
Експерт
Тетяна ГульКонсультант з питань оплати праці та трудового законодавства, редактор 7еminar та kadroland
Один працівник може враховуватися для нормативу 4%, але не враховуватися для розрахунку внеску. Лікарняні можуть «вибити» працівника з виконання нормативу, а робота на території активних бойових дій – змусити перерахувати вже поданий звіт. Розбираємо 7 практичних ситуацій: кого включати до СКШП, як визначити норматив і внесок та що показати у звіті

Перед тим як заповнювати звіт про нарахування, обчислення та сплату внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю згадаємо основні правила.
Для роботодавців із СКШП від 8 до 25 працівників норматив становить 1 робоче місце. Якщо СКШП понад 25 працівників – норматив становить 4% СКШП з округленням до цілого за математичними правилами. Для закладів охорони здоров’я та інших спеціалізованих установ – норматив складає 2% від СКШП за квартал.
При чому платниками внеску є роботодавці, у яких СКШП за квартал становить 8 і більше працівників і які не виконали норматив працевлаштування осіб з інвалідністю.
Тобто норматив мають виконувати усі роботодавці, а внесок сплачувати тільки ті, які цей норматив не виконали.
І тут є важливий нюанс: СКШП для визначення самого нормативу та показник кількості працівників для розрахунку середньомісячної зарплати при обчисленні внеску – це не тотожні показники.
Сам внесок розраховують від середньомісячної зарплати за квартал та кількості невиконаних робочих місць. На період воєнного стану сума внеску сплачується у розмірі 50% від визначеної законом суми.
Але перед тим як рахувати внесок, потрібно правильно визначити дві речі:
Саме тут і ховаються найбільші нюанси. Адже для обчислення середньої кількості працівників (для внеску) потрібно виключити певні категорії працівників із СКШП, які включають до СКШП для нормативу. Крім того, для внеску до середньої кількості працівників включаються зовнішні сумісники в еквіваленті повної зайнятості. А для самого нормативу зовнішні сумісники взагалі значення не мають.
Отже, розберемо окремі ситуації.
Ситуація 1. Чи виключаються із СКШП для нормативу працівники, з якими призупинено трудові договори?
Для розрахунку нормативу – ні. Сам факт призупинення трудового договору не є підставою для виключення із СКШП.
Працівник, з яким призупинено дію трудового договору, залишається працівником підприємства. Призупинення трудового договору не припиняє трудових відносин.
Тому для визначення СКШП, від якої залежить сам норматив, такого працівника враховуємо. Адже Інструкція зі статистики кількості працівників, затверджену наказом Держкомстату від 28.09.2005 №286 (далі – Інструкція №286) не містить виключень при обчисленні СКШП для таких працівників. Тому працівник, з яким призупинено дію трудового договору буде враховуватися до облікової кількості штатних працівників і відповідно до СКШП (звісно, якщо це основне місце роботи працівника). А отже, такий працівник буде впливати на розмір нормативу.
Але далі застосовується інший документ – Порядок обчислення середньомісячної заробітної плати (винагороди) для розрахунку внеску на підтримку працевлаштування осіб з інвалідністю, затверджений постановою Кабміну від 25.02.2026 №268 (далі – Порядок №268). Він визначає спеціальні правила для обчислення середньомісячної зарплати, що використовується саме для розрахунку внеску. За цим Порядком працівники з призупиненими договорами не враховуються у відповідному показнику кількості працівників.
Отже, маємо класичну ситуацію 2026 року:
Ситуація 2. Підприємство на окупованій території, 40 працівників із призупиненими договорами і директор на 0,125 «ставки»: чи треба подавати Звіт і платити внесок?
Сам факт того, що підприємство розташоване на тимчасово окупованій території, не означає автоматичного звільнення від нормативу та внеску.
Важливо розрізняти:
Постанова КМУ від 01.04.2026 №490 «Деякі питання розрахунку та виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю» (далі – Постанова №490) передбачає виключення з розрахунку нормативу працівників, які виконують трудові обов’язки безпосередньо на територіях активних бойових дій, включених до відповідного Переліку. Це правило було встановлено постановою КМУ від 19.08.2026 №1047 «Про внесення зміни до пункту 3 переліку штатних одиниць, що відносяться до робіт, професій з важкими, шкідливими чи небезпечними умовами праці та не включаються до середньооблікової кількості осіб штатного облікового складу під час розрахунку нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю» (далі – Постанова №1047) і застосовується з 1 січня 2026 року. Тобто мова йде саме про роботу безпосередньо на таких територіях, а не просто про юридичну адресу підприємства.
Щодо працівників із призупиненими трудовими договорами ситуація ще цікавіша.
Для визначення нормативу працівники, з якими призупинено трудові договори, загалом враховуються у СКШП за правилами Інструкції №286.
А от для розрахунку середньомісячної зарплати з метою визначення суми внеску Порядок №268 передбачає їх виключення з розрахунку.
Тому якщо у підприємства 40 працівників із призупиненими трудовими договорами та директор, який продовжує працювати, не можна автоматично сказати: «Працює лише одна людина, отже СКШП – 1».
Для нормативу ситуація може виглядати так:
40 призупинених працівників + директор = 41 працівник, якщо немає інших підстав для виключення.
Тоді підприємство потрапляє до категорії роботодавців із СКШП понад 25 осіб, а норматив визначається у розмірі 4%.
При цьому для розрахунку середньої зарплати за Порядком №268 призупинених працівників уже не беремо. Якщо зарплату отримує тільки директор, саме його нарахування фактично формуватиме показник середньої зарплати для внеску.
