8 серпня 2025 року набрав чинності Закон України від 16.07.2024 №3855-IX «Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення». Він імплементує глави 1, 2 та 7 Директиви 2010/75/ЄС і створює базис для отримання промисловими підприємствами інтегрованого довкіллєвого дозволу на кожну свою установку (ІДД).
Що таке Інтегрований довкільний дозвіл (ІДД)?
Це спеціальний документ, який в Україні видається для певних видів діяльності, що мають значний вплив на довкілля. Він об’єднує в собі кілька дозволів (на викиди в атмосферу, спецводокористування, поводження з відходами тощо) в єдиний документ.
ІДД стане ключовим інструментом екологічного регулювання промислової діяльності, який забезпечить комплексний підхід до контролю за впливом промислових підприємств на довкілля. Система ІДД узгоджується з міжнародними зобов’язаннями України та передовою практикою у сфері інтегрованого запобігання та контролю забруднення.
Що це дасть?
Для бізнесу: менше паперової тяганини, спрощені процедури, стимул модернізуватися.
Для довкілля: чистіше повітря, вода, менше відходів.
Для громадян: прозорість процесу, можливість впливати на рішення через громадські обговорення.
Якою є процедура видачі ІДД?
Першочергово, підприємство має визначити установку та чи підпадає вона під перелік видів діяльності, на які згідно із Законом необхідно отримати інтегрований довкіллєвий дозвіл.
Хто зобов’язаний отримати ІДД?
Інтегрований довкільний дозвіл обов’язково мають отримати суб’єкти господарювання, що здійснюють діяльність з переліку установок, визначених у Додатку 1 до закону:
- енергетика;
- спалювання палива в установках із тепловою потужністю понад 50 МВт;
- металургія та обробка металів;
- коксохімічне виробництво;
- виробництво чавуну та сталі;
- гаряче прокатування металів;
- поверхнева обробка металів та пластмас із використанням ванн понад 30 м³;
- мінеральна промисловість;
- виробництво цементу, вапна, скла, кераміки у великих масштабах;
- хімічна промисловість;
- виробництво органічних та неорганічних хімічних речовин;
- виробництво добрив, пестицидів, фармацевтичних продуктів;
- інші великі об’єкти; виробництво паперу та картону понад певні обсяги;
- великі тваринницькі комплекси (наприклад, понад 40 тис. місць для птиці, 2 тис. для свиней чи 750 для свиноматок).
Хто не зобов’язаний отримувати ІДД?
Малі та середні підприємства, чия діяльність не входить у перелік, наведений у законі; суб’єкти з незначним впливом на довкілля, які отримують окремі «звичайні» дозволи (наприклад, на викиди чи воду), але не інтегрований.
Процедура подачі заяви та строки її розгляду
Другий крок – подання до Мінекономіки, як дозвільного органу, через засоби Єдиного державного реєстру інтегрованих довкіллєвих дозволів заяви про отримання інтегрованого дозволу та всіх необхідних документів.
- У строк до 30 робочих днів Міністерства проводитиме попередній розгляд заяви оператора. За необхідності – надаватиме додаткові роз’яснення.
- За результатами розгляду, Міністерство прийматиме рішення про прийнятність заяви або необхідність усунення недоліків (у разі виявлення недоліків оператор матиме 30 робочих днів на їх усунення і повторне подання заяви).
- У разі ж прийнятності заяви, оператор має опублікувати оголошення про початок громадського обговорення.
- Всі подані оператором документи оприлюднюватимуться у Реєстрі інтегрованих довкіллєвих дозволів. А на наступний день після цього розпочинатиметься громадське обговорення, яке триватиме 30 робочих днів. Протягом цього строку громадськість матиме право подавати будь-які зауваження і пропозиції в письмовій формі або усно під час громадських слухань. Саме у цей час паралельно державними екологічними інспекторами проводитиметься перевірка і обстеження установки та промислового майданчика. За необхідності розпочинатимуться і транскордонні консультації.
- Після завершення громадського обговорення упродовж п’яти робочих днів Держекоінспекція та інші компетентні органи (Держводагентство, ДСНС, МОЗ, Держенергоефективність, ОДА/ВЦА) мають надати свої висновки. Інші органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування також можуть подати власні пропозиції та зауваження до заяви оператора.
- Завершальний етап – видача ІДД або прийняття рішення про відмову в його видачі. На цей етап Законом відведено 30 робочих днів. В межах цього строку для розгляду проєкту ІДД може скликатися узгоджувальна нарада за участі представників Міністерства, оператора установки, компетентних органів, органів місцевого самоврядування та громадськості.
- Інформація про прийняте рішення про видачу або відмову у видачі ІДД буде публічною – її оприлюднюватиме як Міністерство, так і оператор установки.
- Якщо ІДД отримано, установка може бути введена в експлуатацію.
Інтегрований довкіллєвий дозвіл видаватиметься на необмежений строк дії.
Що важливо знати про терміни отримання ІДД в Україні:
- Перехідний період – до 4 років
- Закон набрав чинності 8 серпня 2025 року. Діючі установки мають 4 роки на те, щоб перейти на ІДД (тобто до 8 серпня 2029 року) – саме в цей строк існуючі окремі дозволи (на викиди, воду, відходи) втрачають чинність у разі отримання ІДД або не пізніше ніж через 4 роки від дати набрання чинності законом. Протягом перших 3 років (до 8 серпня 2028 року) оператори мають подати заяву на отримання ІДД. Наступний рік (до 8 серпня 2029 року) дається для завершення процедури видачі дозволу.
Для нових установок ІДД потрібно отримати до початку роботи об’єкта. Тобто нове підприємство не може почати діяльність без чинного інтегрованого дозволу.
Джерело: Державна екологічна інспекція
Читайте більше:
Інтегрований дозвіл для промисловості: нова дозвільна система та перехідний період