Облік придбання основних засобів

Придбати основні засоби (ОЗ) можна як у вітчизняних постачальників, так і у нерезидентів, як за рахунок власних коштів, так і за рахунок банківського кредиту. А на меті може бути – використати їх як у виробничій діяльності, так і у негосподарських цілях. Тож розглянемо на прикладах, які проведення в бухобліку слід зробити у таких ситуаціях. Та перед усім визначимося із тим, які витрати слід включити до первісної вартості ОЗ, а які ні


  1. Які витрати формують первісну вартість ОЗ
  2. Придбання виробничих ОЗ
  3. Придбання невиробничих ОЗ
  4. Які документи оформити для зарахування ОЗ на баланс


Які витрати формують первісну вартість ОЗ


Всі придбані ОЗ в бухобліку зараховуйте на баланс за первісною вартістю. Первісна вартість об'єкта ОЗ включає:


  1. суми, що сплачують постачальникам активів та підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт (без непрямих податків);
  2. реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються в зв'язку з придбанням (отриманням) прав на об'єкт ОЗ;
  3. суми ввізного мита;
  4. суми непрямих податків у зв'язку з придбанням (створенням) ОЗ (якщо вони не відшкодовуються підприємству);
  5. витрати зі страхування ризиків доставки ОЗ;
  6. витрати на транспортування, установку, монтаж, налагодження ОЗ;
  7. інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням ОЗ до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою.


Первісну вартість об'єкта ОЗ збільшуйте з одночасним створенням забезпечення на обґрунтовану розрахунком суму зобов'язання, яке відповідно до законодавства виникає у підприємства щодо демонтажу, переміщення цього об'єкта та приведення земельної ділянки, на якій він розташований, у стан, придатний для подальшого використання (зокрема на передбачену законодавством рекультивацію порушених земель) (п. 8 НП(С)БО 7 «Основні засоби»).

Увага! Якщо ваше підприємство не є платником ПДВ, а в рахунку постачальника зазначена сума з ПДВ, то цей ПДВ включіть до первісної вартості придбаного ОЗ

Не включайте до первісної вартості ОЗ фінансові витрати, якщо ОЗ придбали (створили) повністю або частково за рахунок запозичень. Але - за винятком фінансових витрат, які включаються до собівартості кваліфікаційних активів відповідно до НП(С)БО 31 «Фінансові витрати» (п. 8 НП(С)БО 7).


Які проведення зробити в обліку


Усі витрати на придбання ОЗ спочатку накопичте за Дт 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів». При передачі (введенні) об’єкта ОЗ в експлуатацію зробіть проведення Дт 10 «Основні засоби» (відповідний субрахунок) Кт 152.


Перейдемо до прикладів.


Придбання виробничих ОЗ


Приклад 1. Придбання ОЗ у на умовах післяплати.


ТОВ платник ПДВ придбало у вітчизняного постачальника виробничу будівлю. Договірна вартість будівлі 600 000 грн (у т. ч. ПДВ 100 000 грн). Витрати на оформлення права власності на будівлю 8000 грн без ПДВ. Вартість послуг агента з нерухомості 15 000 грн без ПДВ.



з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн

Дт

Кт

1

Оприбуткували будівлю за договірною вартістю

152

631

500 000

2

Нарахували податковий кредит із ПДВ згідно з податковою накладною, зареєстрованою в ЄРПН

641

631

100 000

3

Включили до первісної вартості будівлі витрати на оформлення права власності

152

631

8000

4

Оплатили вартість послуг оформлення права власності

631

311

8000

5

Відобразили вартість послуг агента з нерухомості

152

631

15 000

6

Оплатили рахунок агента з нерухомості

631

311

15 000

7

Оплатили постачальнику за будівлю

631

311

600 000

8

Ввели будівлю в експлуатацію

103

152

523 000


Приклад 2. Придбання ОЗ на умовах попередньої оплати.


ТОВ придбало у вітчизняного постачальника обладнання. І ТОВ, і постачальник платники ПДВ. Договірна вартість обладнання 360 000 грн, у т. ч. ПДВ 60 000 грн. Вартість послуг зі встановлення і налагодження обладнання 50 000 грн без ПДВ, бо надавач послуг неплатник ПДВ.



№ з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн

Дт

Кт

1

Перерахували попередню оплату за обладнання

371

311

360 000

2

Нарахували суму податкового кредиту з ПДВ згідно з зареєстрованою в ЄРПН податковою накладною

641

644

60 000

3

Оприбуткували обладнання за актом приймання-передачі від постачальника

152

631

300 000

4

Відобразили суму податкового кредиту з ПДВ

644

631

60 000

5

Здійснили залік заборгованостей

631

371

360 000

6

Перерахували попередню оплату компанії — надавачу послуг за встановлення і налагодження обладнання

371

311

50 000

7

Включили до складу капітальних інвестицій вартість послуг зі встановлення і налагодження

152

631

50 000

8

Відобразили залік заборгованостей із надавачем послуг

631

371

50 000

9

Ввели обладнання в експлуатацію

104

152

350 000


Приклад 3. Придбання ОЗ за рахунок кредитних коштів


ТОВ придбало трактор вартістю 600 000 грн (у т. ч. ПДВ 100 000 грн). Розрахунок з постачальником здійснили за рахунок власних коштів (100 000 грн) і за рахунок отриманого довгострокового кредиту (500 000 грн). Строк погашення кредиту 2 роки. У першому році підприємство зобов’язане повернути 250 000 грн кредиту. Сума нарахованих відсотків за перший рік становить 30 000 грн.



