
Судова практика
14.02.2025
Визнано антиконституційною норму ПКУ: наслідки
Для платників податків, доволі непомітним пройшло Рішення Конституційного Суду України про те, що окрема норма ПКУ не відповідає Конституції України (є неконституційною). У цій статті розглянемо, чи потрібно зважати на рішення КСУ

- Обставини конституційної справи
- Чи є Рішення КСУ - обов’язковим до виконання
- Чи може платник податків звернутися до КСУ
- Що змінюється для депутатів
- Висновки
Обставини конституційної справи
У Рішенні Конституційного Суду України (далі – КСУ) від 21.01.2025 №3-р(II)/2025 розглядалися обставини, коли платник податків звернувся до КСУ з конституційною скаргою щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремої норми Податкового кодексу України (далі – ПКУ).
Огляд справи тут, а реакція народного депутата тут.
Серед іншого, КСУ вказав, що:
законодавець не врахував принципу стабільності податкової норми, потреби у певному перехідному періоді (vacatio legis - час з моменту офіційного оприлюднення закону до набрання ним чинності), який надав би учасникам правовідносин розумний час та можливість для адаптації до нових обставин, а також наслідків, які можуть настати для платника податків у зв’язку з відсутністю можливості підготуватися до набрання такими законодавчими змінами чинності та комплексного нормативного регулювання, чим порушив принцип верховенства права.
А також, КСУ дійшов висновку, що у платників податків не було достатньо часу для пристосування до змін у системі правовідносин, спричинених змінами до ПКУ, що призвело до порушення законних очікувань платників податків.
Отже, КСУ дійшов висновку, що зміни до ПКУ не відповідають Конституції України (є неконституційним)
Чи є Рішення КСУ - обов’язковим до виконання
Поглянемо на ст. 1512 Конституції України, де сказано, що рішення та висновки, ухвалені КСУ, є обов’язковими, остаточними і не можуть бути оскаржені.
А у ст. 152 Конституції України передбачено, що закони та інші акти за рішенням КСУ визнаються неконституційними повністю чи в окремій частині, якщо вони не відповідають Конституції України, або якщо була порушена встановлена Конституцією України процедура їх розгляду, ухвалення або набрання ними чинності.
Закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення КСУ рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.
Хороша новина - рішення КСУ є обов’язковими до виконання. Тож, це не лише платник податків наполягає, що у нього не було достатньо часу для пристосування до змін у системі правовідносин, спричинених змінами до ПКУ, що призвело до порушення законних очікувань платників податків. Якщо є можливість надати документи, скільки часу займає перепідготовка для нових вимог законодавства - і чим більше часу від набуття новим законом сили, - це буде бонусом для платника.
Погана новина – треба ще дістатися КСУ. І тепер про це.
Чи може платник податків звернутися до КСУ
Може, але лише за умови, коли пройде усю довготривалу судову процедуру.
У наведеній справі, платник податків отримав негативне рішення від ДПС ще у 2017 році, а позитивне рішення від КСУ лише у 2025 році.
Отже, згідно зі ст. 1511 Конституції України, КСУ вирішує питання про відповідність Конституції України (конституційність) закону України за конституційною скаргою особи, яка вважає, що застосований в остаточному судовому рішенні в її справі закон України суперечить Конституції України. Конституційна скарга може бути подана в разі, якщо всі інші національні засоби юридичного захисту вичерпано.
Людською мовою:
Згідно з постановою ВС від 31.10.2023 у справі № 809/730/17, платник податків програв справу у ВС. Тому, він і звернувся до КСУ.
Що змінюється для депутатів
Формально, вони не можуть порушувати приписи Конституції та КСУ, на практиці відповідальності за це немає.
Тобто, формально, депутати мають надати достатній строк для платників податків, щоб адаптуватися до змін в законодавстві, якщо вже голосують за зміни в ПКУ. І, такий строк йде на місяці, а не на години.
Крім того, депутати можуть понести політичну відповідальність. І тут платники вже самі можуть контролювати процес - контролюючи: хто з депутатів (або партій) голосує за зміни податкового законодавства «за одну ніч».
Висновки
- Рішення КСУ мають виконуватися всіма.
- Перш ніж подати заяву щодо неконституційності норми права, платник податків повинен програти аж у касації. Інакше не буде підстав звертатися до КСУ.
- Притягнути депутатів до відповідальності за прийняття законів «заднім числом» майже неможливо, але можна за них не проголосувати.
Перевірки, штрафи
06.10.2026
Відповідальність за діяльність без обліку платника ЄСВ у 2026 році: пояснює ДПС
Особи, які провадять незалежну професійну діяльність, є платниками ЄСВ і мають стати на облік у контролюючому органі. Якщо особа не подала заяву про взяття на облік або зробила це несвоєчасно, на неї можуть накласти штраф 10 НМДГ, а також застосувати санкції за несплату ЄСВ чи порушення звітності. Окремо передбачена адміністративна відповідальність – від 30 до 40 НМДГ, а за повторне порушення – до 50 НМДГ

