Облік придбання основних засобів

Придбати основні засоби (ОЗ) можна як у вітчизняних постачальників, так і у нерезидентів, як за рахунок власних коштів, так і за рахунок банківського кредиту. А на меті може бути – використати їх як у виробничій діяльності, так і у негосподарських цілях. Тож розглянемо на прикладах, які проведення в бухобліку слід зробити у таких ситуаціях. Та перед усім визначимося із тим, які витрати слід включити до первісної вартості ОЗ, а які ні


Які витрати формують первісну вартість ОЗ


Всі придбані ОЗ в бухобліку зараховуйте на баланс за первісною вартістю. Первісна вартість об'єкта ОЗ включає:


  1. суми, що сплачують постачальникам активів та підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт (без непрямих податків);
  2. реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються в зв'язку з придбанням (отриманням) прав на об'єкт ОЗ;
  3. суми ввізного мита;
  4. суми непрямих податків у зв'язку з придбанням (створенням) ОЗ (якщо вони  не відшкодовуються підприємству); 
  5. витрати зі страхування ризиків доставки ОЗ;
  6. витрати на транспортування, установку, монтаж, налагодження ОЗ; 
  7. інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням ОЗ до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою.


Первісну вартість об'єкта ОЗ збільшуйте з одночасним створенням забезпечення на обґрунтовану розрахунком суму зобов'язання, яке відповідно до законодавства виникає у підприємства щодо демонтажу, переміщення цього об'єкта та приведення земельної ділянки, на якій він розташований, у стан, придатний для подальшого використання (зокрема на передбачену законодавством рекультивацію порушених земель) (п. 8 НП(С)БО 7 «Основні засоби»).

Увага! Якщо ваше підприємство не є платником ПДВ, а в рахунку постачальника зазначена сума з ПДВ, то цей ПДВ включіть до первісної вартості придбаного ОЗ

Не включайте до первісної вартості ОЗ фінансові витрати, якщо ОЗ придбали (створили) повністю або частково за рахунок запозичень. Але - за винятком фінансових витрат, які включаються до собівартості кваліфікаційних активів відповідно до НП(С)БО 31 «Фінансові витрати» (п. 8 НП(С)БО 7).


Які проведення зробити в обліку


Усі витрати на придбання ОЗ спочатку накопичте за Дт 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів». При передачі (введенні) об’єкта ОЗ в експлуатацію зробіть проведення Дт 10 «Основні засоби» (відповідний субрахунок) Кт 152.


Перейдемо до прикладів.


Придбання виробничих ОЗ


Приклад 1. Придбання ОЗ у на умовах післяплати.


ТОВ платник ПДВ придбало у вітчизняного постачальника виробничу будівлю. Договірна вартість будівлі 600 000 грн (у т. ч. ПДВ 100 000 грн). Витрати на оформлення права власності на будівлю 8000 грн без ПДВ. Вартість послуг агента з нерухомості 15 000 грн без ПДВ.


Приклад 2. Придбання ОЗ на умовах попередньої оплати.


ТОВ придбало у вітчизняного постачальника обладнання. І ТОВ, і постачальник платники ПДВ. Договірна вартість обладнання 360 000 грн, у т. ч. ПДВ 60 000 грн. Вартість послуг зі встановлення і налагодження обладнання 50 000 грн без ПДВ, бо надавач послуг неплатник ПДВ.


Приклад 3. Придбання ОЗ за рахунок кредитних коштів


ТОВ придбало трактор вартістю 600 000 грн (у т. ч. ПДВ 100 000 грн). Розрахунок з постачальником здійснили за рахунок власних коштів (100 000 грн) і за рахунок отриманого довгострокового кредиту (500 000 грн). Строк погашення кредиту 2 роки. У першому році підприємство зобов’язане повернути 250 000 грн кредиту. Сума нарахованих відсотків за перший рік становить 30 000 грн.


Приклад 4. Придбання ОЗ у нерезидента на умовах подальшої оплати


ТОВ платник ПДВ придбало у іноземного постачальника верстат. Договірна вартість верстата становить 10 000 USD. Митна вартість верстата дорівнює його договірній вартості. Під час митного оформлення верстата на митниці сплатили ПДВ в сумі 88 000 грн та мито 40 000 грн.


Курс НБУ:


  1. на дату отримання верстата 40,00 грн за 1 USD;
  2. на дату балансу, що настала після дати оприбуткування, але до дати оплати нерезиденту 40,50 грн за 1 USD;
  3. на дату оплати 41,00 грн за 1 USD.



Придбання невиробничих ОЗ


За підпунктом 138.3.2 Податкового кодексу України (далі ПКУ) термін «невиробничі основні засоби» означає ОЗ, не призначені для використання в господарській діяльності платника податку. А от у НП(С)БО 7 та Методичних рекомендаціях з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджені наказом Мінфіну від 30.09.2003 № 561 (далі – Методрекомендації №561) поділу ОЗ на виробничі та невиробничі немає. Тому бухоблік придбання усіх ОЗ є однаковим незалежно від мети придбання.

Але є один нюанс треба нарахувати умовне податкове зобов’язання з ПДВ, якщо під час придбання такого об’єкта включили суми ПДВ до податкового кредиту (п. 198.5 ПКУ).


Приклад 5. Придбання невиробничого ОЗ


Підприємство придбало у вітчизняного постачальника пральну машину, яку не планує використовувати в господарській діяльності. Вартість із доставкою 18 000 грн, у т. ч. ПДВ 3000 грн.


Які документи оформити для зарахування ОЗ на баланс


Підприємства зазвичай зараховують ОЗ на баланс на підставі акта приймання-передачі (введення в експлуатацію) основних засобів (п. 10 Методрекомендацій № 561). Можна користуватися типовими формами цього документа:


  1. Актом приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (форма № ОЗ-1), що затверджений наказом Мінстату від 29.12.1995 №352;
  2. Актом введення в експлуатацію основних засобів, що затверджений наказом Мінфіну від 13.09.2016 №818.


Розробити бланк акта можна також самостійно. Але при цьому він має містити обов’язкові реквізити первинного документу чи реквізити типових або спеціалізованих форм (п. 2.7 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну від 24.05.1995 № 88).


Альона САДОВА, консультант з бухобліку та оподаткування


Шаблони та зразки документів:


Акт приймання-передачі основних засобів

Акт введення в експлуатацію основних засобів

Акт внутрішнього переміщення основних засобів