ТЦК не має права ігнорувати заяви про відстрочку, навіть якщо вони подані з-за кордону

Роз'яснення адвоката щодо рішення суду, яке підтверджує обов'язок ТЦК розглядати заяви про відстрочку незалежно від місця перебування заявника

Чи може ТЦК та СП не передавати заяву про оформлення відстрочки на розгляд Комісії?

Як пояснює адвокат Дар'я Тарасенко, історія з практики адвоката Миколи Михальчука.


Військовозобов’язаний, будучи за кордоном, вирішив реалізувати своє право на відстрочку та звернувся до свого ТЦК та СП з відповідною заявою.


ТЦК та СП вирішив не передавати таку заяву на розгляд Комісії, а у відповідь на заяву зазначив:

для належного уточнення даних військовозобов’язаного, а також оформлення відстрочки та внесення відповідних записів до військово-облікового документу громадянину Р. необхідно безпосередньо з’явитися до РТЦК.

Заява залишена без розгляду.


Не погоджуючись з такою відповіддю, Р. звернувся до адвоката на консультацію, і в подальшому було прийнято рішення щодо оскарження бездіяльності ТЦК та СП.


Позиція в судовому процесі ТЦК та СП:


  1. нормами чинного законодавства не визначена процедура надання відстрочки від призову на військову службу військовозобов’язаним, що знаходяться за кордоном;
  2. перед початком оформлення відстрочки необхідно особисто уточнити персональні дані.
Що сказав суд?

Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 02.05.2025 року у справі №260/1207/25 суд задовольнив адміністративний позов повністю.


Суд дійшов до наступних висновків у вказаній справі:

Порядком №560 не надано права РТЦК та СП не розглядати подані військовозобов’язаними особами документи.

ТЦК та СП у відповідь на заяву позивача про надання відстрочки направив лист, в якому зазначив про неможливість задоволення заяви у зв’язку з необхідністю безпосередньої участі особи в належному оформленні відстрочки. Такий лист носить інформативний характер та не є індивідуальним актом в розумінні норми КАС України.


Отже, відповідачем за результатами розгляду поданої позивачем заяви не прийнято будь-якого рішення, передбаченого п. 60 Порядку №560, та не вирішено питання про можливість надання позивачу відстрочки від призову на військову службу. При цьому суд вважає безпідставними роз`яснення відповідача про необхідність особистої участі військовозобов’язаного при поданні відповідних документів, оскільки такі не узгоджуються з нормами чинного законодавства.


Військовозобов`язаний має право на особисте подання на ім`я голови комісії РТЦК та СП заяви за встановленою формою з доданими до неї документами, які підтверджують право на відстрочку, а комісії зобов`язані, зокрема, вивчити отриману заяву та додані до неї документи, оцінити законність підстав для надання відстрочки, й фактично розглянути такі документи протягом семи днів з дати їх надходження, але не пізніше, ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.


Така комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки, що оформляються протоколом. У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов`язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за встановленою формою.


Суд відхиляє твердження відповідача про неможливість розгляду питання про відстрочку військовозобов'язаного, що проживає за кордоном, оскільки така заборона законодавством не передбачена.

Фактично, в даному рішенні суд прямо сказав, що ТЦК та СП не може не передавати (залишати без розгляду) на розгляд Комісії заяву на оформлення відстрочки з будь-яких причин, розглянути заяву на відстрочку має відповідна Комісія створена при ТЦК та СП, саме Комісія зобов’язана та уповноважена приймати рішення по наданню або відмови у наданні відстрочки.

Здавалося б, очевидні речі, але, як бачимо, інколи доводиться звертатися до суду.


Адвокат Дар'я Тарасенко зауважує, що такий підхід суду не є усталеним. Деякі суди дотримуються позицію, що заяву поштою відправити неможна.


Джерело: Адвокат Дар'я Тарасенко

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