Списання та амортизація старої акумуляторної батареї на підприємстві
Так, можна списати відпрацьовану АКБ з оприбуткуванням як брухту без придбання нової, а також допускається збільшення вартості тепловоза при заміні батареї за умови визнання її окремим компонентом.
Акумуляторна батарея, строк служби якої вичерпано, може бути списана незалежно від факту придбання нової. При цьому, з урахуванням того, що така батарея містить корисні матеріали (зокрема свинець), вона підлягає оприбуткуванню як вторинна сировина. Визначення відходів наведено у ст. 1 Закону України «Про управління відходами» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2320-20#Text, згідно з якою відходами є речовини або предмети, яких власник позбувається або має намір позбутися.
Списання оформлюється актом комісії, призначеної керівником підприємства. В бухгалтерському обліку, якщо АКБ обліковується як запас (рахунок 207), її вартість списується на витрати відповідного періоду. Одночасно відпрацьована батарея оприбутковується як інші матеріали за чистою вартістю реалізації відповідно до вимог НП(С)БО 9 «Запаси» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0751-99#Text.
Списання АКБ — Дт 23, 91, 949 – Кт 207
Оприбуткування брухту — Дт 209 – Кт 719
Щодо придбання нової акумуляторної батареї, можливі два підходи залежно від суті операції. Якщо заміна АКБ здійснюється для підтримання тепловоза у робочому стані без покращення його технічних характеристик, витрати визнаються витратами періоду згідно з п. 15 НП(С)БО 7 «Основні засоби» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0288-00#Text.
Якщо ж батарея є суттєвим вузлом із власним строком корисного використання, який відрізняється від строку служби тепловоза, її заміна може розглядатися як заміна окремого компонента. У такому випадку витрати на придбання нової АКБ визнаються капітальними інвестиціями з подальшим включенням до первісної вартості об’єкта основних засобів відповідно до п. 14 НП(С)БО 7 та Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів №561 https://zakon.rada.gov.ua/go/v0561201-03.
Придбання АКБ — Дт 152 – Кт 631
Збільшення вартості тепловоза — Дт 104 – Кт 152
У такому разі амортизація нараховується виходячи з нової (збільшеної) вартості об’єкта протягом строку його корисного використання.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Перегляд термінів амортизації медобладнання: документи та податкові наслідки
Заповнення звіту по інвалідам: нюанси щодо розділів 1 та 2
Облік витрат на корпоративну карту: звіт, ПДВ та курс
1) Чи має бути авансовий звіт? 2) Є лише інвойс на оплату, акту…
Оформлення операцій з корпоративною картою та виплатою зарплати
Питання щодо заповнення звіту про працевлаштування інвалідів
Коли нараховувати лікарняні за перші 5 днів
Облік доходу ФОП при недоплаті за експортний товар
Як ТОВ закрити суму внеску після повернення орендодавцю
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Перерахування лікарняних на рахунок родича при блокуванні рахунків
Помилка у датах: як уникнути штрафів за ПДВ
Використання пального для генератора: облік та вимоги бухгалтерії
Відповідь АІ схвалено експертом
Податкова накладна: можливість реєстрації після терміну та наслідки
Відповідь АІ схвалено експертом
Амортизація основного засобу при його продажу в жовтні
Податкові та митні наслідки включення роялті у контракті
Порядок відображення в декларації внесення майна в капітал фірми
Як відобразити звільнені від ПДВ обсяги в декларації
Відповідь АІ схвалено експертом
Розрахунок оплати за навчальні збори та донацію працівника
Розрахунковий період липень-серпень 2026.
Цей працівник був прийнятий на роботу 11.08.2026.
У серпні 2026 він відпрацював 15…
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Запит податківців під час перевірки ФОП: правомірність дій
1. акти та звіти про виготовлення готової продукції та списання матеріалів;
Повідомлення податкової про зміни в директорі та звітуванні
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом


