Законність списання витрат на авторезину та облік шин підприємства
Виділяють наступні підстави для списання шин:
Вичерпано призначений ресурс шини. Шина підлягає списанню, якщо її призначений ресурс досяг свого кінця. Це період, що вимірюється у роках з моменту виготовлення шини, незалежно від її технічного стану. (п. 44 розд. V Правил №549).
Залишкова висота малюнка протектора досягла мінімальної величини. Коли протектор шини стирається до певної граничної висоти (1,6 мм для легкових авто, 1,0 мм для вантажівок і 2,0 мм для автобусів), шина підлягає заміні. Ця висота вимірюється під час сезонного обслуговування або при кожному знятті–встановленні шин (пп. 31.4.5 Правил №1306).
Наявність дефектів, що унеможливлюють використання. Якщо на шині виявлено дефекти, які роблять її непридатною до подальшого використання або ремонту, її списують негайно, навіть якщо ресурс ще не вичерпано (п.3.2, п.7.5 Норм №488).
Досягнення фактичного пробігу. Після того, як шина досягне свого середнього пробігу (вимірюється у кілометрах), потрібно провести огляд і вирішити, чи варто продовжувати її експлуатацію. Це не є обов’язковою підставою для списання – за умови нормального стану шини, її можна використовувати й далі до вичерпання ресурсу або протектора (п 7.2 Норм №488).
Коли шини встановлюються на автомобіль, існує кілька підходів до подальшого обліку витрат з їхнього використання.
Консервативний підхід. Шини утримуються на рахунку 207 до вичерпання ресурсу, витрати визнаються лише після списання. Це забезпечує синхронний кількісний та вартісний облік. Доцільно відкрити субрахунки до рахунку 207 та переміщувати шини між ними.
Однократне визнання витрат одразу при передачі в експлуатацію. Це коли, вартість шин цілком можливо списувати у витрати відразу після встановлення. Проте податкова може заперечувати, аргументуючи тим, що шини не є МШП. Нашими контраргументами можуть бути витрати на техобслуговування, які визнаються в періоді їхнього здійснення, відповідно до НП(С)БО 7, і відображаються через проведення: Дт 23 (91, 92, 93, 949) – Кт 207. Це витікає з п. 3.19 Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затвердженого наказом Мінтрансу від 30.03.1998 №102.
Поступове визнання витрат. Витрати визнаються, як і в попередньому способі, під час першого встановлення (Дт 23, 91, 92, 93, 949 – Кт 207), а після повернення на склад за умови придатності – шини оприбутковуються за чистою вартістю реалізації, що фіксується через проведення: Дт 207 – Кт 719.Коли ці шини знову будуть встановлені на автомобіль, їх вартість знову буде списана на витрати. А після повернення на склад – оприбуткована знову, за умови, що вони все ще придатні для використання.
Який би спосіб не вибрали, важливо дотримуватись принципу послідовності у виборі підходу, і обов’язково закріпити його в обліковій політиці, щоб уникнути непорозумінь
Виділяють два способи документального оформлення списання шин:
Списання через досягнення граничного пробігу: підставою є картка обліку пробігу, що стає актом списання.
Списання через дефекти: оформлюється акт списання, до якого додається картка обліку пробігу.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Відповідь від 15 хвилин!
Підключіть сервіс «Особистий консультант» та отримайте рішення всіх ваших робочих завдань від найкращих експертів-практиків країни.
Право на соціальну відпустку при звільненні: важливі нюанси та документи
Розрахунок середньої: врахування премій та обмеження суми
Правильне заповнення ПДВ для послуг культурно-масових заходів
Перехід ФОП на ПДВ: виписка податкових накладних у 2026 році
Оподаткування орендної плати в резидентів Дія сіті: нюанси
Обов'язкові процедури річного перерахунку ПДФО, ВЗ та ЄСВ
Підкажіть, будь ласка, які процедури в кінці року є обов'язковими …
Новий закон про ліцензії: як обліковувати доходи працівника
Повернення передплати: чи потрібно проводити через ПРРО
Ставка ЄСВ для інваліда з зарплатою нижче мінімалки 2026 року
Підкажіть, будь ласка, яка ставка ЄСВ повинна застосовуватись до інваліда з …

