Припинення діяльності ФОП у зв’язку зі смертю

Держреєстрація припинення підприємницької діяльності ФОП через смерть, визнання безвісно відсутньою або оголошення померлою здійснюється на підставі відповідних документів, таких як свідоцтво про смерть. Відомості про це вносяться до ЄДР, що стає підставою для зняття ФОП з обліку в податкових органах. Однак, чимало питань виникає з особливостями припинення трудових відносин з працівниками такого ФОП, а також подання звітності спадкоємцями та сплата податкових зобов’язань ФОП після його смерті. Проаналізуємо ці питання детальніше у цій статті

Держреєстрація припинення ФОП


Держреєстрація припинення підприємницької діяльності ФОП через смерть здійснюється на підставі свідоцтва про смерть. У п. 2 ч. 4 ст. 18 Закону України від 15.05.2003 №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (далі – Закон №755) вказано:

Для державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця подається копія свідоцтва про смерть фізичної особи – у разі державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця у зв’язку з її смертю або оголошенням її померлою (крім випадку, якщо відомості про смерть фізичної особи містяться в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян).

Отже, копія свідоцтва про смерть фізособи, яка зареєстрована як ФОП, подається спадкоємцями державному реєстратору або до Центру надання адміністративних послуг.


Відомості з ЄДР про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності ФОП є підставою для зняття її з обліку, зокрема, в податкових органах та/або вчинення інших дій відповідно до законодавства (ч. 4 ст. 13 Закону №755).


Дата зняття з обліку ФОП відповідає даті отримання відомостей про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності ФОП (пп. 1 п. 11.18 розд. ХІ Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.2011 №1588 (далі Порядок №1588).


Чи потрібно подавати декларації за померлого ФОПа


Підставами для припинення податкового обов’язку, крім його виконання, є, зокрема, смерть фізичної особи (пп. 37.3.2 Податкового кодексу України (далі ПКУ).


При цьому нормами ПКУ не передбачено обов’язку подання спадкоємцями податкової звітності у разі смерті ФОП. ДПС України надала відповідне роз’яснення у ЗІР, категорія 129.02.


Заява про відмову від спрощеної системи оподаткування спадкоємцями до ДПС також не подається (див. роз’яснення у ЗІР, категорія 107.01.07.


Чи потрібно спадкоємцям сплачувати податки за померлого ФОПа


У п. 99.1 ПКУ вказано, що:

виконання грошових зобов'язань та / або погашення податкового боргу фізичної особи (у тому числі фізичної особи підприємця, фізичної особи, яка провадить незалежну професійну діяльність) у разі її смерті або оголошення судом померлою здійснюється її спадкоємцями, які прийняли спадщину (крім держави), в межах вартості майна, що успадковується, та пропорційно частці у спадщині на дату її відкриття.

Також у п. 97.4 ПКУ визначено, що особами, відповідальними за погашення грошових зобов’язань чи податкового боргу фізичної особи, яка померла, є особи, які вступають у права спадщини або уповноважені здійснювати розпорядження майном такої особи.

Отже, після закінчення строку прийняття спадщини грошові зобов’язання з податків спадкодавця стають грошовими зобов’язаннями та / або податковим боргом спадкоємців, які прийняли спадщину пропорційно частці у спадщині на дату її відкриття

Поряд з цим спадкоємець може подати до ДПС за місцем реєстрації ФОП заяву про повернення надміру сплаченої суми грошового зобов'язання протягом 1095 днів з дня її виникнення, включаючи зупинення перебігу такого строку на період з 18 березня 2020 року до 31 липня 2023 року (включно).


Це можливо за умови надання відповідних документів, що підтверджують перехід прав та обов'язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла. Підставою є стаття 216 Цивільного Кодексу України (далі ЦКУ)., якою визначено, що спадкуванням є перехід прав та обов'язків (спадщини) від фізособи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців). До складу спадщини входять усі права та обов'язки спадкодавця на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті (ст. 1218 ЦКУ).


Що робити із недоїмкою / переплатами з ЄСВ


Законом України від 08.07.2010 №2464-VІ «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (далі Закон №2464) не визначено осіб, які можуть нести зобов’язання з нарахування та сплати ЄСВ, а також подання звітності після смерті ФОП.


Тож у разі наявності сум недоїмки після смерті ФОП такі суми підлягають списанню (ч. 7 ст. 25 Закону №2464).


Поряд з цим спадкоємці померлого ФОП не мають права на повернення надміру або помилково сплачених сум ЄСВ, оскільки у розумінні Закону №2464 спадкоємець не є платником ЄСВ і на нього не розповсюджуються права та обов’язки платника.