Форма №20-ОПП
06.10.2026
20-ОПП для нерухомості без відповідного коду: як зареєструвати корівник та ґанок
Якщо у Довіднику типів об’єктів оподаткування немає окремого типу для конкретної нерухомості, наприклад корівника чи літнього приміщення-ґанку, це не означає, що об’єкт не потрібно зазначати у формі №20-ОПП. ДПС пояснює, що в такому разі слід застосувати принцип укрупнення інформації та самостійно обрати з Довідника тип, який найбільше відповідає функціональному призначенню об’єкта. А його конкретну назву можна зазначити у графі 4

Календар бухгалтера
06.10.2026
ФОП‑загальносистемник сплачує за ІІІ квартал авансові платежі з ВЗ та ПДФО: крайній строк – 19 жовтня
ФОП на загальній системі оподаткування повинні своєчасно сплачувати авансові платежі з ПДФО та військового збору за результатами кожного кварталу. Хоча граничний строк визначений як «до 20 числа», фактично останнім днем без ризиків є 19 число, а податківці рекомендують здійснити оплату заздалегідь. У 2026 році за IІІ квартал безпечна дата сплати – 19 жовтня

Статистичні звіти
06.10.2026
Звіт про реалізацію продукції сільського господарства за формою №21-заг (місячна): інструкція
З’ясуємо кому, в які строки та спосіб звітувати за формою №21-заг (місячна). Також підкажемо, як заповнити Звіт реалізацію продукції сільського господарства і що буде за його неподання

Охорона праці
06.10.2026
Нещасний випадок на роботі: хто вирішує, чи він виробничий
Хто вирішує, чи є нещасний випадок виробничим? Верховний Суд у справі про ДТП із водієм швидкої допомоги пояснив, що це належить до компетенції комісії з розслідування. Водночас суд може перевірити, чи повно встановлено обставини та причини події, чи дотримано Порядку №337 і чи обґрунтовано складено акт Н-1

Пенсія, соцпільги
06.10.2026
«Пакунок школяра»: заяви на виплату 5000 грн приймають до 1 листопада 2026 року
Батьки та законні представники першокласників ще можуть подати заяву на отримання одноразової грошової допомоги «Пакунок школяра» у розмірі 5000 грн. Прийом заяв триватиме до 1 листопада 2026 року

Відпустка, відпускні
06.10.2026
ПФУ роз’яснив, за якою формою подавати документи на чорнобильські відпустки до 30 жовтня 2026 року
Підприємствам, працівники яких мають право на чорнобильські компенсації та додаткові відпустки, необхідно завчасно пройти реєстрацію у відповідному органі Пенсійного фонду України. До 30 жовтня 2026 року страхувальники мають подати паспорт підприємства, списки працівників, графік відпусток та розрахунок витрат на наступний бюджетний рік. Окрему увагу варто звернути на форму такого паспорту, оскільки одночасно виникла колізія між двома наказами Мінсоцполітики. ПФУ рекомендує використовувати форму, затверджену наказом Мінсоцполітики від 29.03.2023 №110-Н

