Масові листи від ДПС про коригування фінансового результату при імпорті товарів від нерезидента: як діяти

Фірма високодохідник застосовує податкові різниці. У 2024 році здійснювала операції з імпорту добових курчат із Польщі, проте не проводила коригування фінансового результату на 30% за цими операціями. Наразі отримано вимогу від ДПС пояснити причину відсутності коригувань та внести відповідні зміни у фінансовий результат. Як правильно діяти та чи потрібно подавати уточнюючу декларацію за 2024 рік?


👆 Таке питання надійшло до сервісу «Особистий Консультант», наші експерти ретельно працювали над ним та надали вичерпну відповідь🕵️:


Маємо повідомити, що зараз платники податку на прибуток масово отримують такі самі листи про не проведення коригувань на збільшення фінрезультату на «+30%» від вартості імпорту/експорту товарів по операціях з нерезидентами з Переліку № 480 за 2024 рік.


Таке коригування проводиться згідно пп. 140.5.4 ПКУ (імпорт) або пп. 140.5.5-1 ПКУ (експорт). Польща входить в Перелік організаційно-правових форм, затверджений постановою КМУ від 04.07.2017 №480 (далі – Перелік №480).


ДПС від Вас просить:


  1. або провести коригування (уточнити декларацію за 2024 рік) збільшити фінрезультат до оподаткування на 30 % від суми проводки Дт 20, 28 Кт 632 (вартість придбання товару, курчат) за 2024 р.
  2. або подати пояснення чому Ви не проводите коригування.


Можливі варіанти відповіді (якщо Ви високодохідник, річний дохід більше 40 млн грн):


1. Ваш контрагент-нерезидент хоч і зареєстрований в Польщі має організаційно-правову форму, яка не вказана в Переліку №480.


Тоді Ви не зобов`язані проводити коригування «+30%».


На підтвердження можете подати копію контракту, де в преамбулі договору і в реквізитах сторін вказані повні дані про нерезидента, в т.ч. і його організаційно-правова форма.


Додатково можете надати (за наявності) копію довідки / витягу з судового чи державного реєстру його країни, де так само вказана його організаційно-правова форма. Документи мають бути перекладені на українську мову (або складені українською мовою)


2. Організаційно-правова форма нерезидента присутня в Переліку №480, але він сплачує податок на прибуток в країні реєстрації (в Польщі).


В такому разі Ви також не зобов`язані проводити коригування «+30%» згідно з нормами пп. 140.5.4 ПКУ та пп. 140.5.5-1 ПКУ.


Але для цього у Вас має бути довідка, надана нерезидентом, що він дійсно сплачує такий податок у себе в країні і в 2024 році.


На жаль, на сьогодні немає прямої відповіді - що це має бути за документ, адже на думку ДПСУ та МФУ це не сертифікат/довідка про податкове резидентство, який подають нерезиденти за правилами ст. 103 ПКУ, а якийсь інший документ, виданий фіскальним органом відповідної країни. Документ має бути належним чином легалізований та перекладений відповідно до законодавства України.


Зокрема, в УПК № 266 від 14.05.2021 вказано наступне:



Питання 6

Чи звільняється платник податку на прибуток підприємств, який проводить операції з придбання та/або реалізації товарів (робіт, послуг) із нерезидентом, організаційно-правова форма якого включена до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України відповідно до підпункту "г" підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу, від обов'язку збільшувати фінансовий результат звітного року в порядку, визначеному підпунктами 140.5.4 та 140.5.5-1 пункту 140.5 статті 140 розділу III Кодексу, у випадку, якщо таким нерезидентом надано документ, який підтверджує сплату ним податку на прибуток (корпоративного податку) за звітний рік? Яким вимогам має відповідати такий документ?


Відповідь:

... Достатнім підтвердженням для цього буде документ, який свідчитиме про сплату податку нерезидентом у відповідній державі у періоді здійснення операції, у загальному розумінні (наприклад, у якості зареєстрованого платника податку на прибуток (корпоративного податку). Така довідка має містити інформацію про сплату податку саме нерезидентом, який є контрагентом платника податків, а не іншими фізичними, юридичними особами або утвореннями без статусу юридичної особи (зокрема, засновниками партнерства як організаційно-правової форми нерезидента тощо).

Зазначені підпункти статті 140 розділу III Кодексу не містять спеціальних вимог щодо форми документа для підтвердження сплати податку нерезидентом, а також вимог щодо органу, який має видавати такий документ. Водночас, з урахуванням вимог пункту 103.5 статті 103 глави 10 розділу II Кодексу, доцільним є отримання від контрагента документа, що виданий фінансовим (податковим) органом відповідної країни, за формою, затвердженою згідно із законодавством цієї країни. Такий документ повинен бути належним чином легалізований та перекладений відповідно до законодавства України...