Повернення коштів ЄСВ здійснюється відповідно до Порядку зарахування у рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування або повернення надміру та / або помилково сплачених коштів, затвердженого наказом Мінфіну від 23.07.2021 №417.


Підставою для повернення є заява платника про повернення коштів. Зрозуміло, що після смерті ФОП виконання такої вимоги не є можливим.


Що робити з банківським рахунком померлого ФОП


Спадкоємцям померлого ФОП потрібно повідомити банк про припинення ФОП у зв’язку зі смертю надавши копію свідоцтва про смерть. Розпоряджатися коштами на рахунку ФОП законно можна буде лише після прийняття спадщини.


Після отримання свідоцтва про право на спадщину, спадкоємці можуть звернутися до банку (додаткові документи, які може попросити банк:


  1. паспорт,
  2. ідентифікаційний код,
  3. свідоцтво про смерть родича,
  4. свідоцтво про право на спадщину)


і лише тоді отримати право розпоряджатися коштами, які є на рахунку такого померлого ФОП.


Як припинити трудові відносини якщо ФОП-роботодавець помер


У разі смерті роботодавця працівник повинен звернутись до центру зайнятості. Це питання врегульовано у п. 3 Порядку припинення трудового договору у разі смерті роботодавця – фізичної особи або набрання законної сили рішенням суду про визнання такої фізичної особи безвісно відсутньою чи про оголошення її померлою, затвердженого постановою КМУ від 14.10.2022 №1172.


Для припинення трудового договору працівник подає в електронній або паперовій формі до будь-якого центру зайнятості:


  1. заяву про припинення трудового договору (далі заява) з викладенням відповідної інформації про смерть роботодавця фізичної особи або набрання законної сили рішенням суду про визнання такої фізичної особи безвісно відсутньою чи про оголошення її померлою;
  2. копії документів, що підтверджують смерть роботодавця або набрання законної сили рішенням суду про визнання такої фізичної особи безвісно відсутньою чи про оголошення її померлою (за наявності);
  3. копії документа, що посвідчує особу, реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відповідну відмітку в паспорті громадянина України);
  4. інформацію про роботодавця: прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) роботодавця фізичної особи, реєстраційний номер облікової картки платника податків або індивідуальний податковий номер (для фізичної особи підприємця) (за наявності такого у роботодавця);
  5. копію примірника трудового договору або наказу (розпорядження) про прийняття на роботу, а у випадку їх відсутності відомості про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Завантажуйте зразок Заява працівника про припинення трудового договору у зв’язку зі смертю роботодавця-фізособи

На підставі цих документів центр зайнятості повідомляє ДПС і ПФУ про звільнення такого працівника у зв’язку із смертю роботодавця протягом 3 робочих днів. Працівник вважається звільненим з дати подання такої заяви.


Центр зайнятості на вимогу працівника на підставі відомостей з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування вносить запис про припинення трудового договору до трудової книжки, яку надав працівник, із зазначенням причини звільнення відповідно до п. 8-1 ч. 1 ст. 36 КЗпП, але не раніше ніж через три робочих дні з дня подання заяви. 


Якщо в працівника немає на руках трудової книжки, то підтвердженням факту звільнення може бути витяг із Реєстру застрахованих осіб, який зараз відіграє роль електронної трудової книжки. 


Для отримання витягу з Реєстру застрахованих осіб заявник може звернутися до територіального органу ПФУ, отримати витяг через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду або за допомогою Єдиного державного вебпорталу електронних послуг «Дія». 


Висновки


  1. Припинення державної реєстрації ФОП у зв’язку із смертю відбувається після внесення відомостей до ЄДР на підставі копії свідоцтва про смерть.
  2. Сплата податкових зобов’язань (крім ЄСВ) померлого ФОП здійснюється його спадкоємцями після прийняття спадщини. При цьому обов’язку подавати звітність після смерті ФОП у спадкоємців немає.
  3. Повернути переплату по податках можливо після подання відповідної заяви спадкоємцями такого ФОП. А повернути переплату по ЄСВ за померлого ФОП не можливо.
  4. Наймані працівники померлого ФОП можуть припинити трудові відносини з таким ФОП лише через Центр зайнятості, подавши певний перелік документів.


Ярослава БОРЕНЬКО, консультант з обліку та оподаткування


Шаблони та зразки документів:


Заява працівника про припинення трудового договору у зв’язку зі смертю роботодавця-фізособи

Заява про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань та пені