Чи зобов’язаний бухгалтер подати Річний звіт №2 Фінмон до 11 січня

Чи зобов’язані бухгалтер-ФОП або податковий консультант ставати на облік у Держфінмоніторингу та подавати звіти? Розберемось у цьому матеріалі, кому це потрібно робити обов’язково, як відбувається реєстрація зараз і які можуть бути штрафи

6

1089


  1. Хто є суб'єктом первинного фінансового моніторингу серед бухгалтерів і консультантів
  2. Обов’язки суб’єкта первинного фінансового моніторингу (СПФМ)
  3. Реєстрація в Держфінмоніторингу (за постановою №850)
  4. Як зареєструватися зараз (покроково)
  5. Штрафи та відповідальність СПФМ
  6. Щорічний звіт №2-Фінмон до 11 січня


Хто є суб'єктом первинного фінансового моніторингу серед бухгалтерів і консультантів


Основні правила фінансового моніторингу визначає Закон України від 06.12.2019 №361-IX «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – Закон №361) та Положення про здійснення фінансового моніторингу суб’єктами первинного фінансового моніторингу, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Міністерство фінансів України, затверджене наказом Мінфіну від 07.06.2024 №282. За цим законодавством системі фінмоніторингу є державні та первинні суб’єкти. А також є окрема категорія – це спеціально визначені суб’єкти первинного фінансового моніторингу. До них належать:


  1. аудитори й аудиторські фірми;
  2. бухгалтери та підприємці, які надають послуги з бухгалтерського обліку;
  3. суб’єкти, що консультують з питань оподаткування.

Зверніть увагу, що звичайні наймані бухгалтери, які працюють за трудовим договором, не мають обов’язків фінмоніторингу

Обов’язок реєструватися у Держфінмоніторингу та виконувати вимоги фінмоніторингу виникає у тих бухгалтерів і консультантів, які:


  1. працюють як ФОП,

або

  1. надають послуги за цивільно-правовими договорами як фізичні особи,

або

  1. є юридичними особами, що надають бухгалтерські чи податкові послуги (наприклад, бухгалтерський аутсорсинг).


В такому разі юридична особа має призначити відповідальну особу з-поміж працівників, яка нестиме відповідальність за фінмоніторинг.


Не всі бухгалтери та податкові консультанти автоматично є суб’єктами первинного фінансового моніторингу (далі – СПФМ). Наявність КВЕДу, наприклад, 6920 (діяльність у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, консультування з оподаткування), сама по собі не обов’язково тягне за собою реєстрацію. Закон №361 поширюється на ФОПів, юросіб та фізосіб, які:


  1. проводять фінансові операції,

або

  1. отримують інформацію про фінансові операції в рамках ділових відносин із клієнтом.
Під фінансовою операцією закон розуміє будь-які дії з активами клієнта – це можуть бути гроші або інше майно, які проводяться за участю суб’єкта первинного фінмоніторингу або про які такому суб’єкту стало відомо в рамках ділових відносин.

Отже, бухгалтер-ФОП або податковий консультант стає СПФМ якщо він:


  1. має доступ до первинних документів клієнта;
  2. бачить операції клієнта, у тому числі рух коштів, активів;
  3. супроводжує податкові чи фінансові процеси, де можуть бути ризики порушення законодавства.


У такому випадку він повинен реєструватися в Держфінмоніторингу. Тому, обов’язок виникає, коли бухгалтер або консультант фактично має доступ до фінансової інформації клієнтів.



Обов’язки суб’єкта первинного фінансового моніторингу (СПФМ)


Закон №361 визначає перелік обов’язків для всіх суб’єктів первинного фінмоніторингу. Якщо бухгалтер, податковий консультант або юрособа-провайдер бухгалтерських/податкових послуг належать до СПФМ, то вони мають виконувати такі вимоги:


1. Стати на облік у Держфінмоніторингу


Реєстрація повинна відбутися до моменту проведення першої фінансової операції або до встановлення ділових відносин із клієнтом.


Це прямо передбачено Порядком, затвердженим постановою Кабміну від 09.09.2020 №850 «Деякі питання організації фінансового моніторингу» (далі – Постанова №850).


2. Призначити відповідального за фінмоніторинг


Це стосується:


  1. юридичних осіб;
  2. ФОПів, у яких є наймані працівники.


Відповідальний працівник контролює всі процеси фінмоніторингу, веде документи, комунікує з Держфінмоніторингом і відповідає за дотримання процедур.


3. Організувати систему фінансового моніторингу


СПФМ повинен забезпечити:


  1. виявлення підозрілих операцій клієнтів;
  2. належну перевірку клієнтів (ідентифікація, уточнення інформації, оцінка ризику);
  3. постійний контроль за операціями, що можуть містити ризики легалізації доходів.


4. Реєструвати та повідомляти про підозрілі фіноперації


Не має значення розмір суми.


Повідомляти потрібно про:


  1. будь-які підозрілі фінансові операції,
  2. випадки, коли виявлено розбіжності в даних про кінцевого бенефіціара клієнта між інформацією СПФМ та даними ЄДР.


5. Документувати заходи та зберігати документи


Усі процедури фінмоніторингу потрібно оформляти:


  1. результати перевірки клієнта;
  2. оцінку ризиків;
  3. інформацію про операції;
  4. повідомлення в Держфінмоніторинг.


Строк зберігання таких документів 5 років.