Тобто не можна змішувати СКШП для нормативу і кількість працівників для розрахунку середньої зарплати.
Ситуація 3. На підприємстві 16 працівників, але зарплату отримують лише двоє, з іншими призупинено дію трудового договору. Чи потрібно зарплату двох ділити на 16 для обчислення цільового внеску?
Ні, не потрібно. При обчисленні середньомісячної зарплати нараховану зарпалту слід ділити на 2х працівників.
Порядок №268 встановлює формулу розрахунку середньомісячної зарплати:
ЗПсер = ЗПкварт : Ксер : П,
де:
Тобто якщо в ситуації із 16 працівниками зарплату протягом кварталу отримували тільки двоє, не можна просто поділити всю зарплату на 16.
Потрібно визначити Ксер за правилами Порядку №268.
Наприклад, якщо протягом усього кварталу зарплату отримували лише двоє працівників і вони повністю враховуються у відповідному показнику. Крім того, працівники, з якими призупинено дію трудового договору не включаються до розрахунку середньої кількості працівників (див. ситуацію 1). Тож формула обчислення середньої зарплати буде наступною:
ЗПсер = зарплата двох працівників за квартал : 2 : 3.
Ситуація 4. Якщо працівник з інвалідністю часто хворіє, чи впливає це на норматив?
Сам лікарняний не виключає працівника із загальної СКШП. Працівник залишається у трудових відносинах і продовжує враховуватися у загальній чисельності. Звісно якщо це основне місце роботи працівника.
Але для зарахування його саме до виконання нормативу як особи з інвалідністю важливе інше правило – зарплатний критерій.
Лікарняні не є заробітною платою для цієї мети. Тому якщо працівник частину місяця хворів і його зарплата за відпрацьований час не перевищила МЗП, самого факту, що разом із лікарняними він отримав більше МЗП, недостатньо.
Тобто:
Ситуація 5. Чи включати зарплату кочегарів, якщо робоче місце не атестоване?
Сама назва професії не вирішує це питання.
Постанова №490 визначає перелік штатних одиниць, які не включаються до СКШП при розрахунку нормативу, якщо робота належить до важких, шкідливих чи небезпечних умов праці.
Зокрема, йдеться про штатні одиниці, умови праці на яких за результатами атестації робочих місць віднесені до 3-го або 4-го класу, а також про окремі роботи підвищеної небезпеки, для яких є дозвіл та декларація.
Тому не можна просто сказати: «кочегар – це шкідлива професія, отже виключаємо».
Якщо підприємство хоче виключити відповідну штатну одиницю з розрахунку нормативу через шкідливі умови праці, потрібно мати підставу, передбачену Постановою №490.
Так, Постановою №490 визначено, що не включаються до СКШП під час розрахунку нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю штатні одиниці,
Таким чином, відсутність атестації робочого місця, навпаки, створює проблему з підтвердженням того, що умови праці відповідають критеріям, передбаченим Переліком. А отже не рекомендуємо виключати кочегарів із СКШП лише за назвою професії.
Ситуація 6. Як у Звіті показати, що на підприємстві є шкідливі умови праці і через це норматив менший?
Окремого поля у формі звіту немає. Але це враховується безпосередньо при розрахунку показника СКШП у розділі I Звіту.
Так, у рядку 1 розділу I зазначають СКШП за звітний період. При цьому до СКШП для розрахунку нормативу не включають штатні одиниці, які належать до робіт, професій із важкими, шкідливими чи небезпечними умовами праці відповідно до Переліку, затвердженого Постановою №490. Це передбачено як ст. 18-2 Закону України від 21.03.1991 №875-XII «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», так і у примітці до звіту.
Отже, при на етапі обчислення СКШП для нормативу потрібно працівників за Постановою №490 виключити. Саме цей показник потім впливає на величину нормативу. І саме цей показник (вже зменшений на кількість працівників за Постановою №490) зазначаємо в рядку 1 розділу 1 звіту.
Ситуація 7. Працівників із зони активних бойових дій раніше не виключали. Чи потрібно перераховувати внесок за І та ІІ квартали?
Так, якщо працівники відповідають новій підставі для виключення, показники за попередні квартали потрібно переглянути.
Це особливо важливо після прийняття Постанови №1047. Нею до Переліку додано працівників, які виконують трудові обов’язки безпосередньо на територіях активних бойових дій, включених до відповідного Переліку територій.
Причому Постанова №1047 прямо передбачає, що вона застосовується з 1 січня 2026 року.
Тому якщо через таке виключення змінюється СКШП, норматив, кількість невиконаних місць або сума внеску за І чи ІІ квартал, потрібно зробити перерахунок.
Якщо Звіт за відповідний квартал уже подано, виправлення проводять через «Звітний новий» або «Уточнюючий» – залежно від того, чи минув граничний строк подання.
Читайте більше:
Зарплата 8643,70 грн і лікарняні 3603,15 грн: чи зарахують працівника з інвалідністю до нормативу
Перевірки Держпраці вже у листопаді: 7 помилок у розрахунку нормативу для осіб з інвалідністю
Новий звіт для роботодавців з 1 жовтня: хто подає форму та як розрахувати внесок
Не подали Звіт про внесок за працевлаштування осіб з інвалідністю до 9 листопада: який буде штраф
Як подати новий Звіт про внесок за осіб з інвалідністю: Електронний кабінет, Medoc, Дія та Вчасно
Хто не сплачує внесок за працевлаштування осіб з інвалідністю: пояснення ДПС
Під час прийняття на роботу роботодавці часто сумніваються, чи достатньо для оформлення працівника лише закордонного паспорта. Особливо це актуально, коли працівник не має при собі ID-картки або паперового паспорта. Законодавство дає чітку відповідь на це питання

