Обов'язок подання SAF-T для великих платників з 2026 року
Інформація про подання стандартного аудиторського файлу SAF-T наведена на сайті ДПСУ (стандартний аудиторський файл SAF-T).
Зокрема, в рубриці "Роз`яснення" (https://tax.gov.ua/baneryi/saf-t-ua/rozyasnennya--pitannya-vidpovidi/916507.html) в інформації за 18.07.2025 вказано наступне:
"Загальні принципи організації надання документів (інформації), визначених у пункті 85.2 статті 85 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), в електронній формі великими платниками податків (далі – ВПП) до контролюючих органів та формат і структуру таких документів при проведенні документальної перевірки визначено в Порядку надання документів великого платника податків в електронній формі, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 07.11.2011 № 1393 (далі – Порядок).
Згідно з пунктом 2.4 розділу II Порядку контролюючі органи забезпечують направлення ВПП запиту в довільній формі про надання електронних документів (інформації) ВПП та відомостей про можливі способи їх подання, електронну адресу та контактні телефони відповідальних осіб.
Початок та кінець періоду, за який формується стандартний аудиторський файл (SAF-T UA), визначаються в запиті контролюючого органу.
Якщо період, що підлягає перевірці, перевищує календарний рік, суб’єкт господарювання повинен подавати окремі файли SAF-T UA в межах відповідних календарних років.
Наприклад, якщо перевірці підлягає період з 01.10.2022 по 31.03.2025, необхідно сформувати чотири окремі файли SAF-T UA:
за період з 01.10.2022 по 31.12.2022;
за період з 01.01.2023 по 31.12.2023;
за період з 01.01.2024 по 31.12.2024;
за період з 01.01.2025 по 31.03.2025."
Тобто, на даний час є чинними норми:
1) ст. 85 ПКУ (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n1913):
"85.2. Платник податків зобов'язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов'язані з предметом перевірки. Такий обов'язок виникає у платника податків після початку перевірки.
При цьому великий платник податків на запит контролюючого органу зобов’язаний також надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" копії таких документів, що створюються ним в електронній формі з обліку доходів, витрат та інших показників, пов’язаних із визначенням об’єктів оподаткування (податкових зобов’язань), первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, не пізніше двох робочих днів, наступних за днем отримання запиту.
Для платників податків, які відповідно до цього пункту зобов'язані надавати інформацію в електронному вигляді, загальний формат та порядок подачі такої інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. У разі невстановлення електронного формату та порядку надання такої інформації платник податків звільняється від обов'язку подання її в електронній формі.
Для проведення електронної перевірки платник податків забезпечує подання до контролюючого органу засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги" документів, які відповідно до цього Кодексу пов'язані з обчисленням та сплатою податків і зборів(якщо такі документи створюються таким платником податків в електронній формі та зберігаються на машинних носіях інформації). Загальний формат та порядок подання такої інформації встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику."
2) Порядок надання документів великого платника податків в електронній формі, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 07.11.2011 № 1393 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0044-12#Text):
"3.2. ВПП відповідно до пункту 85.2 статті 85 Податкового кодексу України зобов’язаний також надати електронні документи (інформацію) ВПП з дотриманням вимог законодавства про електронний документообіг не пізніше двох робочих днів, наступних за днем отримання запиту контролюючого органу, у встановленому цим пунктом форматі.
Електронні документи (інформація) ВПП надаються у форматі XML у вигляді стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA), який представляє собою електронний файл стандартизованої структури, що містить експортовані з вихідної системи обліку дані про наявність та стан активів, власного капіталу та зобов’язань, а також інформацію щодо змін у фінансово-господарському стані суб’єкта господарювання за певний період. Структура надання електронних документів (інформації) ВПП (стандартний аудиторський файл (SAF-T UA)) наведена у додатку до цього Порядку."
Позиція ДПСУ
ЗІР (130.01, https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=42689):
"З якого періоду буде запроваджено формування та подання стандартного аудиторського файлу SAF-T UA, що надається на запит контролюючого органу під час проведення перевірки окремих категорій платників податків?
Відповідь:
Національною стратегією доходів до 2030 року передбачено удосконалення процесів організації та проведення документальних і фактичних перевірок, зокрема впровадження ІТ-рішень для обробки даних SAF-T UA.
Під час проведення перевірки на запит контролюючого органу передбачено подання стандартного аудиторського файлу SAF-T UA:
для великих платників податків – з 2025 року;
для всіх платників податків, які є платниками ПДВ – з 2027 року."
ЗІР (130.02, https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=27535):
"Який порядок надання документів ВПП в електронній формі при проведенні документальної перевірки контролюючим органом?
Відповідь:
Порядок надання документів великим платником податків в електронній формі при проведенні документальної перевірки затверджено наказом Міністерства фінансів України від 07.11.2011 № 1393 зі змінами та доповненнями (далі – Порядок).
