
17 листопада 2025 року у Комітеті ВРУ з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів відбулося публічне експертне обговорення реформування системи оплати праці в Україні. Зокрема під час заходу відбулось активне обговорення напрацьованого народними депутатами України проєкту Закону України «Про справедливу систему оплати праці в Україні».
Однак, за результатами опрацювання законопроєкту профспілки зазначають, що проєкт закону у запропонованій редакції
- не вирішує існуючих проблемних питань системи оплати праці,
- скасовує чинні законодавчі норми, не пропонуючи в більшості випадків альтернативних способів регулювання,
- поєднує в собі оплату праці держслужбовців і приватного сектора, при цьому не визначає умови оплати праці працівників бюджетних установ і організацій.
Основні моменти законопроєкту:
- Законопроєкт в основному стосується публічної служби: встановлюється державне регулювання оплати праці на публічній службі та запроваджуються Виконавчий і Генеральний табелі, грейдова система оплати праці тощо. Тому, можливо, взагалі доцільно виокремити оплату праці на посадах публічної служби і врегулювати її в окремому законопроєкті.
- Законопроєктом пропонується визнати таким, що втратив чинність, Закон України «Про оплату праці», та скасувати статті 96-98 Кодексу законів про працю України, якими затверджуються тарифна система оплати праці, а також передбачені гарантовані державою доплати, надбавки, індексація, виплати за шкідливі умови тощо. Новим законопроєктом не пропонується альтернативних способів регулювання.
- Відбувається зміна філософії нарахування винагороди, яка вводить нові правові інститути («бенефіти», «грейди», «табелі посад») та суттєво посилює повноваження Кабінету Міністрів України у регулюванні цих процесів.
- Запровадження мінімальної оплати праці в колективних угодах, яка у будь-якому разі має перевищувати законодавчо встановлений рівень, а також скасування законодавчих норм, якими мінімальний розмір заробітної плати у колективних договорах і угодах, як мінімальна гарантія оплати праці, підмінюється у даний час прожитковим мінімумом.
- Термін «оплата праці» – це сукупність заробітної плати та бенефітів від роботодавця (employee benefits plan/program), які надаються такій особі у грошовій або іншій формі відповідно до законодавства та умов трудового чи службового договору (контракту) не є коректним. Бенефіти від роботодавця не можуть включатися до складових оплати праці.
- Встановлення джерел оплати праці на приватних підприємствах, виключно прибутком роботодавця та доходами від здійснення ним економічної діяльності.
- Проєктом закону запроваджується складна структура оплати праці, яка розглядається як сукупність заробітної плати та бенефітів від роботодавців, що мають підвищувати економічну безпеку працівників та їхню мотивацію до праці.
Отже,
- Законопроєкт вже опрацьований профспілкою і вердикт профспілки незадовільний.
- Тексту проєкту закону «Про справедливу систему оплати праці в Україні» немає у вільному доступі для ознайомлення.
- Законопроєкт не зареєстрований у ВРУ і буде допрацьований до реєстрації.
- Основні напрямки законопроєкту щодо реформи оплати праці тут.
Ознайомитися із правками до законопроєкту «Про справедливу систему оплати праці в Україні» від профспілок:
Джерело: СПО профспілок
Читайте більше:
Мінімальну зарплату розраховуватимуть за новою формулою: основні моменти законопроєкту вже відомі




















Коментарів поки немає
Почніть розмову…