У разі працевлаштування або звільнення з роботи пенсіонер протягом 10 днів має повідомити про це органи Пенсійного фонду. Відповідна вимога міститься у ч. 2 ст. 16 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». Про такий обов’язок органи Пенсійного фонду повідомляють кожного пенсіонера під час призначення пенсії в пам’ятці, яку він підписує.
Неповідомлення або невчасне повідомлення про працевлаштування (або реєстрацію підприємницької діяльності) призводить до незаконних виплат пенсійних коштів, які підлягають обов’язковому поверненню органам ПФУ.
Після повідомлення про звільнення з роботи пенсіонери набувають право на надбавки та підвищення, які передбачені тільки для непрацюючих осіб. Приміром, непрацюючим пенсіонерам проводиться перерахунок пенсії у зв’язку з підвищенням розміру прожиткового мінімуму.
Окремо акцентуємо увагу пенсіонерів, які проходили реєстрацію підприємницької діяльності, але з різних причин не займалися нею. Відсутність доходу від підприємницької діяльності не є підставою відносити пенсіонера до непрацюючої особи. До того моменту, поки не буде надано інформацію про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності ФОП, особа вважаєтеся працюючим пенсіонером.
Як повідомити Пенсійний фонд про зміну статусу «працюючий» чи «непрацюючий»?
Про дату працевлаштування, звільнення або припинення реєстрації підприємницької діяльності пенсіонери повідомляють органи Пенсійного фонду виключно шляхом подання заяви та документів, що засвідчують відповідні відомості:
- наказ або розпорядження про прийняття / звільнення з роботи,
- трудова книжка із записом про працевлаштування / звільнення,
- цивільно-правовий договір.
Відповідну заяву можна подати:
- особисто у будь-якому Сервісному центрі Пенсійного фонду України,
- в онлайн-режимі через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України або засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія) з використанням кваліфікованого електронного підпису (КЕП).
Джерело: ПФУ