- Камбек добровільної сплати ЄСВ ФОПами та велкам військзбір для спецпенсій
- Підтвердні документи для нарахування ЄСВ за ставкою 8,41%
- Із 10 березня шукайте нараховані «інвалідні» штрафи в е-кабінеті ПФУ
- Розрахунок середньої ЗП для бронювання на підставі оновленої зарплатної звітності
- Онлайн-продавців виведуть «з тіні», а маркетплейси обтяжать новою звітністю
- Нові багатотисячні штрафи за порушення щодо ТЦУ-звітності з 25 березня
- Документи бізнесу прискіпливо перевірятимуть банки
- З 1 квітня зросте акциз на тютюнові вироби
- Зарплата держслужбовців: нові розміри з ухилом на професіоналізм і результати
- Лютневий індекс інфляції та перспективи індексації
Камбек добровільної сплати ЄСВ ФОПами та велкам військзбір для спецпенсій
У Парламенті зареєстрували законопроєкт №13075 щодо особливостей сплати єдиного внеску та військового збору.
За цим документом його ініціатори пропонують, зокрема:
- протягом дії воєнного стану та 12 місяців після його припинення повернути тимчасовий принцип добровільної сплати ЄСВ за себе ФОПами-єдинниками. Мета – заохочення самозайнятості українців та їх соціальної адаптації, в тому числі внутрішньо-переміщених осіб та громадян України, які повертаються з-за кордону;
- не застосовувати максимальний розмір бази нарахування ЄСВ для збільшення доходів солідарної частини Пенсійного фонду;
- протягом 2025 року запровадити оподаткування військовим збором пенсій та інших подібних виплат, які перевищують 10 прожиткових мінімумів на місяць (із суми такого перевищення), та поширити це правило на суми довічного грошового утримання суддів та інших отримувачів «спецпенсій».
У разі прийняття цей Закон набере чинності з 1 числа місяця, наступного за місяцем його офіційного оприлюднення.
При цьому, суми ЄСВ, сплаченого підприємцями з 1 січня 2025 року до набрання чинності цим Законом, не підлягають поверненню (заліку, відшкодуванню). А суми єдиного внеску, які підлягають сплаті за наслідком податкових періодів до набрання чинності цим Законом, нараховуватимуть та сплачуватимуть за правилами, які діяли до 1 січня 2025 року, незалежно від дати їх фактичної сплати (нарахування).
Суми перевищення граничної пенсійної виплати (довічного грошового утримання), які були нараховані до першого числа місяця, в якому набере чинності цей Закон, не підлягатимуть оподаткуванню військовим збором.
Підтвердні документи для нарахування ЄСВ за ставкою 8,41%
Мінфін розробив проєкт наказу про зміни до Інструкції про порядок нарахування і сплати ЄСВ
Зміни стосуються порядку застосування роботодавцями пільгової ставки 8,41% для осіб з інвалідністю в частині уточнення видів підтвердних документів, що дають право на застосування такої ставки.
Зокрема, підтвердженням встановлення працівнику інвалідності слугуватимуть:
- завірений працівником витяг із рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи щодо встановлення інвалідності,
та / або
- копія довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією про встановлення групи інвалідності.
Зазначені документи мають бути отримані згідно з постановою КМУ «Деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи» від 15.11.2024 №1338 та відповідати її вимогам.
Отже, нарахування ЄСВ за ставкою 8,41% роботодавець здійснюватимете із дати отримання від працівника наведених вище документів.
Із 10 березня шукайте нараховані «інвалідні» штрафи в е-кабінеті ПФУ
До 10 березня Фонд соціального захисту з інвалідністю (далі – Фонд) мав час визначити роботодавців, які не виконали квоту щодо працевлаштування осіб з інвалідністю. Після цього розраховані суми штрафів надходитимуть роботодавцям через їхні електронні кабінети на порталі ПФУ. Тобто інформацію про «інвалідні» санкції тепер можна знайти виключно в особистому кабінеті на порталі послуг ПФУ. Наразі вже можуть з’являтися там квитанції, які стають доступними протягом трьох робочих днів після їхнього відправлення.
Тому радимо регулярно перевіряти свій електронний кабінет на порталі ПФУ та слідкувати за коректністю поданої зарплатної звітності. Щоб дізнатися, чи не нараховано вам штраф за невиконання встановленого нормативу, увійдіть на вебпортал електронних послуг ПФУ за електронним підписом (КЕП) керівника підприємства або ФОП. Потім перейдіть до розділу «Документи» → «Адміністративно-господарські санкції» і перевірте інформацію про розрахунок штрафу, якщо, звісно, його нарахували.