6. Надавати інформацію на запити Держфінмоніторингу


Якщо Держфінмоніторинг запитує додаткові дані щодо клієнта чи операцій – суб’єкт фінмоніторингу зобов’язаний надати їх у визначений строк.


Реєстрація в Держфінмоніторингу (за постановою №850)


Зараз реєстрація відбувається на папері або через електронну пошту, оскільки єдиний електронний кабінет СПФМ ще не працює. Держфінмоніторинг повідомив, що наказом від 07.04.22 №113 «Про внесення зміни до пункту 4 наказу Міністерства фінансів України від 04 червня 2021 року № 322» відтерміновано запровадження електронного кабінету у зв'язку з воєнним станом.


За останніми даними Мінфіну дату запуску електронного кабінету перенесено на 2 лютого 2026.


Отже, поки електронний кабінет суб’єктів фінмоніторингу не працює, реєстрація відбувається за тимчасовими рекомендаціями Держфінмоніторингу.


Як зареєструватися зараз (покроково)


Примітка: поки електронний кабінет не повністю функціонує для всіх, реєстрація можлива за діючою процедурою (форма №1‑ФМ) або через офіційні канали Держфінмоніторингу.


Крок 1. Підготуйте документи


  1. витяг про держреєстрацію (ФОП або юрособа);
  2. витяг з ЄДР або інші підтверджуючі документи;
  3. дані про місцезнаходження і фактичне провадження діяльності;
  4. документ про призначення відповідальної особи (для юросіб/ФОП з персоналом);
  5. КЕП (якщо плануєте подавати електронно, коли кабінет запрацює).


Крок 2. Завантажте та заповніть форму №1‑ФМ


Форма затверджена (наказом Держфінмоніторингу від 29.01.2016 №24 «Про затвердження форм обліку та подання інформації, пов’язаної із здійсненням фінансового моніторингу, та інструкції щодо їх заповнення») і містить:


  1. дані держреєстрації суб’єкта (ФОП або юрособи);
  2. місцезнаходження;
  3. види діяльності;
  4. код суб’єкта фінмоніторингу згідно з довідником.


Вкажіть код суб’єкта з довідника (наприклад: 7340 – бухгалтер, 7320 – аудитор, 7360 – консультації з оподаткування).


Крок 3. Надішліть форму


  1. поштою з повідомленням про вручення: 04050, м. Київ, вул. Білоруська, 24 – Державна служба фінансового моніторингу України;

або

  1. на офіційну електронну пошту Держфінмоніторингу (перевірте актуальну адресу на офіційному сайті).


На сайті служби доступний і зразок заповнення форми, яким можна користуватися.


Крок 4. Внутрішні налаштування


  1. Призначте відповідального.
  2. Опишіть алгоритми перевірки клієнта.
  3. Введіть журнали/реєстри для повідомлень про підозрілі операції.
  4. Збережіть шаблони повідомлень.


Штрафи та відповідальність СПФМ


Сам факт нереєстрації у Держфінмоніторингу не є підставою для штрафу.


Але це не звільняє від обов’язку проводити фінмоніторинг клієнтів.


Тобто, якщо суб’єкт повинен виконувати вимоги фінмоніторингу, але не робить цього – штрафи можливі у розмірі до 340 000 гривень, за:


  1. неподання інформації про підозрілі фіноперації;
  2. несвоєчасне подання;
  3. подання неправдивих даних.


Це одна з найчастіших санкцій.


Стаття 32 Закону №361 передбачає й інші види покарань:


  1. письмове застереження;
  2. штрафи різного розміру;
  3. інші заходи впливу, залежно від ситуації.

Важливий момент: Закон України від 03.03.2022 №2115-IX «Про захист інтересів суб'єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» не застосовується до порушень у сфері фінмоніторингу

Щорічний звіт №2-Фінмон до 11 січня


Для всіх СПФМ, які вже зареєстровані, є ще одна важлива вимога – щороку подавати: Звіт за формою №2-Фінмон.


Строк подання звіту: не пізніше 11 січня.


У звіті відображаються:


  1. перелік заходів з фінмоніторингу за рік;
  2. інформація про відповідальну особу;
  3. кількість повідомлень про підозрілі операції (якщо такі були).


Форма звіту, порядок її заповнення та подання визначені Інструкцією щодо заповнення та подання форми звітності № 2-фінмон (річна) «Адміністративна звітність Міністерства фінансів України як суб’єкта державного фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», затвердженою наказом Мінфіну від 09.12.2022 №422.


Олена АФОНІНА, консультант з питань бухгалтерського обліку та оподаткування, головна редакторка 7eminar


Читайте більше:


Фінмоніторинг для бухгалтера, аудитора та податкового консультанта

Форма №2-фінмон (річна): зразок заповнення + зразок супровідного листа

ФОП із КВЕДами бухгалтерських послуг: чи подавати 2-фінмон за відсутності діяльності

ФОП-бухгалтер. Чи потрібно ставати на облік СПФМ та звітувати до Держфінмоніторингу

ФОП має КВЕД «Бухгалтерські послуги», які не надає: чи реєструватись суб'єктом первинного фінмону

6

1089

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇

1

1

1

7

3

1557

1

7

1

940

1

332

8

333

2

20

4

10693

3

12

6

1159

2

14

3

9345

3

186

2

19

2

67

4

34

2

1613

2

356

2

4168