
Основні засоби, МНМА
12.08.2026
На який рахунок бухобліку віднести придбання вогнегасників
ТОВ придбало вогнегасники, вартість різна – 299 грн, 460 грн, 1650 грн. Підкажіть на який рахунок віднести 221 чи 1531?

👆 Таке питання надійшло до сервісу «Особистий Консультант», наші експерти ретельно працювали над ним та надали вичерпну відповідь🕵️:
Все залежить від терміну експлуатації означених вогнегасників.
Для цілей бухобліку найперше слід оцінити очікуваний строк служби будь-якого об'єкта. Якщо він менше року, то для бухобліку це запаси, якщо він більше року – необоротні активи.
Термін служби – це оціночний показник. Відповідно підприємство має право його самостійно визначати.
Згідно з п. 24 НП(С)БО 7 «Основні засоби», затвердженого наказом Мінфіну від 27.04.2000 №92 (далі – НП(С)БО 7), при визначенні строку корисного використання (експлуатації) слід ураховувати:
- очікуване використання об'єкта підприємством з урахуванням його потужності або продуктивності;
- фізичний та моральний знос, що передбачається;
- правові або інші обмеження щодо строків використання об'єкта та інші фактори.
Як бачите, термін корисної експлуатації активу потрібно визначати, ґрунтуючись на експлуатаційних очікуваннях керівництва підприємства, яке його придбало. І, в цілому, термін експлуатації на підприємстві не прив’язано до терміну служби активу в технічному розумінні (тобто до того строку, який указано, скажімо, у техдокументації виробника). Він формально може як перевищувати його, так і бути коротшим. Тобто, по суті, даний показник вимагає професійного судження (оцінки) управлінців компанії.
Відповідно, якщо за Вашими очікуваннями означені вогнегасники можуть прослужити більше року, то в такому разі витрати на їхнє придбання спочатку можна (зважаючи на їхню несуттєву вартість) відображати на субрахунку 1531 (Дт 1531 Кт 631). Надалі під час їхнього введення в експлуатацію (це має підтверджувати Акт введення в експлуатацію основних засобів) роблять запис: Дт 112 Кт 1531.
Зауважимо, що об'єкти, які обліковують на субрахунку 112, дозволено амортизувати одним із методів, передбачених п. 27 НП(С)БО 7:
- або 50 % вартості – у першому місяці їхнього використання, а решта 50 % – у місяці списання таких об’єктів з балансу;
- або 100 % амортизовуваної вартості в першому місяці їхнього використання.
Витратний рахунок для обліку амортизації вогнегасників – МНМА слід обирати залежно від того, де їх будуть використовувати: Дт 23, 91, 92, 93, 949 Кт 132.
Якщо ж за Вашими очікуваннями означені вогнегасники можуть прослужити менше року, то тоді їх слід класифікувати як запаси.
Відповідно в такому разі під час, власне, їхнього придбання Ви можете зробити запис: Дт 221 Кт 631.
А під час передачі їх в експлуатацію (це можна документально підтвердити, наприклад, накладною), вартість таких вогнегасників списують на витрати (витратний рахунок обирають залежно від того, де він буде використовуватися): Дт 23, 91, 92, 93, 949 Кт 22.
І надалі підприємство має організувати оперативний кількісний облік таких вогнегасників за місцем експлуатації і відповідними особами протягом строку його фактичного використання (п. 23 НП(С)БО 9 «Запаси», затвердженого наказом Мінфіну від 20.10.1999 №246).
Шаблони та зразки документів:
Акт введення в експлуатацію основних засобів
Акт приймання-передачі основних засобів
Службова записка про придбання основних засобів
Читайте більше:
Транспорт у діяльності
07.10.2026
Транспортний податок: чи потрібно платити за викрадений автомобіль у 2026 році
Якщо автомобіль, за який має сплачуватися транспортний податок, викрали, власник може не сплачувати транспортний податок за період його незаконного заволодіння. Транспортний податок за викрадений автомобіль не нараховується з місяця, наступного за місяцем викрадення, за умови підтвердження факту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР. Якщо авто повернули власнику, податок знову сплачується з місяця повернення

Відпустка, відпускні
07.10.2026
Щорічна основна відпустка тривалістю 28 календарних днів у ТОВ: правові підстави та фіксація без колдоговору у 2026 році
Чи може ТОВ надавати своїм працівникам основну щорічну відпустку 28 календарних днів? І в якому внутрішньому нормативному документі ТОВ це має бути зафіксовано, якщо немає колективного договору?