Під час воєнного стану нові ставки місцевих податків і зборів можуть застосовуватися не за загальним правилом із початку наступного бюджетного періоду. На прикладі збору за місця для паркування в Одесі розбираємо, чому оператори мають застосовувати нові ставки з дня офіційного оприлюднення рішення міськради, якщо самим рішенням не встановлено пізнішу дату

Регіональні підрозділи ДПС роз’яснили, що з початку 2026 року реквізити рахунків для сплати податків залишаються без змін. Водночас платникам варто врахувати, що з 1 листопада 2026 року буде запроваджено окремі нові рахунки для зарахування надходжень за окремими видами підакцизної продукції за оновленими кодами класифікації доходів бюджету

ДПС нагадала, як застосовувати принцип укрупнення під час заповнення форми №20-ОПП. Роз’яснення стосується землі, будівель, автомобілів та основних засобів і допомагає визначити, які об’єкти подавати окремо, а які можна зазначити узагальнено

ФОП 2 групи, який не є платником ПДВ, може мати обов’язок сплачувати ПДВ за рекламу у Facebook та Instagram, якщо електронні послуги надає нерезидент, а місце їх постачання визначається на митній території України. Водночас порядок оподаткування залежить від того, чи зареєстрований нерезидент платником ПДВ в Україні та хто за умовами договору є отримувачем послуг

Об’єктом оподаткування для фізичної особи-підприємця є чистий дохід, що визначається як різниця між загальним доходом і підтвердженими витратами, пов'язаними з діяльністю. Після скасування реєстрації фізична особа-підприємець зберігає залишки товарів, але їх вартість не включається до доходів від господарської діяльності і не оподатковується

