Укртрансбезпека інформує про судову практику Верховного Суду у справах щодо оскарження штрафів за порушення у сфері безпеки на автомобільному транспорті.
Суть справи
Під час рейдової перевірки виявлено порушення перевізником вимог законодавства про автомобільний транспорт: перевезення вантажу із ТТН, яка не містила відомостей про замовника, вантажоодержувача, пункт навантаження, розвантаження та параметри транспортного засобу.
Укртрансбезпека встановила, що це є порушенням вимог ст. 48 Закону України від 05.04.2001 № 2344-III «Про автомобільний транспорт» (далі – Закон №2344), (ненадання належним чином оформленої товарно-транспортної накладної). Недоліки в заповненні ТТН – свідчать про відсутність передбаченого законом документа.
Про порушення складено акт, а згодом винесено постанову про притягнення перевізника до відповідальності та застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17 000 гривень.
Аргументи порушника
Перевізник оскаржив постанову до суду, вважаючи, що обов'язок щодо оформлення товарно-транспортної накладної і відповідальність за неналежне її оформлення покладається на вантажовідправника, а не на водія чи перевізника.
Позиція суду
Суди задовольнили позовні вимоги, вважаючи серед іншого, що ст. 48 Закону №2344 передбачає відповідальність перевізника при перевезенні вантажів за відсутності на момент проведення перевірки ТТН, а не за порушення правил її оформлення.
Верховний Суд 04.03.2025 виніс постанову, в якій наголосив, що:
- наявність недоліків в заповненні ТТН посадові особи Укртрансбезпеки правильно оцінюють як відсутність передбаченого законом документа. Тобто недоліки в оформленні наявної у водія товарно-транспортної накладної можуть бути кваліфіковані як відсутність такої на момент проведення перевірки;
- основну інформацію для притягнення перевізника до відповідальності, а також для можливого наступного оскарження дій Укртрансбезпеки, несуть документи, які водій ТЗ або інша компетентна особа автомобільного перевізника, подає контролюючому органу в момент виявлення порушення та/або під час безпосереднього розгляду питання про притягнення до адміністративної відповідальності. Подані до суду нові документи та докази оцінюються з огляду на те, чому саме ці документи не були подані під час рейдової перевірки або під час розгляду справи в територіальному органі.
Верховний Суд вже висловлював правовий висновок у подібних правовідносинах щодо застосування ст. 48, 60 Закону № 2344-III, положень п. 11.1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Мінтранспорту від 14.10.1997 №363, в частині оформлення ТТН із зазначенням обов’язкових реквізитів у постанові від 25.07.2024 у справі № 440/2334/23 та від 10.10.2024 у справі № 440/17818/21.
Верховний Суд скасував судові рішення і справу № 440/4136/23 направив на новий розгляд до Полтавського окружного адміністративного суду.