ПДВ
07.10.2026
Безоплатна передача товарів працівникам та іншим фізособам: чи потрібно нараховувати ПДВ
Якщо вартість розданих з метою заохочення працівників та у межах рекламних заходів товарів (вартість, за якою були придбані такі товари) включається до договірної вартості (бази оподаткування ПДВ) інших товарів / послуг, що постачаються платником податку та операції з постачання яких оподатковуються ПДВ, то додаткове нарахування податкових зобов'язань з ПДВ (як відповідно до п. 188.1 ПКУ, так і відповідно до п. 198.5 ПКУ) за такими товарами / послугами не здійснюється

РРО / ПРРО, фіскальні чеки
07.10.2026
Як отримати КЕП для ПРРО: дистанційно для юросіб і офлайн для ФОП
Отримання кваліфікованого електронного підпису для ПРРО можливе не для всіх платників у дистанційному форматі. Юридичні особи можуть сформувати сертифікати онлайн за наявності чинного КЕП, тоді як фізичні особи-підприємці зобов’язані звертатися до відокремленого пункту реєстрації з відповідними документами

Перевірки, штрафи
07.10.2026
Оскарження ППР: які строки подання та чи можна онлайн у 2026 році
Скаргу на ППР платник податків може подати до ДПС вищого рівня у письмовій або електронній формі протягом 10 робочих днів з дня його отримання. Подання електронної скарги можливе через Електронний кабінет, якщо платник подає звітність онлайн або пройшов електронну ідентифікацію

РРО / ПРРО, фіскальні чеки
07.10.2026
Продаж подарункових наборів з алкоголем: як відображати марки акцизного податку у чеках
При продажу подарункових наборів, які містять дві й більше пляшок алкогольних напоїв, суб’єкти господарювання зобов’язані дотримуватися правил відображення реквізитів акцизної марки у фіскальних чеках. Кожна одиниця підакцизного товару має бути окремо ідентифікована, з зазначенням цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку, серійного номера або унікального ідентифікатора електронної марки

ПДВ
07.10.2026
Витяг з реєстру щодо ПДВ у разі реєстрації: чи обов'язковий у 2026 році
Платник ПДВ за запитом може отримувати витяги із реєстру платників ПДВ в контролюючих органах. Оскільки отримання витягів з реєстру платників ПДВ не є обов’язковим для платників, контролюючі органи не мають підстав вимагати їх у платників

Ліцензії та дозволи
07.10.2026
Як не втратити «роздрібну» ліцензію у 2027 році: рахуємо зарплату та дохід
Уряд подав та зареєстрував законопроєкт №16000 «Про Державний бюджет України на 2027 рік», де розміри мінімальної зарплати, прожиткового мінімуму та базових соціальних стандартів повністю співпадають із раніше затвердженою Бюджетною декларацією. Згідно законопроєкту передбачено мінзарплату на рівні 9546 грн і прожитковий мінімум для працездатних осіб – 3691 грн вже з 1 січня 2027 року. Зокрема, прив’язка до мінімальної заробітної плати визначає нові вимоги до рівня доходів та зарплат для суб’єктів господарювання, що здійснюють роздрібну торгівлю пальним

Акцизний податок
07.10.2026
Звіт про використання марок акцизного податку: інструкція заповнення
Розповімо хто, коли та в який спосіб, за якими правилами подає Звіт про використання марок акцизного податку. З'ясуємо, чи встановлено відповідальність за його неподання чи несвоєчасне подання. А порядковий алгоритм та готовий зразок допоможуть правильно заповнити цей звіт

