- Які витрати формують первісну вартість ОЗ
- Придбання виробничих ОЗ
- Придбання невиробничих ОЗ
- Які документи оформити для зарахування ОЗ на баланс
Які витрати формують первісну вартість ОЗ
Всі придбані ОЗ в бухобліку зараховуйте на баланс за первісною вартістю. Первісна вартість об'єкта ОЗ включає:
- суми, що сплачують постачальникам активів та підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт (без непрямих податків);
- реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються в зв'язку з придбанням (отриманням) прав на об'єкт ОЗ;
- суми ввізного мита;
- суми непрямих податків у зв'язку з придбанням (створенням) ОЗ (якщо вони не відшкодовуються підприємству);
- витрати зі страхування ризиків доставки ОЗ;
- витрати на транспортування, установку, монтаж, налагодження ОЗ;
- інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням ОЗ до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою.
Первісну вартість об'єкта ОЗ збільшуйте з одночасним створенням забезпечення на обґрунтовану розрахунком суму зобов'язання, яке відповідно до законодавства виникає у підприємства щодо демонтажу, переміщення цього об'єкта та приведення земельної ділянки, на якій він розташований, у стан, придатний для подальшого використання (зокрема на передбачену законодавством рекультивацію порушених земель) (п. 8 НП(С)БО 7 «Основні засоби»).
Не включайте до первісної вартості ОЗ фінансові витрати, якщо ОЗ придбали (створили) повністю або частково за рахунок запозичень. Але - за винятком фінансових витрат, які включаються до собівартості кваліфікаційних активів відповідно до НП(С)БО 31 «Фінансові витрати» (п. 8 НП(С)БО 7).
Які проведення зробити в обліку
Усі витрати на придбання ОЗ спочатку накопичте за Дт 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів». При передачі (введенні) об’єкта ОЗ в експлуатацію зробіть проведення Дт 10 «Основні засоби» (відповідний субрахунок) – Кт 152.
Перейдемо до прикладів.
Придбання виробничих ОЗ
Приклад 1. Придбання ОЗ у на умовах післяплати.
ТОВ – платник ПДВ придбало у вітчизняного постачальника виробничу будівлю. Договірна вартість будівлі – 600 000 грн (у т. ч. ПДВ – 100 000 грн). Витрати на оформлення права власності на будівлю – 8000 грн без ПДВ. Вартість послуг агента з нерухомості – 15 000 грн без ПДВ.
№ з/п | Зміст операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн | |
Дт | Кт | |||
1 | Оприбуткували будівлю за договірною вартістю | 152 | 631 | 500 000 |
2 | Нарахували податковий кредит із ПДВ згідно з податковою накладною, зареєстрованою в ЄРПН | 641 | 631 | 100 000 |
3 | Включили до первісної вартості будівлі витрати на оформлення права власності | 152 | 631 | 8000 |
4 | Оплатили вартість послуг оформлення права власності | 631 | 311 | 8000 |
5 | Відобразили вартість послуг агента з нерухомості | 152 | 631 | 15 000 |
6 | Оплатили рахунок агента з нерухомості | 631 | 311 | 15 000 |
7 | Оплатили постачальнику за будівлю | 631 | 311 | 600 000 |
8 | Ввели будівлю в експлуатацію | 103 | 152 | 523 000 |
Приклад 2. Придбання ОЗ на умовах попередньої оплати.
ТОВ придбало у вітчизняного постачальника обладнання. І ТОВ, і постачальник – платники ПДВ. Договірна вартість обладнання – 360 000 грн, у т. ч. ПДВ – 60 000 грн. Вартість послуг зі встановлення і налагодження обладнання – 50 000 грн без ПДВ, бо надавач послуг – неплатник ПДВ.
№ з/п | Зміст операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн | |
Дт | Кт | |||
1 | Перерахували попередню оплату за обладнання | 371 | 311 | 360 000 |
2 | Нарахували суму податкового кредиту з ПДВ згідно з зареєстрованою в ЄРПН податковою накладною | 641 | 644 | 60 000 |
3 | Оприбуткували обладнання за актом приймання-передачі від постачальника | 152 | 631 | 300 000 |
4 | Відобразили суму податкового кредиту з ПДВ | 644 | 631 | 60 000 |
5 | Здійснили залік заборгованостей | 631 | 371 | 360 000 |
6 | Перерахували попередню оплату компанії — надавачу послуг за встановлення і налагодження обладнання | 371 | 311 | 50 000 |
7 | Включили до складу капітальних інвестицій вартість послуг зі встановлення і налагодження | 152 | 631 | 50 000 |
8 | Відобразили залік заборгованостей із надавачем послуг | 631 | 371 | 50 000 |
9 | Ввели обладнання в експлуатацію | 104 | 152 | 350 000 |
Приклад 3. Придбання ОЗ за рахунок кредитних коштів
ТОВ придбало трактор вартістю 600 000 грн (у т. ч. ПДВ 100 000 грн). Розрахунок з постачальником здійснили за рахунок власних коштів (100 000 грн) і за рахунок отриманого довгострокового кредиту (500 000 грн). Строк погашення кредиту – 2 роки. У першому році підприємство зобов’язане повернути 250 000 грн кредиту. Сума нарахованих відсотків за перший рік становить 30 000 грн.
