Платник (позивач) звернувся до суду з позовом, оскаржуючи правомірність податкових повідомлень-рішень (у 2023 році). Спір виник у зв’язку з проведенням документальної позапланової невиїзної перевірки, яку позивач уважав незаконною, з огляду на порушення процедури її проведення та недотримання строків повідомлення.
На переконання платника, наказ про перевірку і повідомлення було надіслано тільки електронними засобами без його згоди на таку форму доставки, а також за п’ять днів до початку перевірки, що унеможливило своєчасне подання пояснень і документів.
Львівський окружний адміністративний суд рішенням, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду, задовольнив позов. Суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що орган ДПС не довів факт належного вручення платнику копії наказу про призначення документальної позапланової невиїзної перевірки та повідомлення про її проведення. Відсутність квитанцій про доставку через електронний кабінет указує на порушення вимог Податкового кодексу України, а також протиправність проведення перевірки та її результатів.
Верховний Суд (далі - ВС) залишив касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення – без змін, виходячи з наступного.
Для законності проведення документальної позапланової невиїзної перевірки податковий орган зобов’язаний повідомити платника про її початок та місце проведення, а також вручити копію наказу до початку перевірки. Невиконання цієї вимоги є підставою для визнання перевірки незаконною.
Хоча на перевірки з питань податку на додану вартість не поширюється тридцятиденний строк, установлений для документальних позапланових невиїзних перевірок, податковий орган зобов’язаний вручити платнику копію наказу та повідомлення до початку перевірки.