За негативного сценарію штраф потрібно сплатити до 15 квітня. У разі прострочення на суму штрафу почне нараховуватися пеня в розмірі 120% річних від облікової ставки НБУ. Якщо штраф узагалі не сплатити, Фонд може звернутися до суду, а у випадку невиконання судового рішення – накласти стягнення на майно підприємства або фізичної особи-підприємця.
Реквізити для сплати штрафів розміщені на офіційному сайті Фонду у розділі «Роботодавцям» за посиланням «Реквізити для сплати адміністративно-господарських санкцій та/або пені».
До речі, Кабмін постановою від 21.02.2025 №273 оновив порядок надання компенсації фактичних витрат за облаштування робочих місць для осіб з інвалідністю.
Компенсація доступна роботодавцям, особам з інвалідністю (ФОПам та особам, які провадять незалежну професійну діяльність), за умови облаштування ними робочого місця для відповідної особи.
Розмір компенсації не може перевищувати 15 мінімальних зарплат (120 000 грн у 2025 році) для осіб з інвалідністю I групи та 10 мінімалок (80 000 грн у 2025 році) – для осіб з інвалідністю II групи.
Подати заяву на отримання компенсації можна протягом 180 днів із дати:
- працевлаштування/виходу на роботу особи з інвалідністю;
- держреєстрації ФОПа – особи з інвалідністю;
- взяття на податковий облік «незалежника» – особи з інвалідністю;
- продовження особою з інвалідністю після звільнення з військслужби діяльності як підприємець або «незалежник».
Розрахунок середньої ЗП для бронювання на підставі оновленої зарплатної звітності
У зв’язку з введенням місячного періоду для критерію середньої зарплати з метою бронювання Мінекономіки рекомендує здійснювати її розрахунок на основі даних оновленої форми Податкового розрахунку. Відповідні вказівки регулятор навів у листі від 07.03.2025 №2704-25/20968-01. Власне, сам механізм розрахунку не змінився.
Відтак роботодавцям слід розпочинати розрахунок середньої зарплати на підставі суми рядків 1.1 «сума нарахованої заробітної плати», 1.3 «сума оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності, що здійснюється за рахунок коштів платника податків», 1.4 «сума допомоги по тимчасовій непрацездатності, яка виплачується за рахунок коштів Пенсійного фонду України». Як бачимо, до суми нарахованої зарплати входять і лікарняні.
Отриману загальну суму потрібно поділити на рядок 103 «Кількість застрахованих осіб у звітному періоді, яким нараховано заробітну плату (крім осіб, яким у звітному періоді нараховано грошове забезпечення)».
Отже, для розрахунку середньої зарплати для підтвердження відповідності критеріям критичності підприємства потрібно взяти зарплату і лікарняні та поділити на кількість працівників, які ці виплати отримали.
Якщо маєте запитання з бухобліку та оподаткування, а також складання звітності та виправлення помилок в обліку, звертайтеся на наш унікальний сервіс «Особистий консультант» і отримаєте відповідь від 15 хвилин до 24 годин.
Онлайн-продавців виведуть «з тіні», а маркетплейси обтяжать новою звітністю
Мінфін оприлюднив проєкт закону про зміни до Податкового кодексу щодо впровадження міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи.
Зміни стосуватимуться компаній, які працюють як цифрові платформи, наприклад, сервіси таксі, платформи оренди нерухомості, маркетплейси та додатки для продажу товарів або надання послуг. Закон визначає критерії для операторів платформ, які муситимуть звітувати про доходи своїх користувачів: як резидентів, так і нерезидентів України.
Зокрема, операторів платформ зобов’яжуть:
- проводити ретельну перевірку для виявлення підзвітних продавців серед користувачів платформи;
- щороку до 31 січня подавати звіт про доходи продавців за попередній календарний рік;
- реєструватися як підзвітні упродовж 60 днів після набуття відповідного статусу.
Серед видів діяльності, які підлягатимуть звітуванню: оренда нерухомості (житлової чи комерційної), особисті послуги, продаж товарів, оренда транспорту тощо. Підзвітні оператори зобов’язані зберігати документи, що підтверджують проведення перевірок, протягом не менше п’яти років із дати подання звіту.
За недотримання цих вимог, зокрема щодо виявлення підзвітних продавців та подання звітів, оператори цифрових платформ нестимуть відповідальність.
У такий спосіб ДПС отримуватиме інформацію про доходи громадян, які заробляють через цифрові платформи, і зможе контролювати своєчасність та повноту декларування доходів, боротися з ухиленням від сплати податків і виявляти незадекларовані активи.