Політика, економіка
06.10.2026
Держбюджет-2027 перше читання відбудеться 26–30 жовтня: етапи розгляду законопроєкту від нардепа
Проєкт Державного бюджету України на 2027 рік зареєстровано у Верховній Раді 15 вересня, а 16 вересня його представив народним депутатам Міністр фінансів. Документ стане основою для подальшого парламентського розгляду та підготовки до першого читання. До 1 жовтня депутати й комітети мають подати свої пропозиції, після чого Бюджетний комітет розгляне правки та підготує проєкт до голосування. Як зазначає, нардеп Ярослав Железняк, що розгляд законопроєкту розпочнеться 26 жовтня 2026 року

Інше
06.10.2026
Повітряна тривога на підприємстві: нові правила роботи, укриття та відповідальність керівника у роз'ясненні від МВС
Під час повітряної тривоги бізнес має чіткі обов’язки щодо оповіщення працівників і відвідувачів, організації роботи та забезпечення доступу до укриття. За новими правилами жовтий рівень загрози може не зупиняти роботу за умови доступного укриття або згоди колективу, тоді як за червоного рівня робота зупиняється. Розбираємо роз'яснення МВС, які вимоги діють для роботодавців, якою має бути відстань до укриття та коли керівник не несе відповідальності за відмову людини пройти до укриття

Працевлаштування, переведення
06.10.2026
Держпраці: що роботодавець зобов’язаний повідомити працівнику до початку роботи у 2026 році
Держпраці нагадала: ще до початку роботи роботодавець зобов’язаний надати працівнику повну інформацію про умови праці, оплату, режим роботи та охорону праці. Така вимога прямо передбачена статтею 29 Кодексу законів про працю України

ПДВ
06.10.2026
Відображення уточнюючого розрахунку з ПДВ за липень у серпневій декларації та бухобліку на рахунку 6412 у 2026 році: як обліковувати зменшення зобов'язань
21.08 подали уточнення до декларації з ПДВ за липень на зменшення позитивного значення. Як правильно відобразити це зменшення в декларації за серпень та в обліку по рахунку 6412? У кабінеті списання відображено на повну суму декларації за липень, а в розрахунках з бюджетом – з урахуванням уточнення

Податкова та фінзвітність
06.10.2026
Ознака доходу для лікарняних у додатку 4ДФ: відповідь податківців
Податківці роз’яснили, за якою ознакою доходу роботодавці мають відображати у додатку 4ДФ виплати у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю працівників. Відповідно до Порядку заповнення Податкового розрахунку та Довідника ознак доходів фізичних осіб, лікарняні відображаються за ознакою доходу «101»

Статистичні звіти
06.10.2026
Рядок 02.2 у звіті №1-ВП: як зазначити код виду господарської діяльності
У Звіті №1-ВП для щорічного звіту код виду господарської діяльності зазначають у рядку 02.2 разом зі звітним роком. Код обирають залежно від виду діяльності суб’єкта господарювання – від малого виробництва дистилятів до вирощування тютюну

Ліцензії та дозволи
06.10.2026
Немає поштової адреси місця зберігання пального: що зазначати у п. 7 заяви на ліцензію
Якщо місце зберігання пального для власного споживання та/або промислової переробки не має поштової адреси, у п. 7 заяви зазначають кадастровий номер земельної ділянки. Також у заяві вказують ідентифікатор об’єкта оподаткування та код адміністративно-територіальної одиниці або території територіальної громади за Кодифікатором

ПДВ
06.10.2026
Помилка в РК з кодом 502: ДПС пояснила, як виправити помилку з ознакою власної сільгосппродукції
Якщо у податковій накладній на експорт товарів у режимі експортного забезпечення була зазначена ознака власної сільськогосподарської продукції, але її помилково не вказали у другому рядку РК з кодом причини «502», помилку можна виправити при складанні РК з кодом «503»

Пільги
06.10.2026
З 17 вересня 2026 року розширення пільг з ПДВ: Закони опубліковано
З 17 вересня 2026 року розширено податкові та митні пільги для товарів оборонного призначення. Зокрема, від ввізного мита та ПДВ звільняється імпорт складових для виробництва оборонних товарів, які постачаються для потреб сил безпеки й оборони незалежно від джерела фінансування. Окремі пільги передбачені для ввезення та постачання в Україні квадроциклів і мотовсюдиходів для потреб сил безпеки та оборони – без сплати ввізного мита, ПДВ та акцизного податку. Зміни запроваджені законами №4967-IX та №4968-IX від 3 вересня 2026 року






