Цифрова трансформація основних процесів контрольно-перевірочної роботи

Державна податкова служба (ДПС) активно впроваджує е-аудит, вже визначено вимоги щодо електронних документів SAF-T UA, розроблено методики перевірок та забезпечено можливість подання великої кількості даних через електронний кабінет

Розділом 4.2.2 (b) Національної стратегії доходів до 2030 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2023 року № 1218-р (далі – НСД), передбачено удосконалення процесів організації та проведення документальних і фактичних перевірок.


Одним із пріоритетів у цьому напрямі є цифрова трансформація основних процесів контрольно-перевірочної роботи та застосування новітніх підходів до її проведення, де ключовим заходом є запровадження в діяльність органів ДПС процедури електронного аудиту («е-аудит»).


На сьогодні ДПС вживаються заходи щодо його впровадження, зокрема:


  1. прийнято зміни до законодавчих та нормативно-правових актів, якими досягнуто усіх необхідних передумов для впровадження процедури електронного аудиту (е-аудит), а саме, визначено форму, структуру та порядок надання електронних документів SAF-T UA до контролюючих органів, доповнено положення пункт 85.2 статті 85 Податкового кодексу України обов’язком великих платників податків надавати інформацію у електронному вигляді на запит податкового органу під час проведення документальної перевірки;
  2. розроблено та затверджено методики проведення перевірок достовірності, повноти нарахування та сплати податків, зборів (окремо за кожним податком, збором);
  3. розроблено файл XSD (визначення схеми XML) для формування стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA), який розміщено на сайті ДПС;
  4. затверджено детальний технічний опис елементів стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA) та схеми контролю XML-документів (файл XSD), який призначений для платників податків, розробників і постачальників програмного забезпечення, які мають на меті включити функцію експорту даних з вихідної системи обліку згідно з вимогами до стандартного аудиторського файлу з можливістю його вивантаження за посиланням: https://tax.gov.ua/baneryi/saf-t-ua/xsd-/
  5. доопрацьовано Електронний кабінет шляхом розширення його функціонально-пропускної можливості прийняття файлів у великих обсягах (до 10 ТБ), а саме, доопрацьовано програмне забезпечення інформаційно-комунікаційної системи «Електронний кабінет» для забезпечення завантаження файлу XSD (визначення схеми XML) електронного документа стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA).


Тобто на сьогодні для великих платників податків створено усі передумови щодо реалізації процедури «е-аудит».


Впровадження європейських стандартів у діяльність податкових органів потребує якісного та послідовного підходу з урахуванням визначених НСД заходів і кроків для її реалізації. Зазначені кроки спрямовані на підвищення рівня добровільної сплати податків і зборів платниками до бюджету, у тому числі шляхом створення максимально комфортних умов для всіх платників податків.


Разом з цим ДПС постійно працює в напрямі своєчасного інформування платників податків про актуальні новини та практики впровадження процедури електронного аудиту (е-аудит), у тому числі шляхом оприлюднення необхідної інформації на вебпорталі ДПС.


Доцільно зауважити, що на сьогодні ДПС також заключено/пролонговано 14 Меморандумів про участь в експерименті із запровадження процедури «е-аудит» з великими платниками податків, які надали згоду сформувати та надіслати стандартний аудиторський файл (SAF-T UA) до ДПС для його тестової обробки.


Заключення Меморандумів про співпрацю з представниками великого бізнесу демонструє схильність до запровадження у діяльності платниками податків інноваційних підходів та діджиталізації обліку господарської діяльності, як одного з визначальних факторів економічного зростання підприємств та автоматизації (спрощення) бізнес-процесів.


Інформаційно-роз’яснювальна робота щодо впровадження процедури «е-аудит» була і залишається важливим напрямом діяльності ДПС щодо роз’яснення платникам податків мети, тенденції змін та досягнутих результатів роботи у зазначеному напрямі, а також є важливим фактором в частині заохочення до добровільної участі у якісній реалізації податкової політики, та як наслідок формування належного рівня довіри платників податків до контролюючих органів.


Джерело: ДПС