Для стимулювання офіційного декларування доходів фізичних осіб законодавці пропонують пільговий режим оподаткування.
Доходи, отримані через цифрові платформи, оподатковуватимуть ПДФО за ставкою 5%. При цьому обов’язок нарахування і сплати податків буде покладено на операторів платформ як податкових агентів.
Скористатися пільговим режимом онлайн-продавці зможуть:
- відкриття спеціального рахунку для доходів від звітної діяльності;
- розрахунки виключно готівкою або через спеціальний рахунок;
- відсутність статусу самозайнятої особи;
- використання лише власної праці (без найманих працівників);
- розмір річного доходу не більше 5 мільйонів гривень;
- заборона на продаж підакцизних товарів.
ДПС матиме право отримувати у банків інформацію про операції за спеціальними рахунками фізичних осіб, які користуються пільговим оподаткуванням. Це стосуватиметься лише операцій, пов’язаних із звітною діяльністю, і спрямоване на запобігання зловживанням пільгами, запевняють ініціатори змін.
Інформацію, отриману від операторів платформ або іноземних органів, не передаватимуть іншим особам чи органам, за винятком випадків, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом.
Згідно з аналізом цього акта, такі зміни спрямовані на створення прозорих умов для оподаткування доходів від цифрових платформ, зменшення тіньової економіки, забезпечення належного контролю за податковими надходженнями та стимулювання офіційної звітності про доходи. Тож напевно з їх реалізацією влада не затягуватиме. Але ви ще маєте час підготуватися до нововведень.
Нові багатотисячні штрафи за порушення щодо ТЦУ-звітності з 25 березня
З 25 березня 2025 року набувають чинності зміни до Податкового кодексу щодо нових розмірів окремих штрафів за порушення строків звітності з трансфертного ціноутворення.
Зокрема, за неподання повідомлення про участь у міжнародній групі компаній штраф збільшено з 50 до 100 прожиткових мінімумів для працездатної особи (ПМПО) – до 302 800 грн для 2025 року. За несвоєчасне подання штраф зменшено зі 100 до 50 ПМПО (151 400 грн для 2025 року).
Змін дещо зазнали і штрафи за несвоєчасне декларування контрольованих операцій (КО). Так у разі подання уточнюючого звіту штраф становитиме 1 ПМПО (3028 грн у 2025-му) за кожен день затримки. При цьому загальна сума штрафу не може перевищувати 300 ПМПО (908 400 грн для 2025 року) або 0,5% від суми незадекларованих КО. У цьому випадку застосовується менше значення.
Зважте, що штрафи за результатами податкових перевірок застосовують відповідно до норм, чинних на момент прийняття рішення про їх застосування.
Тож будьте уважні та вчасно подавайте звітність!
А завжди вчасно сплачувати податки та збори, а також подавати потрібні форми, допоможе наш зручний та безкоштовний «Календар бухгалтера». Віримо, він стане вашим основним інструментом у роботі!
Документи бізнесу прискіпливо перевірятимуть банки
Нацбанк надав банкам рекомендації, як виявити фіктивні документи, які надають клієнти на запит банку з метою здійснення належної перевірки. Такі рекомендації є обов’язковими для врахування банками, зокрема під час виконання ними функцій суб’єкта первинного фінансового моніторингу.
Тож уже в найближчий час бізнесу в разі звернення до банку слід готуватися до посиленої перевірки справжності виписок за рахунками, відкритими в інших банках (зазвичай такі, що сформовані клієнтом дистанційно з використанням сервісу Online Banking), фінансової звітності, а також платіжних інструкцій на підтвердження здійснення господарської діяльності, сплати обов’язкових платежів, платежів за оренду приміщень, транспортних послуг тощо.
Ретельному вивченню банками підлягатимуть і господарські договори. Зокрема, на предмет того, чи не містять такі договори:
- реквізити рахунків, відкритих у банку після укладення договору;
- підписи осіб, які не мали повноважень на момент їх укладення;
- суперечливу інформацію тощо.
Особливу увагу приділятимуть клієнтам та наданим ними документам, за наявності таких ознак:
- клієнту притаманні критерії ризику компанії-оболонки;
- період діяльності юридичної особи з дати державної реєстрації менший ніж півроку;
- нещодавно відбулася зміна кінцевого бенефіціарного власника та/або керівника клієнта;
- перед початком активної діяльності за рахунком клієнта тривалий час не здійснювалися фінансові операції;
- відповідно до звітності в клієнта є незначний статутний капітал / незначні активи.
