29 жовтня 2024 року у ВРУ було зареєстровано проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення окремих категорій працівників (службовців)» (реєстр. №12165).
Як зазначено в пояснювальній записці, політика соціального захисту має відповідати цілям та пріоритетам, які визначені програмними та прогнозними документами економічного та соціального розвитку, а також враховувати інші стратегічні рішення, прийняття яких викликано воєнним часом.
Попри війну, в Україні склалася ситуація, за якої через різне застосування норм пенсійного законодавства за останні 10 років збільшилася кількість позовів до суду щодо призначення та встановлення за рішенням суду пенсій в першу чергу прокурорами.
Крім того, працівники органів прокуратури поряд із привілейованими умовами обчислення пенсій мають виключне / унікальне право призначати пенсію за вислугу років не залишаючи свою роботу та отримувати прокурорську зарплату у подвоєному розмірі. Ця ситуація є неприпустимою та потребує змін.
За таких умов є необхідність визначити єдині умови перерахунку спеціальних пенсій незалежно від Закону, за яким обчислюється пенсія, а також єдині умови в призначенні пенсії за вислугу років.
Отже, метою прийняття законопроєкту є встановлення єдиних умов перерахунку пенсій, незалежно від Закону, за яким обчислюється пенсія, у тому числі прокурорам, а також єдиних умов призначення пенсій за вислугу років – після звільнення з посади / служби.
Зокрема, законопроєктом пропонується:
- пенсію за вислугу років призначати прокурорам після їх звільнення з органів прокуратури;
- пенсії для силовиків та працівників прокуратури перераховуються із урахуванням зростання грошових доходів населення в Україні та зростання споживчих цін на коефіцієнт збільшення, що визначається відповідно до абзаців другого і третього частини другої ст. 42 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»;
- ввести в дію з 1 січня 2025 року частину п’яту ст. 61 Закону України від 24.08.2023 №3354-IX «Про правотворчу діяльність», яка передбачає, що у випадку, якщо норма закону була визнана Конституційним судом України неконституційною, це не дає підстави судам використовувати при ухваленні рішень норми законів, які вже не діють;
- законодавчо визначити, що зміни до пенсійного законодавства можуть здійснюватися виключно окремим Законом про внесення змін до Закону України від 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» або «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Прикінцевими положеннями пропонується Кабінету Міністрів України внести на розгляд Верховної Ради України законопроєкт про запровадження з 1 липня 2026 року професійної пенсійної системи для працівників прокуратури, суддів, службовцям правоохоронних органів, органів оборони України та антикорупційних органів з елементами накопичення для високооплачуваних посад, розмір середньомісячної заробітної плати яких перевищує розмір середньомісячної заробітної плати по країні за попередній рік, за рахунок доходів на таких посадах з урахуванням архітектури законодавства, запропонованої у додатку до цієї пояснювальної записки.
Джерело: ВРУ