Тому рекомендуємо отримати ІПК з поясненням яким має бути документ, що має надати нерезидент для підтвердження сплати податку на прибуток у себе в країні.


3. Організаційно-правова форма нерезидента присутня в Переліку №480, але він не надав довідку про сплату є податку на прибуток в країні реєстрації (в Польщі).


Тут Ви маєте надати ДПС обгрунтування, що ціна Вашого договору з нерезидентом відповідає принципу «витягнутої руки». І таке обгрунтування має бути проведе за правилами ст. 39 ПКУ.


З цього питання Вам стане в нагоді також УПК № 266 від 14.05.2021:



Питання 8

Вимоги підпунктів 140.5.4, 140.5.5-1 та 140.5.6 статті 140 розділу III Кодексу не застосовуються платником податку, якщо операція з нерезидентом не є контрольованою та сума витрат (доходів) підтверджується платником податку за цінами, визначеними за принципом «витягнутої руки» відповідно до процедури, встановленої статтею 39 Кодексу, але без подання звіту.

В якому вигляді має бути складене зазначене підтвердження та на яку дату воно має бути наявним у платника податків?


Відповідь:

...для цілей обґрунтування суми витрат (доходів) за операціями, передбаченими підпунктами 140.5.4, 140.5.5-1, 140.5.6 пункту 140.5 статті 140 розділу III Кодексу, платник податків має задокументувати як сукупність документів або єдиний документ, складений у довільній формі, інформацію, визначену у підпункті 39.4.6 пункту 39.4 статті 39 розділу I Кодексу, в обсязі, необхідному для оцінки платником податку та контролюючим органом відповідності рівня ціни або показника рентабельності відповідної операції (операцій) принципу «витягнутої руки». При цьому обсяг інформації, зазначеної в такій документації, можна вважати достатнім для цілей застосування підпунктів 140.5.4, 140.5.5-1, 140.5.6 пункту 140.5 статті 140 розділу III Кодексу, якщо платник податків належно обґрунтував рівень ціни або показник рентабельності відповідної операції (операцій) за найбільш доцільним методом, визначеним підпунктом 39.3.1 пункту 39.3 статті 39 розділу I Кодексу.

Обґрунтування, що суму витрат (доходів) підтверджено за цінами, визначеними за принципом «витягнутої руки» відповідно до процедури, встановленої статтею 39 Кодексу, надається платником на запит контролюючого органу під час проведення документальної перевірки за звітний період, за підсумками якого платником податку прийнято рішення про незбільшення фінансового результату, або на запит контролюючого органу відповідно до пункту 73.3 статті 73 глави 7 розділу II Кодексу.


Отже, обґрунтувати достатньо вибір відповідного методу визначення ціни та саму таку ціну (рентабельність).


Такі обґрунтування зазвичай роблять відповідні залучені на договірних засадах спеціалісти (аудитори, інші), які враховують всі нюанси Ваших операцій та вимоги ст. 39 ПКУ.


Якщо за результатами обґрунтування буде визначено, що ціна Вашого договору:


  1. відповідає ціні за принципом «витягнутої руки» коригування не проводите
  2. не відповідає ціні за принципом «витягнутої руки» коригування проводите на суму такого відхилення (зазвичай така сума виводиться аудиторами в значно меншій сумі, ніж 30% від всіх поставок за рік з цим контрагентом). Тоді треба уточнити декларацію за 2024, різницю поставити в ряд. 3.1.6.3 (імпорт) додатку РІ. До відповіді в ДПС маєте додати таке обгрунтування.


4. Організаційно-правова форма нерезидента присутня в Переліку №480, але Ви не хочете / не маєте можливості ні отримати довідку про сплату податку на прибуток від нерезидента, ні обґрунтовувати ціну за правилами ст. 39 ПКУ.


В цій ситуації Ви подаєте уточнюючу декларацію за 2024 р. ставите суму коригування 30% в ряд. 3.1.6.2 (імпорт) додатку РІ, доплачуєте податок на прибуток (якщо збільшиться ряд. 19 декларації).


У відповіді на лист ДПС вказуєте про проведені Вами коригування (реєстраційний номер уточнюючої декларації) та доплачений податок на прибуток


👌 Сервіс «Особистий Консультант» – це письмові безлімітні швидкі відповіді (від 15 хвилин) на професійні питання. Отримайте доступ до сервісу, оформивши передплату у пакетах «Професіонал», «Преміум».


Джерело: 7еminar

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