Не дивуйтеся, якщо під час звернення до банківської установи від вас вимагатимуть підписати згоду на розкриття банківської таємниці іншому банку, у тому числі стосовно відомостей щодо руху коштів за вашими рахунками. Адже таку згоду НБУ рекомендує банкам додати до умов договору банківського обслуговування або оформляти і надавати клієнтам для підпису як окремий документ.
З 1 квітня зросте акциз на тютюнові вироби
З 1 квітня 2025 року в Україні зросте акцизний податок на тютюнові вироби, що спричинить подорожчання сигарет для споживачів. Це рішення ухвалене у зв’язку з необхідністю доведення частки акцизу до 60% від роздрібної вартості сигарет відповідно до чинного законодавства.
За підсумками минулого року цей показник складав лише 55,8%, тому для його коригування вводять підвищувальний коефіцієнт 1,1. Його застосовуватимуть під час:
- розрахунку акцизу для тютюнових марок, що вироблятимуть із 1 квітня по 31 грудня 2025 року;
- визначення податкових зобов’язань у деклараціях за відповідний період.
А саме: мінімальне акцизне податкове зобов’язання, збільшене на коефіцієнт 1,1, слід буде відображати у графі 17 «Мінімальне податкове зобов’язання, встановлене Кодексом (грн) за 1000 шт» додатку 2 до Декларації з акцизного податку за звітні періоди квітень – грудень 2025 року.
Нові правила поширюватимуться на всіх виробників та імпортерів тютюнових виробів за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2402 20 90 10 (сигарети без фільтру) та 2402 20 90 20 (сигарети з фільтром).
Зарплата держслужбовців: нові розміри з ухилом на професіоналізм і результати
11 березня 2025 року Верховна Рада ухвалила законопроєкт №8222 щодо оплати праці державних службовців на основі класифікації посад. Тобто рівень оплати праці враховуватиме професійні навички, досвід, відповідальність, складність завдань, продуктивність і якість виконаної роботи.
За інформацією народного депутата Ярослава Железняка, була схвалена поправка щодо підвищення зарплат для Держаудитслужби. Однак не пройшли поправки про збільшення зарплат для працівників Мін’юсту, Мінфіну, Мінцифри та Мінекономіки, а також працівників апарату Верховної Ради, зокрема щодо надбавки за вислугу років понад 30% окладу.
Зарплата держслужбовців складатиметься зі сталих і варіативних виплат. До сталих належать посадовий оклад, надбавка за вислугу років та за ранг. Варіативні виплати включають премії за річне оцінювання, а також щомісячні або щоквартальні премії.
Сталий компонент є гарантованим, тоді як варіативний залежить від результатів роботи. Додатково передбачені компенсації, зокрема за роботу з держтаємницею, матеріальна допомога на соціально-побутові потреби, виплати під час відпустки тощо.
Преміювання здійснюватиметься у вигляді щорічних і щомісячних чи щоквартальних премій. За рік сума премій не може перевищувати 30% від річного фонду сталих виплат. Щомісячна премія обмежується 30% посадового окладу, а квартальна – 90%.
Мінімальний посадовий оклад для службовців у регіональних органах має бути не меншим за 2,5 прожиткових мінімуми для працездатних осіб станом на 1 січня відповідного року (7570 грн у 2025 році). У період воєнного стану Кабмін може вводити додаткові коефіцієнти для коригування зарплат залежно від територіальних умов. У сфері правосуддя також можливе встановлення додаткових коефіцієнтів, зокрема за рахунок спеціального фонду бюджету.
До кінця року, в якому скасують воєнний стан, призупиняється дія норми про фонд преміювання у 20% від фонду окладів. Замість цього преміальний фонд держоргану не може перевищувати 20% від загального фонду сталих виплат за рік.
Лютневий індекс інфляції та перспективи індексації
За даними Держстату індекс споживчих цін (індекс інфляції) за лютий 2025 року склав 100,8%.
Як це вплине на індексацію зарплати?
Та ніяк.
Пам’ятаємо, що базовим місяцем для обчислення індексації у 2025 році є січень 2025 року (лист Мінсоцполітики від 10.12.2024 №105/0/214-24). А обчислення індексу споживчих цін починається з лютого 2025 року.
Це означає, що в період з січня по березень індексація заробітних плат не проводиться. У квітні індексація могла б виникнути за умови, що індекс інфляції за лютий перевищив би поріг у 103%. Проте цього не сталося, оскільки Держстат визначив індекс інфляції за лютий на рівні 100,8%, що значно нижче необхідного показника.
Отже, індексація може потенційно з’явитися в травні, але остаточна інформація про це стане відомою, коли буде опублікований індекс інфляції за березень.
Джерело: 7eminar