Платник податків зобов’язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов’язані з предметом перевірки. Такий обов’язок виникає у платника податків після початку перевірки (п. 3.1 Порядку).
Великий платник податків (далі - ВПП) відповідно до п. 85.2 ст. 85 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI зі змінами та доповненнями зобов’язаний також надати електронні документи (інформацію) ВПП з дотриманням вимог законодавства про електронний документообіг не пізніше двох робочих днів, наступних за днем отримання запиту контролюючого органу, у встановленому п. 3.2 Порядку форматі (абзац перший п. 3.2 Порядку).
Електронні документи (інформація) ВПП надаються у форматі XML у вигляді стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA), який представляє собою електронний файл стандартизованої структури, що містить експортовані з вихідної системи обліку дані про наявність та стан активів, власного капіталу та зобов’язань, а також інформацію щодо змін у фінансово-господарському стані суб’єкта господарювання за певний період. Структура надання електронних документів (інформації) ВПП (стандартний аудиторський файл (SAF-T UA)) наведена у додатку до Порядку (абзац другий п. 3.2 Порядку).
Формування електронного документа (інформації) ВПП завершується накладанням кваліфікованого електронного підпису та кваліфікованої електронної печатки (за наявності) посадових осіб ВПП у такому порядку: першим – кваліфікований електронний підпис головного бухгалтера (бухгалтера) або кваліфікований електронний підпис керівника; другою – кваліфікована електронна печатка ВПП (за наявності) (абзац перший п. 3.3 Порядку).
Електронний документ (інформація) ВПП підписується з дотриманням вимог Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (далі – Порядок № 557) (абзац другий п. 3.3 Порядку).
Після накладання кваліфікованого електронного підпису ВПП здійснює зашифрування електронного документа (інформації) ВПП (п. 3.4 Порядку).
Електронні документи (інформація) ВПП надсилаються до контролюючого органу засобами телекомунікаційного зв’язку (п. 3.5 Порядку).
...Підтвердженням прийняття та реєстрації або відхилення контролюючим органом електронних документів (інформації) ВПП є повідомлення, яке направляється платнику податків у вигляді електронного документа засобами телекомунікаційного зв’язку. У разі неодержання від контролюючого органу протягом двох робочих днів повідомлення про прийняття і реєстрацію або про відхилення електронного документа (інформації) ВПП відправник вживає додаткових заходів з використанням інших засобів зв’язку для одержання від адресата відповідного повідомлення (абзац перший п. 3.7 Порядку).
...У випадку виникнення у посадових осіб контролюючого органу під час проведення перевірки необхідності у розгляді і дослідженні електронних документів (інформації) ВПП, не наданих платником податків, ВПП зобов’язаний забезпечити доступ посадових осіб контролюючого органу до електронних документів (інформації) ВПП за місцезнаходженням платника податків та його підрозділів (при проведенні документальних виїзних перевірок) або додатково надати електронні документи (інформацію) ВПП, що належать або пов’язані з предметом перевірки, на вимогу контролюючого органу, не пізніше двох робочих днів, наступних за днем отримання запиту контролюючого органу, в порядку та обсязі, визначених у цьому запиті (п. 3.8 Порядку)."
Тобто, на запит ДПС в ході документальної перевірки ВПП має надати стандартний аудиторський файл (SAF-T UA) в затвердженому форматі.
Неподання даних в ході перевірки може бути розцінене, як порушення норм ст. 85 ПКУ та ст. 44 ПКУ (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n1110) - тобто, як неподання документів в ході перевірки.
За відсутність первинних документів передбачений штраф за ст. 121 ПКУ (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n2408) - штраф 1020 грн.
Також неподані документи можуть бути розцінені ДПС, як відсутність підтвердження всіх Ваших витрат, а також відсутність документів, які мали б підтверджувати податковий кредит на дату "першої події", може призвести до втрати податкового кредиту за придбаними товарами/послугами/необоротними активами.
Але! Зверніть увагу, що це стосується саме великих пдатників податків, а не просто великих підприємств за планвидами бухобілку.
Перелік великих підприємств затверджується щорічно наказом ДПСУ відповідно до п. 14.1.24 ПКУ, https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17/ed20251005#n256).
Тому якщо Вас немає в Переліку ВПП на 2026 рік, то подання такого файлу - не для Вас.
Додатково рекомендуємо отримати ІПК
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Відповідь від 15 хвилин!
Підключіть сервіс «Особистий консультант» та отримайте рішення всіх ваших робочих завдань від найкращих експертів-практиків країни.
Вирахування зарплати сумісника під час війни: юридичні нюанси
Чи потрібен звіт про прийняття працівників для фізосіб
Чи сплачує пенсіонер з ФОП 3 групи єдиний соціальний внесок
Есв сплачується фопом 3 група, якщо він пенсіонер 3 групи? Дякую

