.2011 №2939-VI «Про доступ до публічної інформації», Закону України від 01.07.2014 №1555-VII «Про державну допомогу суб’єктам господарювання».
Органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські ради, військові адміністрації або військово-цивільні адміністрації зобов’язані щокварталу у 15-денний строк після закінчення податкового (звітного) кварталу подавати контролюючим органам за місцем розташування об’єкта нерухомого майна станом на перше число відповідного кварталу копії прийнятих рішень щодо:
встановлення ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, в розмірі, меншому за розмір податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, встановлений рішенням відповідного органу місцевого самоврядування для певного типу об’єктів нерухомого майна, що сплачується на відповідній території;
звільнення від сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки об’єктів нерухомого майна, що зазнали незначних пошкоджень внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України...
Отже, залежно від стану пошкоджень нерухомого майна може бути звільнення від сплати податку на нерухоме майно Вас, як фізособи
2) плата за землю (п. 69.14-1 Кодексу):
69.14-1. Не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, на яких розташовані об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, знищені внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, дані про знищення яких та дані про земельні ділянки, на яких були розташовані зазначені об’єкти нерухомого майна, внесені до Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України (далі – Реєстр майна), в межах площ (земельних ділянок), визначених цим підпунктом.
Площі земельних ділянок, на які поширюється дія цього підпункту, обмежуються:
для фізичних осіб – власників знищених об’єктів житлової нерухомості:
- у селах – не більш як 0,25 гектара,
- у селищах – не більш як 0,15 гектара,
- у містах – не більш як 0,1 гектара;
для фізичних та юридичних осіб – власників знищених об’єктів нежитлової нерухомості та юридичних осіб - власників знищених об’єктів житлової нерухомості:
- 100 відсотків площі земельної ділянки – у разі якщо загальна площа знищеного об’єкта житлової або нежитлової нерухомості дорівнює або перевищує одну третину загальної площі земельної ділянки, на якій був розташований такий зруйнований об’єкт нерухомого майна;
- 50 відсотків площі земельної ділянки – у разі якщо загальна площа знищеного об’єкта житлової або нежитлової нерухомості не перевищує одну третину загальної площі земельної ділянки, на якій був розташований такий зруйнований об’єкт нерухомого майна.
Плата за землю за земельні ділянки, на яких розташовані об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, знищені внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, не нараховується і не сплачується за період починаючи з першого числа місяця, на який припадає дата знищення нерухомого майна, згідно з Реєстром майна, до останнього числа місяця, у якому зареєстровано речове право на новозбудований на такій земельній ділянці об’єкт житлової та/або нежитлової нерухомості в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяження, або до останнього числа місяця, в якому припинено або скасовано воєнний стан в Україні, але не пізніше ніж до 1 січня 2026 року.
Отже, на жаль, з 01.01.2026 норма п. 69.14-1 вже не діє.
Щодо сплати єдиного податку
Знищення товару, на жаль, ніяк не впливає на сплату Вами єдиного податку та ВЗ як ФОП групи 2.
Також не передбачено державного фінансування на відшкодування втрат від знищення товару, який належав ФОП.
Додатково рекомендуємо отримати ІПК.
Читайте більше:
Підприємство знищене ракетою: перші кроки після обстрілу
Знищення майна через пряме влучання: як оформити втрати правильно
Знищено (пошкоджено) майно, техніку, автомобілі, документацію: оформлення та облік
Списання цінностей, знищених під час ракетної атаки: дата інвентаризації чи сертифіката від ТПП
Е-сервіс
10.10.2026
Бронювання в Дії недоступне: портал на технічних роботах 10 жовтня
Увечері 10 жовтня 2026 року портал Дія став тимчасово недоступним через технічні роботи, тоді як мобільний застосунок продовжив працювати у звичайному режимі. Команда сервісу повідомила, що працює над відновленням порталу

Особи з інвалідністю
10.10.2026
Медзаклади, перевірте норматив 2%! Офіційна позиція Мінсоцполітики!
Для закладів охорони здоров'я Закон №875 передбачає спеціальний норматив працевлаштування осіб з інвалідністю – 2%. Але чи означає це, що медзаклад із середньообліковою кількістю штатних працівників від 8 до 25 осіб за квартал може мати нульовий норматив?

ФОП
10.10.2026
ФОП переказав гроші на особисту картку: як їх повернути на рахунок без повторного оподаткування
ФОП – платник єдиного податку на протязі 2026 року перераховувала на свою особисту картку кошти з призначенням «Дохід, з якого виплачено податки». Зараз ФОП хоче повернути частину цих коштів на рахунок ФОП. З яким призначенням платежу повернути кошти на підприємницький рахунок, щоб вони повторно не потрапили до доходу та річного ліміту єдиного податку? Як довести, що це повернення раніше знятих з рахунку коштів?

Заробітна плата
10.10.2026
Розрахункові листи працівникам у 2026 році: чи можна надавати раз на місяць та які штрафи за їх відсутність
Чи обов'язково видавати працівникам розрахункові листи у 2026 році? Чи є відповідальність, якщо роботодавець не видає працівникам розрахункові листи? Їх потрібно видавати під кожну виплату чи один раз на місяць?