№ з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн

Дт

Кт

1

Отримали довгостроковий кредит від банку

311

501

500 000

2

Отримали трактор від постачальника

152

631

500 000

3

Відобразили податковий кредит із ПДВ згідно з податковою накладною, зареєстрованою в ЄРПН

641

631

100 000

4

Оплатили рахунок постачальника

631

311

600 000

5

Ввели в експлуатацію трактор

105

152

500 000

6

Перевели частину боргу до складу поточних зобов’язань

501

611

250 000

7

Нарахували відсотки за кредит протягом першого року

951

684

30 000

8

Погасили поточні зобов’язання протягом першого року

611

311

150 000

9

Погасили суму відсотків перед банком протягом першого року

684

311

30 000


Приклад 4. Придбання ОЗ у нерезидента на умовах подальшої оплати


ТОВ платник ПДВ придбало у іноземного постачальника верстат. Договірна вартість верстата становить 10 000 USD. Митна вартість верстата дорівнює його договірній вартості. Під час митного оформлення верстата на митниці сплатили ПДВ в сумі 88 000 грн та мито 40 000 грн.


Курс НБУ:


  1. на дату отримання верстата 40,00 грн за 1 USD;
  2. на дату балансу, що настала після дати оприбуткування, але до дати оплати нерезиденту 40,50 грн за 1 USD;
  3. на дату оплати 41,00 грн за 1 USD.



з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума

Дт

Кт

1

Сплатили ввізне мито:

10 000 USD × 40,00 грн × 10%

685

311

40 000

2

Сплатили ПДВ під час митного оформлення імпорту верстата

(10 000 USD × 40,00 грн + 40 000 грн) × 20%

685

311

88 000

3

Отримали (оприбуткували) верстат (40,00 грн× 10 000 USD)

152

632

10 000 USD

400 000 UAH

4

Включили до складу капітальних інвестицій суму мита

152

685

40 000

5

Включили до складу податкового кредиту сплачений ПДВ

641

685

88 000

6

Ввели в експлуатацію верстат

104

152

440 000

7

Відобразили на дату балансу курсову різницю від операційної діяльності ((40,50– 40,00) × 10 000 USD)

945

632

5000

8

Сплатили нерезиденту за верстат (41,00 грн× 10 000 USD)

632

312

10 000 USD

410 000 UAH

9

Відобразили на дату оплати курсову різницю від операційної діяльності ((41,00 – 40,50) × 10 000 USD)

945

632

5 000


Придбання невиробничих ОЗ


За підпунктом 138.3.2 Податкового кодексу України (далі ПКУ) термін «невиробничі основні засоби» означає ОЗ, не призначені для використання в господарській діяльності платника податку. А от у НП(С)БО 7 та Методичних рекомендаціях з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджені наказом Мінфіну від 30.09.2003 №561 (далі – Методрекомендації №561) поділу ОЗ на виробничі та невиробничі немає. Тому бухоблік придбання усіх ОЗ є однаковим незалежно від мети придбання.

Але є один нюанс треба нарахувати умовне податкове зобов’язання з ПДВ, якщо під час придбання такого об’єкта включили суми ПДВ до податкового кредиту (п. 198.5 ПКУ).


Приклад 5. Придбання невиробничого ОЗ


Підприємство придбало у вітчизняного постачальника пральну машину, яку не планує використовувати в господарській діяльності. Вартість із доставкою 18 000 грн, у т. ч. ПДВ 3000 грн.



з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн

Дт

Кт

1

Отримали пральну машину від постачальника

152

631

15 000

2

Нарахували суму податкового кредиту з ПДВ згідно із зареєстрованою в ЄРПН податковою накладною

641

631

3000

3

Оплатили рахунок постачальника

631

311

18 000

4

Нарахували «умовні» податкові зобов’язання з ПДВ на вимогу п. 198.5 ПКУ

643

641

3000

5

Зарахували суму нарахованого ПДВ до первісної вартості пральної машини

152

643

3000

6

Пральну машину ввели в експлуатацію

104

152

18 000


Які документи оформити для зарахування ОЗ на баланс


Підприємства зазвичай зараховують ОЗ на баланс на підставі акта приймання-передачі (введення в експлуатацію) основних засобів (п. 10 Методрекомендацій № 561). Можна користуватися типовими формами цього документа:


  1. Актом приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (форма № ОЗ-1), що затверджений наказом Мінстату від 29.12.1995 №352;
  2. Актом введення в експлуатацію основних засобів, що затверджений наказом Мінфіну від 13.09.2016 №818.


Розробити бланк акта можна також самостійно. Але при цьому він має містити обов’язкові реквізити первинного документу чи реквізити типових або спеціалізованих форм (п. 2.7 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну від 24.05.1995 № 88).


Альона САДОВА, консультант з бухобліку та оподаткування


Шаблони та зразки документів:


Акт приймання-передачі основних засобів

Акт введення в експлуатацію основних засобів

Акт внутрішнього переміщення основних засобів

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