ФОП на загальній системі не включає до доходу суму депозиту, яка надходить на підприємницький рахунок, якщо ця виручка вже була відображена в обліку на момент внесення коштів на депозит. За умови правильного призначення платежу повторно оподатковувати таку суму не потрібно

ФОП, який одночасно здійснює адвокатську діяльність як незалежний професіонал та є найманим працівником, може зіткнутися з питанням, чи потрібно сплачувати ЄСВ окремо за кожним статусом. ДПС роз’яснила правила для таких осіб залежно від того, чи є вони найманими працівниками та чи сплачує за них роботодавець ЄСВ у розмірі не менше мінімального внеску. Розбираємо, коли ФОП-адвокат звільняється від сплати ЄСВ за себе та чи виникає обов’язок сплачувати внесок двічі або тричі

Бюджетна декларація на 2027–2029 роки та законопроєкт про Держбюджет-2027 містять ключові соціальні показники, які впливатимуть на розрахунок низки платежів і виплат. Зокрема, з 1 січня 2027 року мінімальну зарплату планують встановити на рівні 9 546 грн. Від цього показника залежатимуть, зокрема, окремі платежі у сфері виробництва та обігу алкоголю, тютюну, рідин для е-сигарет і пального

До робіт із зберігання та заправлення генераторів допускаються лише працівники, які досягли 18 років, пройшли медичний огляд, навчання та перевірку знань з охорони праці і електробезпеки. Вони повинні проходити первинний і періодичний інструктаж, стажування під керівництвом досвідчених працівників та користуватися засобами індивідуального захисту. Виконання робіт без належного навчання, допуску та посвідчень заборонене

Доходи фізособи від операцій з криптовалютою підлягають оподаткуванню ПДФО та військовим збором. ДПС зазначає, що залежно від джерела виплати та обставин дохід може розглядатися як іноземний або інший дохід і оподатковуватися за ставками 18% ПДФО та 5% військового збору. Водночас остаточний підхід залежить від конкретної ситуації та підтвердних документів

Нараховано зарплата працівнику особі з інвалідністю за вересень 2026 р. 8643,70 грн за 16 робочих днів. Решта 3603,15 грн лікарняні. Підприємство має право зарахувати такого інваліда до нормативу?

Використання генераторів під час блекаутів створює для роботодавців не лише технічні, а й трудові ризики. Неправильне розміщення генератора та потрапляння чадного газу в приміщення можуть становити загрозу життю і здоров’ю працівників та стати підставою для розслідування нещасного випадку або гострого професійного отруєння. Розбираємо, які обов’язки має роботодавець, коли працівник може відмовитися від небезпечної роботи та як діяти у разі погіршення здоров’я

Спадщина відкривається з моменту смерті особи або її оголошення померлою, і від цього часу починає діяти строк для її прийняття. Спадкоємці мають 6 місяців, щоб заявити свої права, а у випадку залежності від інших спадкоємців – 3 місяці з моменту їхньої відмови чи неприйняття. Пропуск строку тягне за собою втрату права на спадщину, але його можна відновити за згодою інших спадкоємців або через суд. Свідоцтво про право на спадщину оформлюється на кожного спадкоємця та підтверджує його частку у спадковому майні, а відсутність свідоцтва не позбавляє права на спадщину

Податкову знижку за навчання дитини може отримати один із батьків, навіть якщо саме він не зазначений у договорі з навчальним закладом. Визначальним є те, хто вказаний у документах, що підтверджують оплату навчання. Водночас у договорі мають бути зазначені дані дитини, яка безпосередньо здобуває освіту

Відповідно до нового експериментального проєкту, затвердженого постановою КМУ від 25.07.2024 №854 у ДПС впроваджується система управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками). Це означає, що податкова: аналізує внутрішні та зовнішні фактори, які можуть вплинути на сплату податків; визначає можливі ризики порушень; обирає способи реагування на ці ризики; постійно переглядає та оновлює інформацію про ризики; обмінюється даними, навчається і накопичує досвід для покращення своєї роботи

Для застосування РРО важливо правильно визначити, чи належить товар до виробів медичного призначення або лікарських засобів. До виробів медичного призначення відносять, зокрема, інструменти, прилади, пристрої, програмне забезпечення та матеріали, призначені для діагностики, лікування чи профілактики. Лікарськими засобами є речовини або їх комбінації, що застосовуються для лікування, профілактики, діагностики або впливу на фізіологічні функції людини