Бронювання, критичність
10.10.2026
Бронювання працівників оборонних підприємств: Мінекономіки пропонує ліміт у 85%
Мінекономіки, за інформацією волонтера Ігоря Федірка, запропонувало обмежити бронювання працівників критично важливих підприємств оборонно-промислового комплексу до 85% замість 100%. Проєкт постанови надійшов на погодження до Міноборони. Представники галузі наголошують, що виробництву зброї потрібні додаткові працівники, а можливі зловживання варто перевіряти на рівні конкретних підприємств. Це питання вже зацікавило народного депутата Олександра Федієнка, який готує запит до Мінекономіки

Заборгованість
10.10.2026
Єдине житло боржника: з 23 жовтня 2026 року поріг захисту зросте до 50 МЗП
Пояснено,чому наявність боргу не означає автоматичного продажу квартири чи будинку. З 23 жовтня 2026 року поріг захисту єдиного житла збільшиться з 20 до 50 мінімальних зарплат – у 2026 році це 432 350 грн: якщо сума стягнення не перевищує цей розмір, стягнення на єдине житло та земельну ділянку під ним не здійснюватиметься

Державний нагляд
10.10.2026
7 225 грн за одну форель: Держрибагентство нагадало про заборону вилову
Із 10 жовтня 2026 року до 1 березня 2027 року заборонено вилов струмкової форелі (пструга) у водоймах Закарпатської, Івано-Франківської, Львівської та Чернівецької областей. За кожну незаконно виловлену особину передбачено відшкодування збитків у розмірі 7 225 грн, а порушникам також може загрожувати адміністративна або кримінальна відповідальність

Зміни у законодавстві
10.10.2026
Колективне управління авторськими правами: Мінекономіки готує зміни до законодавства
Мінекономіки доопрацьовує законопроєкт щодо вдосконалення колективного управління майновими авторськими та суміжними правами. Серед пріоритетів – прозорість роботи організацій колективного управління (ОКУ), обґрунтовані тарифи, посилення державного нагляду, врегулювання спорів і своєчасна виплата винагород правовласникам

Е-сервіс
10.10.2026
«Я не робот» – пастка для користувачів: CERT-UA попередила про вірус
CERT-UA повідомила про масштабну кампанію UAC-0277 із використанням техніки ClickFix: лише у вересні 2026 року фахівці виявили понад 100 скомпрометованих вебресурсів. Через підроблену перевірку Cloudflare користувачів Windows спонукають самостійно виконати команду, що призводить до зараження комп’ютера шкідливим ПЗ

Е-сервіс
10.10.2026
Європротокол у Дії: як оформити ДТП без виклику патрульних
Якщо в ДТП брали участь лише два автомобілі, немає потерпілих і пошкодженого іншого майна, а водії тверезі, мають чинні поліси ОСЦПВ та погоджуються щодо обставин пригоди, Європротокол можна оформити через застосунок Дія. Для цього потрібно перевірити дані, додати інформацію про ДТП, фото та схему, а потім підписати документ Дія.Підписом

Військовий облік
09.10.2026
«Вас розшукує ТЦК» у «Резерв+» за чинної відстрочки: що пояснили в Міноборони
У «Резерв+» може з’явитися повідомлення «Вас розшукує ТЦК» навіть за наявності чинної відстрочки від мобілізації. У Міноборони пояснюють: сповіщення може свідчити про зафіксоване порушення правил військового обліку та переданий до Нацполіції запит на доставлення до ТЦК. Відстрочка не звільняє від відповідальності за порушення правил військового обліку

Пенсія, соцпільги
09.10.2026
Пенсіонери зобов’язані протягом 10 днів повідомляти ПФУ у разі працевлаштування або звільнення
Обов’язок пенсіонера протягом 10 днів повідомити Пенсійний фонд про зміни у своєму трудовому статусі або реєстрації підприємницької діяльності. Це можна зробити шляхом подання заяви разом з документами, що підтверджують зміну статусу. Невчасне або неповідомлення призведе до незаконних пенсійних виплат, які доведеться повернути

Військовий збір
09.10.2026
Виплати мобілізованому працівнику від роботодавця: яку ставку військового збору застосовувати – 1,5% чи 5%
Середній заробіток, виплачуваний роботодавцем мобілізованому працівнику, оподатковується військовим збором за ставкою 5%. Такий дохід включається до загального оподатковуваного доходу платника податків відповідно до вимог ПКУ

Політика, економіка
09.10.2026
Новий статус добровольця Сил безпеки і оборони: які пільги пропонує законопроєкт №16129
У ВРУ зареєстрували законопроєкт №16129, який пропонує запровадити окремий статус «доброволець Сил безпеки і оборони України» для визначених категорій осіб, які вже мають статус УБД. Серед передбачених преференцій – додатковий тиждень оплачуваної відпустки, безоплатне відвідування державних і комунальних спортивних та культурних закладів, а також перевага під час визначення переможця конкурсу на посаду державної служби за рівної кількості балів

Пенсія, соцпільги
09.10.2026
Умови призначення пенсії за віком у 2026-2028 роках
Пенсія за віком призначається після досягнення 60 років і за умови наявності відповідного страхового стажу. Мінімальна кількість стажу поступово зростає від 31 року у 2024 році до 35 років у 2028 році. При досягненні 63 років можливо призначення пенсії за менших вимог до страхового стажу. Після 65 років пенсія може бути призначена зі стажем від 15 років, але вимога до стажу також зростатиме щороку

Судова практика
09.10.2026
Користування комунальною землею без договору оренди: ВС визначив чи застосовується 1095 днів за ПКУ
Верховний Суд роз’яснив, чи застосовується 1095-денний строк давності до стягнення коштів за користування комунальною землею без договору оренди. Такі вимоги мають цивільно-правовий, а не податковий характер, адже йдеться про повернення безпідставно збережених коштів власнику земельної ділянки. Тому строки давності за ст. 102 ПКУ до таких спорів не застосовуються