Лікарняні та декретні
07.10.2026
Електронний лікарняний 2026: від створення до оплати
Експерт пояснив скільки часу має роботодавець на розгляд електронного лікарняного, хто повинен прийняти рішення та провести розрахунки, коли це має відбутися та які рішення потрібно ухвалити. Тримайте корисну інфографіку

Відпустка, відпускні
07.10.2026
Виплата відпускних за додаткову чорнобильську відпустку у 2026 році: до початку відпустки чи після фінансування від ПФУ
Відправляю у додаткову чорнобильську відпустку працівника. Виплату відпускних проводити після надходження коштів від ПФУ чи за рахунок коштів підприємства до початку відпустки?

ПДВ
07.10.2026
Забруднені вибухонебезпечними предметами землі: чи треба нараховувати ПДВ при списанні НЗВ
Товариство планує списати незавершене виробництво рослинництва на земельних ділянках, які через потенційну загрозу забруднення вибухонебезпечними предметами визнані непридатними для використання. ДПС зазначила, що придбані з ПДВ товари, які були знищені або втрачені внаслідок обставин непереборної сили під час воєнного стану, не вважаються використаними в неоподатковуваних чи негосподарських операціях, тому ПДВ за п. 198.5 ПКУ нараховувати не потрібно

Державний нагляд
07.10.2026
До 1 квітня 2027 року: Уряд продовжив спрощені вимоги до маркування імпортних продуктів
Уряд продовжив застосування спрощених вимог до маркування імпортованих харчових продуктів, обов’язкова інформація на упаковці яких зазначена не українською мовою. До 1 квітня 2027 року такі продукти можна ввозити та продавати за умови надання покупцеві повної обов’язкової інформації українською мовою, зокрема через цінник, QR-код, сайт або мобільний застосунок

ПДВ
07.10.2026
1 млн грн для ПДВ: ДПС пояснила, чи враховують компенсацію комунальних витрат орендодавця
ДПС роз’яснила, що компенсація орендарями фактично понесених орендодавцем комунальних витрат включається до загального обсягу операцій для визначення обов’язку з обов’язкової реєстрації платником ПДВ. Окремий договір на відшкодування витрат, їх компенсаційний характер та відсутність прибутку не змінюють цього підходу, тому при перевищенні за останні 12 календарних місяців обсягу 1 млн грн виникає обов’язок зареєструватися платником ПДВ

Е-сервіс
07.10.2026
МТСБУ запустило AI-помічника у бета-версії: які страхові питання можна поставити онлайн
МТСБУ запустило на своєму сайті AI-помічника, який надає загальну інформацію про Автоцивілку, «Зелену картку», Європротокол, страхові та регламентні виплати й онлайн-сервіси. Інструмент працює у тестовому режимі до 1 листопада 2026 року та не розглядає конкретні страхові справи, документи чи юридичні спори

Робочий час, графіки роботи
07.10.2026
Гнучкий режим роботи за новим Трудовим кодексом: що зміниться для працівників і роботодавців
Проєкт Трудового кодексу пропонує змінити правила встановлення гнучкого режиму роботи: за ініціативи роботодавця він може стати істотною зміною умов трудового договору та потребуватиме згоди працівника. Для вагітних працівниць, батьків дітей до 8 років, працівників із дитиною з інвалідністю та осіб з інвалідністю передбачено додатковий захист

Охорона праці
07.10.2026
Падіння з висоти 5 метрів через аварію автобетононасоса: Держпраці нагадала правила безпеки
Під час подачі бетонної суміші стався злам секції гідравлічної розподільчої стріли автобетононасоса, унаслідок чого працівника зіштовхнуло з робочої поверхні з висоти близько 5 метрів. Чоловік отримав травми, несумісні з життям; обставини нещасного випадку встановлює спеціальна комісія, а Держпраці нагадує про вимоги до технічного стану обладнання, огородження небезпечних зон та захисту працівників від падіння з висоти





