У серпні 2023 року до Київського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю (далі – позивач, скаржник, ТОВ) з позовною заявою до Головного управління ДПС у м. Києві (далі – відповідач, орган ДПС), в якій просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 25.04.2023 про застосування штрафу у розмірі 1352190,94 грн за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Суди першої та апеляційної інстанцій у задоволенні позовних вимог відмовили.
Одним з обґрунтувань протиправності податкового повідомлення-рішення позивач вказував на те, що у пункті 86.2 (щодо оформлення результатів перевірок) та пункті 76.1 (щодо порядку проведення камеральної перевірки) Податкового кодексу України словосполучення «посадові особи» вжито у множині, що свідчить про те, що камеральні перевірки повинні проводитися двома, або більше посадовими особами.
На підтвердження своєї позиції позивач наводив інші норми Податкового кодексу України (далі – ПКУ), у яких відповідний термін вживається в однині. У зв`язку з цим позивач вважає, що норми податкового законодавства розрізняють випадки коли відповідні дії повинні вчинятися:
- однією посадовою особою;
- декількома посадовими особами.
Позивач наголошував, що у спірних правовідносинах камеральну перевірку було проведено однією посадовою особою контролюючого органу. Відповідно, акт перевірки було підписано однією посадовою особою. За таких обставин, на думку платника податків, акт перевірки не може вважатися належним доказом, а рішення, ухвалені за наслідками проведеної з такими порушеннями процедури перевірки, є протиправними та підлягають скасуванню.
Верховний Суд (далі – ВС) у постанові від 03.04.2025 у справі №320/27109/23 підтримав рішення судів першої та апеляційної інстанції, виходячи з наступного.
Згідно з пунктом 76.1 ПКУ, камеральна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу без спеціального рішення керівника або направлення на перевірку.
У свою чергу, пункт 86.2 ПКУ регламентує, що у разі виявлення порушень за результатами камеральної перевірки складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами органу, які проводили перевірку.
Для порівняння та підтвердження наведеного тлумачення положень ПКУ щодо кількісного складу перевіряючих, доцільно звернутись до пункту 80.7 ПКУ.
Цією нормою прямо й імперативно встановлено:
Фактична перевірка проводиться двома і більше посадовими особами контролюючого органу у присутності посадових осіб суб`єкта господарювання або його представника та/або особи, що фактично здійснює розрахункові операції.
Отже, зазначена норма прямо визначає мінімально необхідну кількість осіб, що мають проводити відповідну перевірку. У свою чергу, положення пункту 76.1 та пункту 86.2 ПКУ подібного чіткого імперативного формулювання не містять, що підтверджує, що законодавець не мав наміру встановлювати вимогу щодо обов`язкової множинності посадових осіб саме для камеральної перевірки.
З огляду на зазначене, словосполучення «посадові особи» вжито у пункті 76.1 та пункті 86.2 ПКУ узагальнено, для охоплення всіх можливих суб`єктів перевірки (одного чи кількох), і не слугує вимогою кількісного складу перевіряючих. Таким чином, проведення камеральної перевірки одним інспектором не суперечить закону
Джерело: постанова ВС від 03.04.2025 у справі №320/27109/23