Перехід юрособи з ПДВ на єдиний податок 5%: нюанси анулювання ПДВ та обліку активів

Юрособа на загальній системі, платник ПДВ, бажає перейти на єдиний податок 5% без ПДВ. Як знятись з обліку як платник ПДВ? Що робити із залишками товарів, ОЗ, МНА, МШП, незавершеного виробництва, кредиторською та дебіторською заборгованістю? Також є не введені в експлуатацію ОЗ

👆 Таке питання надійшло до сервісу «Особистий Консультант», наші експерти ретельно працювали над ним та надали вичерпну відповідь🕵️:


Щодо переходу на спрощену систему


Якщо платник на загальній системі бажає перейти на єдиний податок (ЄП) за ставкою 5% (тобто, без сплати ПДВ), то для цього має подати до ДПС за основним місцем обліку не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку кварталу, з якого відбудеться перехід, відповідну заяву (п. 298.1.4 ПКУ, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n7213).


Заява про застосування спрощеної системи оподаткування подається за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 16.07.2019 №308. Інструкція із заповнення заяви за посиланням.


При цьому в Заяві маєте вказати, зокрема:


  1. в реквізиті 5.1.1. - обрана група 3, ставка ЄП - 5%, без реєстрації платником ПДВ
  2. в реквізиті 5.3. - поставити позначку «х» у комірці «Прошу анулювати реєстрацію платником ПДВ останнім днем звітного періоду, що передує переходу на застосування ставки єдиного податку, що не передбачає сплати ПДВ (без подання заяви про анулювання реєстрації платником ПДВ).»


Тобто, в цій ситуації подавати окремо заяву про анулювання реєстрації платника ПДВ за формою № 3-ПДВ вже не потрібно. Анулювання реєстрації ПДВ відбудеться останнім днем Вашого перебування на загальній системі, наприклад, 31.03.2025, якщо Ви обрали дату переходу на ЄП - 01.04.2025. Таку позицію підтримує і ДПС у ЗІР, категорія 101.03.


Щодо нарахування податкових зобов`язань при анулюванні реєстрації платника ПДВ


Якщо у вас на дату анулювання є в обліку залишки основних засобів, інших необоротних активів, ТМЦ, залишки незавершеного виробництва, аванси на постачальників (Дт 631, 371), і ці активи були придбані або містять у своєму складі придбані товари/послуги, при придбанні яких ПДВ був включений до складу податкового кредиту, то ви маєте виконати такі вимоги п. 184.7 ПКУ:

Якщо товари/послуги, необоротні активи, суми податку по яких були включені до складу податкового кредиту, не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, такий платник податку в останньому звітному (податковому) періоді не пізніше дати анулювання його реєстрації як платника податку зобов'язаний визначити податкові зобов'язання по таких товарах/послугах, необоротних активах виходячи із звичайної ціни відповідних товарів/послуг чи необоротних активів, крім випадків анулювання реєстрації як платника податку внаслідок реорганізації платника податку шляхом приєднання, злиття, перетворення, поділу та виділення відповідно до закону.

Отже, в бухобліку маєте нарахувати:


  1. Дт 15, 20, 23, 26, 28, 949, 644 (по авансах постачальників) Кт 6435 - нарахували ПЗ з віднесенням на вартість відповідно - ОЗ, ТМЦ, витрат періоду,
  2. Дт 6435 Кт 6412 - включили ці ПЗ в останню декларацію з ПДВ на підставі складеної ПН


При складанні податкової накладної (ПН) врахуйте таку позицію ДПС у ЗІР, категорія 101.16. У верхній лівій частині у графі «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини» робиться помітка «X» та зазначається тип причини «10».


У графі «Отримувач (покупець)» платник податку зазначає власне найменування (П.І.Б.), у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний індивідуальний податковий номер «600000000000», рядок «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» не заповнюється, поле «код» не заповнюється.


Розділ Б податкової накладної заповнюється в такому порядку:


  1. в графі 2 «Опис (номенклатура) товарів/послуг продавця» – зазначаються дати складання та порядкові номери податкових накладних, на підставі яких формувався податковий кредит;
  2. в графі 4 «Умовне позначення українське» – вказується «грн»;
  3. в графі 10 «Обсяги постачання (база оподаткування) без урахування ПДВ – вказується вартість (частина вартості) товару/послуги, необоротного активу, на яку нараховується податок, згідно з основною ставкою податку та ставками податку 7 і 14 відс., які застосовуються при нарахуванні податкових зобов’язань;
  4. у графі 11 зазначається сума ПДВ.


Графи 3.1, 3.2, 3.3, 5 – 9 в такому випадку не заповнюються.


Для ПН з типом причини невидачі покупцю «10» строки реєстрації загальні (на час воєнного стану) – не пізніше 18 днів після звітного місяця, якщо дата складання – з 16 по 31 число звітного місяця (п. 89 пр. 2 р. ХХ ПКУ).


Але таку ПН, як і всі інші ПН, складені березнем 2025 року, рекомендуємо зареєструвати не пізніше 31.03.2025 (останній день перебування платником ПДВ), оскільки з 01.04.2025 зареєструвати їх в ЄРПН вже буде неможливо, бо ви не будете вже платником ПДВ. При цьому, якщо реєстрацію платника ПДВ – продавця анульовано до сплину граничного терміну реєстрації ПН/РК в ЄРПН, то штрафна санкція до такого платника не застосовується (ЗІР, категорія 101.27).


👌 Сервіс «Особистий Консультант» – це письмові безлімітні швидкі відповіді (від 15 хвилин) на професійні питання. Отримайте доступ до сервісу, оформивши передплату у пакетах «Професіонал», «Преміум».


Джерело: 7еminar

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