№ з/п | Зміст операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн | |
Дт | Кт | |||
1 | Отримали довгостроковий кредит від банку | 311 | 501 | 500 000 |
2 | Отримали трактор від постачальника | 152 | 631 | 500 000 |
3 | Відобразили податковий кредит із ПДВ згідно з податковою накладною, зареєстрованою в ЄРПН | 641 | 631 | 100 000 |
4 | Оплатили рахунок постачальника | 631 | 311 | 600 000 |
5 | Ввели в експлуатацію трактор | 105 | 152 | 500 000 |
6 | Перевели частину боргу до складу поточних зобов’язань | 501 | 611 | 250 000 |
7 | Нарахували відсотки за кредит протягом першого року | 951 | 684 | 30 000 |
8 | Погасили поточні зобов’язання протягом першого року | 611 | 311 | 150 000 |
9 | Погасили суму відсотків перед банком протягом першого року | 684 | 311 | 30 000 |
Приклад 4. Придбання ОЗ у нерезидента на умовах подальшої оплати
ТОВ – платник ПДВ придбало у іноземного постачальника верстат. Договірна вартість верстата становить 10 000 USD. Митна вартість верстата дорівнює його договірній вартості. Під час митного оформлення верстата на митниці сплатили ПДВ в сумі 88 000 грн та мито – 40 000 грн.
Курс НБУ:
- на дату отримання верстата – 40,00 грн за 1 USD;
- на дату балансу, що настала після дати оприбуткування, але до дати оплати нерезиденту – 40,50 грн за 1 USD;
- на дату оплати – 41,00 грн за 1 USD.
№ з/п | Зміст операції | Бухгалтерський облік | Сума | |
Дт | Кт | |||
1 | Сплатили ввізне мито: 10 000 USD × 40,00 грн × 10% | 685 | 311 | 40 000 |
2 | Сплатили ПДВ під час митного оформлення імпорту верстата (10 000 USD × 40,00 грн + 40 000 грн) × 20% | 685 | 311 | 88 000 |
3 | Отримали (оприбуткували) верстат (40,00 грн× 10 000 USD) | 152 | 632 | 10 000 USD 400 000 UAH |
4 | Включили до складу капітальних інвестицій суму мита | 152 | 685 | 40 000 |
5 | Включили до складу податкового кредиту сплачений ПДВ | 641 | 685 | 88 000 |
6 | Ввели в експлуатацію верстат | 104 | 152 | 440 000 |
7 | Відобразили на дату балансу курсову різницю від операційної діяльності ((40,50– 40,00) × 10 000 USD) | 945 | 632 | 5000 |
8 | Сплатили нерезиденту за верстат (41,00 грн× 10 000 USD) | 632 | 312 | 10 000 USD 410 000 UAH |
9 | Відобразили на дату оплати курсову різницю від операційної діяльності ((41,00 – 40,50) × 10 000 USD) | 945 | 632 | 5 000 |
Придбання невиробничих ОЗ
За підпунктом 138.3.2 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) термін «невиробничі основні засоби» означає ОЗ, не призначені для використання в господарській діяльності платника податку. А от у НП(С)БО 7 та Методичних рекомендаціях з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджені наказом Мінфіну від 30.09.2003 №561 (далі – Методрекомендації №561) поділу ОЗ на виробничі та невиробничі немає. Тому бухоблік придбання усіх ОЗ є однаковим незалежно від мети придбання.
Але є один нюанс – треба нарахувати умовне податкове зобов’язання з ПДВ, якщо під час придбання такого об’єкта включили суми ПДВ до податкового кредиту (п. 198.5 ПКУ).
Приклад 5. Придбання невиробничого ОЗ
Підприємство придбало у вітчизняного постачальника пральну машину, яку не планує використовувати в господарській діяльності. Вартість із доставкою – 18 000 грн, у т. ч. ПДВ – 3000 грн.
№ з/п | Зміст операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн | |
Дт | Кт | |||
1 | Отримали пральну машину від постачальника | 152 | 631 | 15 000 |
2 | Нарахували суму податкового кредиту з ПДВ згідно із зареєстрованою в ЄРПН податковою накладною | 641 | 631 | 3000 |
3 | Оплатили рахунок постачальника | 631 | 311 | 18 000 |
4 | Нарахували «умовні» податкові зобов’язання з ПДВ на вимогу п. 198.5 ПКУ | 643 | 641 | 3000 |
5 | Зарахували суму нарахованого ПДВ до первісної вартості пральної машини | 152 | 643 | 3000 |
6 | Пральну машину ввели в експлуатацію | 104 | 152 | 18 000 |
Які документи оформити для зарахування ОЗ на баланс
Підприємства зазвичай зараховують ОЗ на баланс на підставі акта приймання-передачі (введення в експлуатацію) основних засобів (п. 10 Методрекомендацій № 561). Можна користуватися типовими формами цього документа:
- Актом приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (форма № ОЗ-1), що затверджений наказом Мінстату від 29.12.1995 №352;
- Актом введення в експлуатацію основних засобів, що затверджений наказом Мінфіну від 13.09.2016 №818.
Розробити бланк акта можна також самостійно. Але при цьому він має містити обов’язкові реквізити первинного документу чи реквізити типових або спеціалізованих форм (п. 2.7 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну від 24.05.1995 № 88).
Альона САДОВА, консультант з бухобліку та оподаткування
Шаблони та зразки документів:
Акт приймання-передачі основних засобів