«Я не працівник, я – партнер!»: чому треба бути обережними із договором про співробітництво між ФОПами!

Факт здійснення розрахункових операцій однією ФОП та продаж нею товару, що належить іншій ФОП, без укладення трудового договору, достеменно свідчить про обхід законодавчих вимог щодо оформлення трудових відносин і суперечить нормам трудового законодавства

У липні 2024 року ФОП (далі позивач, ФОП-1) звернулася до адміністративного суду з позовом до Держпраці (відповідач), в якому просила скасувати постанову накладення штрафу у розмірі 71 000 грн.


На обґрунтування позовних вимог позивач вказала, що не здійснювала фактичний допуск ФОП-2 до роботи станом на 28.03.2024. ФОП-2 є самостійним суб`єктом господарювання та зареєстрована з 15.04.2002, як фізична особа-підприємець. Нежитлове приміщення спільно використовується ФОП-2 та позивачем відповідно до договорів безоплатного користування майном.


Крім того, у зв`язку із спільним використанням одного нежитлового приміщення для здійснення господарської діяльності, позивач та ФОП-2 11.10.2023 уклали договір про співробітництво (партнерство).


Згідно з умовами такого договору, до обов`язків сторін віднесено сприяння одна одній в організації роботи магазину-кафе, зокрема через:


  1. представлення товару кожної зі Сторін перед потенційними покупцями; забезпечення продажу товару покупцям від імені кожної зі Сторін;
  2. забезпечення проведення розрахункових операцій від імені кожної зі Сторін.


Таким чином, позивач вважає, що факт проведення розрахункових операцій ФОП-2 та продажу товару у магазині під час фактичної перевірки позивача не може бути достатньою підставою на підтвердження трудового характеру правовідносин між цими двома ФОП, а є наслідком реалізації договору про співробітництво (партнерство) фізичних осіб-підприємців.


Суд першої інстанції у задоволені позовних вимог відмовив.


Апеляційний суд рішення суду першої інстанції скасував, а позов задовольнив. Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що факт реалізації товару іншим ФОП є наслідком співпраці, а не доказом наявності трудових відносин.


Верховний Суд (далі – ВС) підтримав правову позицію Держпраці виходячи з наступного.


Трудове законодавство України вимагає офіційного оформлення трудових відносин відповідно до норм Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП) У зв`язку з цим, обмін персоналом (працівниками) між підприємствами (юридичними особами або фізичними особами-підприємцями) на підставі договорів про співробітництво (співпрацю або партнерство) є неприпустимим і може свідчити виключно про використання роботодавцем способу обходу вимог трудового законодавства про обов`язкове оформлення трудових відносин.


Подібний підхід висловлений ВС у постанові від 09.06.2022 у справі №2340/2901/18, де Суд вказав, що:

КЗпП не передбачає можливості обміну трудовими ресурсами в рамках договору про співпрацю (партнерство). Натомість прийняття працівника здійснюється шляхом укладення трудового договору згідно статтями 21, 24 КЗпП.

Також ВС вказав, що у справі, що розглядається, наявність договору про співпрацю (партнерство) між позивачем та ФОП-2 не є достатньою правовою підставою для залучення працівників однієї сторони (зокрема самої ФОП-2 ) до виконання роботи на користь іншої сторони без належного оформлення трудових відносин відповідно до положень КЗпП.

Встановлений під час фактичної перевірки і підтверджений відповідним актом від 29.03.2024 факт здійснення розрахункових операцій ФОП-2 та продаж нею товару, що належить позивачеві без укладення трудового договору достеменно свідчить про обхід законодавчих вимог щодо оформлення трудових відносин і суперечить нормам трудового законодавства.

За таких обставин, ВС дійшов висновку, що оскаржувана у цій справі постанова органу Держпраці є правомірною, а тому підстави для визнання її протиправною та скасування відсутні.


Крім того, ВС вказав на те, що повноваження на проведення перевірки щодо дотримання фізичними особами-підприємцями вимог законодавства про працю, виявлення, оформлення і фіксацію відповідних порушень (зокрема в разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту)) належать податковому органу відповідно до закону.


Одночасно з цим повноваження щодо притягнення до відповідальності за вищевказані правопорушення у спосіб накладення штрафу за законом (частина четверта статті 265 КЗпП надані центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю – Держпраці.

За таких обставин, у разі виявлення податковим органом фактів порушення вимог законодавства про працю та фіксації їх у складеному цим органом акті перевірки і надання останнього Держпраці в порядку взаємодії цих органів для виконання покладених на них завдань, Держпраці, відповідно до закону, наділена повноваженнями притягати до відповідальності суб`єктів таких правопорушень, зокрема накладати штрафи у розмірі та в порядку, визначеному законодавством.

Джерело: постанова ВС від 06.03.2025 у справі №260/4202/24


Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