ВР ухвалила скандальний законопроєкт про Рахункову палату: нові можливості та ризики

Прийнятий законопроєкт має на меті вдосконалити діяльність Рахункової палати відповідно до міжнародних стандартів, запроваджуючи прозорий конкурс для відбору нових членів з участю міжнародних експертів та розширюючи повноваження палати. Проте існують ризики політичного впливу, а також питання до якості формування дорадчої групи експертів

29 жовтня Верховна Рада України ухвалила законопроєкт № 10044-д «Про внесення змін до Закону України «Про Рахункову палату» та деяких інших законодавчих актів України».


Це дійсно наші євроінтеграційні зобовʼязання, від прийняття цього закону залежить й отримання великого пакету допомоги в 66 млрд грн. Цей закон – умова для отримання бюджетної допомоги від США та МВФ.


Про це повідомила народний депутат України, член Політичної партії «Європейська Солідарність».


Але цим законопроєктом не досягається незалежність Рахункової палати. При цьому втричі підвищують зарплати її членам, до 300-500 тисяч грн на місяць!


Заявлена мета законопроєкту – удосконалити діяльність Рахункової палати відповідно до міжнародних стандартів та усунути проблеми в державному контролі, враховуючи рекомендації міжнародних партнерів.


Про головні новації прийнятого законопроєкту розповів перший заступник голови комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Ярослав Железняк:


  1. конкурс з переважним правом голосу міжнародних експертів для відбору нових членів Палати;
  2. політична та фінансова незалежність Рахункової палати;
  3. скорочення членів з 13-ти до 11-ти;
  4. надати Рахунковій палаті повноваження щодо проведення аудитів коштів місцевих бюджетів та комунальних підприємств, позабюджетних фондів, коштів, отриманих від міжнародних партнерів, а також консолідованої фінансової звітності суб’єктів державного сектору та бюджетів;
  5. зобов’язати Рахункову палату кожні п’ять років проходити зовнішнє оцінювання своєї діяльності і встановити особливий порядок проведення такого оцінювання на перехідний період та інше;
  6. приведення роботи відповідно до міжнародних стандартів INTOSAI;
  7. 🔹cтворення чітких парламентських процедур, в яких профільні комітети Ради зобовʼязані розглядати звіти Рахункової палати та моніторити виконання її рекомендацій.


Проте є суттєві ризики. Контроль за коштами місцевих бюджетів і державних підприємств суперечить Конституції.


Також є недоліки в формуванні дорадчої групи експертів, зокрема відсутність вимог до їх кваліфікації та недостатньо визначені права та обов'язки. Конкурсний відбір має тривати 4 місяці, що може бути замало для якісної підготовки.


Й залишається величезний ризик політичного впливу на Рахункову палату через механізми призначення і звільнення її членів та керівника.


Джерело: Ірина Геращенко; Ярослав Железняк