Чи збільшать прожитковий мінімум, – коментар Данила Гетманцева

Останнім часом багато запитань про прожитковий мінімум. Тому Данило Гетманцев пояснює що таке прожитковий мінімум і навіщо він потрібен


Прожитковий мінімум (далі – ПМ) – це соціальний стандарт, що визначає кількість продовольчих та непродовольчих товарів та послуг, які необхідні для забезпечення базових потреб людини, її нормального життя.

В Україні існують дві головні проблеми із застосуванням прожиткового мінімуму:


1. Невідповідність законодавчо встановленого (бюджетного) і фактичного показника прожиткового мінімуму (розбіжність майже в три рази). Тому в цьому питанні починати треба зі складання чесного і сучасного споживчого кошика. Для цього – справедливо порахувати його вартість, спираючись не на ті ціни, яких ви не зустрінете ані в магазинах, ані на ринку, в аптеках, а саме на ті, якими вони є насправді.


2. Функціонал прожиткового мінімуму не обмежується його застосуванням лише як соціального стандарту для визначення рівня життя населення. Згідно з дослідженням Київської школи економіки, від законодавчого прожиткового мінімуму залежить розмір понад 150 різних платежів, що здійснюються з/до бюджету. А саме: різноманітні допомоги й виплати, обчислювання заробітних плат для окремих професійних категорій, обчислювання пенсійних виплат, одноразових допомог, штрафів тощо.

Що необхідно зробити, щоб збільшити прожитковий мінімум і чи є в бюджеті для цього фінансові ресурси?

1. Відв’язати від ПМ розрахунок невластивих для нього як соціального стандарту показників:


  1. зарплати суддів, прокурорів, співробітників НАБУ, розмір державних стипендій;
  2. оклади співробітників бюджетного сектору; штрафи та адміністративні платежі.


До речі, з цією метою в Верховній Раді 11 липня разом з колегами зареєстрували пакет з чотирьох законопроєктів (№№ 13466, 13467, 13468, 13469, детальніше про них тут) стосовно прожиткового мінімуму, ініціатором яких був голова Верховної Ради Руслан Стефанчук.


Цими законопроєктами пропонується визначення прожиткового мінімуму саме як базового соціального стандарту, а також відокремлення його від невластивих функцій штучної розрахункової одиниці.


2. Затвердити новий справедливий склад мінімального споживчого кошика, виходячи з сучасних реальних потреб для життя людини, а не від межі виживання. Чесно порахувати його вартість. Це і буде новий фактичний прожитковий мінімум (як би він не називався).


3. Виходячи із порахованої вартості передбачити перехідний період, наприклад, 3 роки на приведення у відповідність фактичного і бюджетного прожиткового мінімуму, закріпленого у законі про державний бюджет.


Кошти на це передбачається брати:


  1. Від детінізації, адже через тінь до бюджету щороку не доходить 800-900 млрд гривень.
  2. Від підвищення ефективності використання публічних фінансів, адже торік Рахункова палата встановила порушення та неефективне використання державних ресурсів на суму 217,5 млрд гривень.
  3. Від скорочення різноманітних неефективних видатків та програм, на які виділяються кошти з державного бюджету.
  4. Від створення сприятливого бізнес-клімату, дерегуляції та зміцнення верховенства права – всього того, що сприяє збільшенню притоку інвестицій. А через них – збільшенню надходжень до бюджету для фінансування соціальних програм та видатків.



Джерело: Данило Гетманцев


Матеріали на тему:


Підвищення прожиткового мінімуму: зареєстровано пакет законопроєктів

Прожитковий мінімум у 2026 році

Лише раз на рік, до Дня бухгалтера й аудитора: спеціальні ціни та грандіозні розіграші! Дізнатись більше

Матеріали на сайті https://7eminar.ua можуть містити роз’яснення державних органів та погляди зовнішніх авторів. Їхній зміст не завжди збігається з позицією редакції. Кожна публікація відображає особисту думку автора. Редакція не редагує авторські тексти і не несе відповідальності за їх зміст.

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