👆 Таке питання надійшло до сервісу «Особистий Консультант», наші експерти ретельно працювали над ним та надали вичерпну відповідь🕵️:
Так, має право.
Закон №996 прямо не вимагає, щоб дата підпису збігалася з датою складання первинного документа. Важливо лише, щоб у документі були всі обов’язкові реквізити, зокрема дата складання, а сам підпис давав змогу ідентифікувати особу.
Ч. 2 ст. 9 Закону України від 16.07.1999 №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон №996) визначає перелік обов’язкових реквізитів первинного документа. Серед них – дата складання, але не дата підпису.
У п. 5 ст. 9 Закону №996 вказано, що господарські операції відображаються в облікових регістрах у тому звітному періоді, коли вони були здійснені.
Тобто, Закон №996 вказує саме на дату складання первинного документа, як на обов`язковий реквізит. Тож якщо акт складено 11.07.2025, саме ця дата фіксує факт здійснення господарської операції для цілей бухобліку. При цьому для такого обов`язкового реквізиту первинного документа як «особистий підпис» Закон №996 не визначає дати його накладення. Отже, підпис на документі може бути поставлений і в іншу дату, ніж дата складення документа.
Закон не забороняє ситуації, коли підпис на документі з’являється раніше дати складання. Така ситуація можлива, наприклад, коли сторони знають наперед обсяг послуги та можуть достовірно визначити її ціну (зокрема, абонплата за послугу нараховується в постійній сумі щомісяця). Оскільки факт надання послуги сторонами визначається ймовірно на 11.07.2025 (дата складання акту), то в бухобліку сторін ця господарська операція з надання / отримання послуг буде проведена відповідно у липні 2025 року.
Позицію щодо подібної ситуації висловила ДПС в ІПК від 05.12.2022 №2133/ІПК/99-00-21-02-02-06. У ній не йде мова про те, що документ, підписаний раніше дати, зазначеної в ньому, не визнається первинним. Навпаки, ДПС акцентує на дотриманні вимог до оформлення згідно із законодавством про електронні документи та облік.
Зокрема, в ІПК зазначено, що первинні документи можуть бути в електронній формі, якщо відповідають вимогам законів:
- від 22.05.2003 №851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг»,
- від 05.10.2017 №2155-VIII «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
І головне – щоб документ мав всі реквізити, передбачені Законом №996.
Тому, якщо в електронному акті правильно зазначена дата складання і він містить усі обов’язкові реквізити, зокрема підпис (електронний), накладений згідно з законодавством, то такий документ визнається первинним. А отже, на його підставі можна проводити операцію в бухобліку.
Утім, через неоднозначність трактування ДПС та відсутність чіткої позиції щодо дати підпису в електронному документі, доцільно отримати індивідуальну податкову консультацію. Це допоможе уникнути ризиків у разі перевірок або виникнення спірних ситуацій.
👌 Сервіс «Особистий Консультант» – це письмові безлімітні швидкі відповіді (від 15 хвилин) на професійні питання. Отримайте доступ до сервісу, оформивши передплату у пакетах «Професіонал», «Преміум».
Джерело: 7еminar
Матеріали на тему:
Хто підписує акти виконаних робіт: директор чи бухгалтер
Чи обов’язковий акт виконаних робіт за договором надання послуг
ТТН замість акту виконаних робіт: чому податкова не сприйме таку заміну
ФОП-єдинник надає послуги онлайн фізичним особам: чи потрібні акти виконаних робіт
Акт виконаних робіт з датою 31.12.2024 підписаний ЕЦП у січні 2025 року: чи «зніме» ДПС витрати