Паперові лікарняні у 2025: правила оформлення, обмеження та роз'яснення від ПФУ

Чи потрібно заповнювати зворотню сторону паперового лікарняного листа? Чи може лікарня видавати тільки паперові листи непрацездатності? Згідно якої норми не можна всі паперові виписувати, без наведених винятків? Бо на гарячій лінії ПФУ говорять, що це можливо

👆 Таке питання надійшло до сервісу «Особистий Консультант», наші експерти ретельно працювали над ним та надали вичерпну відповідь🕵️:


Розберемо ваші питання окремо.


1. Так, потрібно.


Зворотню сторону паперового листа заповнює роботодавець. Мають бути заповнені всі поля. Допускається відсутність даних в розділі «Довідка про заробітну плату». Але в такому разі до лікарняного листка слід додати розрахунок середньої зарплати у довільній формі, що засвідчений підписами керівника та головного бухгалтера (лист ФСС з ТВП від 20.07.2016 №2.4-46-1257).


2. Ні, не може. За роз'ясненням МОЗ:


В Україні з липня 2021 року запроваджено оформлення лікарняних в електронному вигляді. Паперові лікарняні можуть видаватися тільки у разі якщо:


  1. якщо сплив термін для виправлення помилки у висновку про тимчасову непрацездатність в ЕСОЗ. Рішення про видачу листка непрацездатності приймає лікарсько-консультативна комісія закладу охорони здоров’я або керівник закладу;
  2. у разі відсутності зв’язку між Електронним реєстром листків непрацездатності (система ПФУ) та Реєстром медичних висновків в ЕСОЗ більш ніж 7 днів;
  3. якщо в умовах воєнного стану користувачі не мають доступу до ЕСОЗ;
  4. якщо пацієнт звернувся за продовженням випадку тимчасової непрацездатності з порушенням термінів за умови, що це порушення сталося внаслідок воєнного часу.


3. Згідно з наказом МОЗ від 01.06.2021 №1066, при наявності технічної можливості формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність у Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я відповідно до Порядку формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я, затвердженого підпунктом 1 пункту 1 цього наказу, для всіх закладів охорони здоров’я є обов’язковим з 01 жовтня 2021 року.


Для всіх закладів охорони здоров'я, які розпочали формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров'я в установленому порядку, з дати формування першого медичного висновку про тимчасову непрацездатність, а також із 01 жовтня 2021 року видача листків непрацездатності в паперовому вигляді забороняється, окрім таких випадків:


  1. продовження та закриття листків непрацездатності, що були видані особам до 01 жовтня 2021 року;
  2. спливу строку, протягом якого лікуючий лікар може внести зміни до медичного висновку про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров'я. У такому випадку рішення про видачу листка непрацездатності приймає лікарсько-консультативна комісія закладу охорони здоров'я, а за її відсутності керівник закладу;
  3. застрахованій особі протягом двох місяців з дня народження дитини, зазначеного у свідоцтві про народження дитини - на підставі цього свідоцтва та рішення суду про усиновлення дитини;
  4. виникнення технічних проблем (помилок) щодо передачі даних між Електронним реєстром листків непрацездатності та Реєстром медичних висновків в електронній системі охорони здоров'я, які призводять до неможливості формування електронного листка непрацездатності в Електронному реєстрі більше ніж протягом семи днів з дати створення медичного висновку про тимчасову непрацездатність до усунення таких проблем (помилок);
  5. зупинення в умовах воєнного стану доступу користувачів електронної системи охорони здоров’я до центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я;
  6. порушення строків звернення пацієнта для продовження випадку тимчасової непрацездатності, якщо це порушення сталося внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану, а також за умови, що на дату звернення за медичною та/або реабілітаційною допомогою пацієнт залишається непрацездатним відповідно до результатів проведеної експертизи тимчасової непрацездатності та висновку лікуючого лікаря про тимчасову непрацездатність зазначеного пацієнта. У такому випадку рішення про видачу листка непрацездатності як продовження раніше виданого з дати наступної за датою завершення періоду непрацездатності, засвідченого раніше виданим листком непрацездатності, приймає лікарсько-консультативна комісія закладу охорони здоров'я, а за її відсутності керівник закладу.


У бланку листка непрацездатності, який видається у випадках, зазначених у цьому пункті, як продовження електронного листка непрацездатності, зазначається номер листка непрацездатності, який продовжується (п. 8 Наказу №1066).


👌 Сервіс «Особистий Консультант» – це письмові безлімітні швидкі відповіді (від 15 хвилин) на професійні питання. Отримайте доступ до сервісу, оформивши передплату у пакетах «Професіонал», «Преміум».


Джерело: 7еminar


Статті на тему:


Не оплатили лікарняний: чи можливі ризики для роботодавця

Лікарняні новоприйнятому працівнику: особливості розрахунку середньої зарплати та підтвердження розрахунків

Звернення до ПФУ щодо перевірки обґрунтованості видання працівнику листка непрацездатності

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