Заголовок тимчасово відсутній
На нашу думку, така операцію має 2 етапи:
1. Зменшення статутного капіталу за рахунок повернення основних засобів (адже після їх передачі в СК вони вже не належать засновникам). Така операція прирівнюється до купівлі/продажу.
2. Збільшення статутного капіталу внесенням грошових коштів.
Товариство має право збільшити / зменшити свій статутний капітал. Після прийняття рішення про зменшення статутного капіталу товариства його виконавчий орган протягом 10 днів має письмово повідомити кожного кредитора, вимоги якого до товариства не забезпечені заставою, гарантією чи порукою, про таке рішення (ст. 19 Закону №2275 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2275-19#n99 ).
Питання, що відносять до компетенції загальних зборів учасників, визначені ст. 30 Закону №2275, у тому числі:
-внесення змін до статуту товариства, прийняття рішення про здійснення діяльності товариством на підставі модельного статуту;
-зміна розміру статутного капіталу товариства;
-затвердження грошової оцінки негрошового вкладу учасника.
Саме учасники затверджують грошову оцінку негрошового вкладу.
Підприємство протоколом визначило зменшення статутного капіталу на суму грошової оцінки негрошового вкладу на рівні балансової вартості основного засобу. Тобто це вартість, за якою основний засіб буде передано учаснику, і яка є базою нарахування ПДВ. ПДВ додається до вартості ОЗ і на цю суму з ПДВ зменшується частка учасника в статутному капіталі.
Бухоблік операції із зменшення статутного капіталу і повернення його за рахунок майна:
Дт 40 Кт 452 —зменшення статутного капіталуна суму вартості майна з ПДВ;
Дт 452 Кт 672 – нараховується виплата частки СК учаснику;
Дт 672 Кт 712 – визнається дохід від продажу ОЗ на суму виплати частки;
Дт 712 Кт 641/ПДВ – нарахування ПДВ на продаж ОЗ;
Дт 286 Кт 10 – визнання ОЗ таким, що призначений для продажу – на залишкову вартість;
Дт 13 Кт 10 – списання накопиченого зносу ОЗ;
Дт 943 Кт 286 – списання переданого ОЗ
Документально:
1.Виводите ОЗ з експлуатації - наказ директора,
2. Акт списання ОЗ з метою продажу
3. Видаткова накладна на передачу засновнику.
Зразки: Наказ про продаж основних засобів https://api.7eminar.ua/documents/download/9890
Акт списання основних засобів (у довільній формі) https://api.7eminar.ua/documents/download/2387
Відповідно до пп. «а» пп. 185.1 ПКУ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n4483 , об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ.
Постачання товарів - будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду (пп. 14.1.191 ПКУ). Основні засоби з метою оподаткування є товаром (пп. 14.1.244 ПКУ). Отже, операція з повернення засновнику внеску у вигляді основних засобів є об'єктом оподаткування ПДВ на загальних підставах за основною ставкою.
База оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни) (пп. 188.1 ПКУ).
Тобто підприємство нараховує ПЗ з ПДВ (але не нижче балансової вартості такого об’єкта) на договірну вартість (в даному випадку на ціну майна, визначену у протоколі) і складає податкову накладну на таке постачання.
Сума нарахованих ПЗ включається до складу інших операційних витрат.
Якщо засновник — неплатник ПДВ, податкова накладна складається за правилами, викладеними у пп. 12 Порядку №1307 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0137-16#n24 , — у разі постачання товарів/послуг отримувачу (покупцю), який не зареєстрований як платник податку, в графі «Отримувач (покупець)» зазначається «Неплатник», а в рядку «Iндивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний IПН «100000000000». Податкова накладна реєструється в ЄРПН у строк, передбачений пп. 201.10 ПКУ.
Щодо податку на прибуток відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МФСЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.
Ті платники податку на прибуток, які визначають об’єкт оподаткування із застосуванням податкових різниць фінансовий результат до оподаткування:
збільшують на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів, визначеної відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, у разі ліквідації або продажу такого об’єкта (пп. 138.1 ПКУ);
зменшують на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів, визначеної з урахуванням положень ст. 138 ПКУ (пп. 138.2 ПКУ).
ПДФО та військовий збір
Якщо засновник — фізособа, ця операція є для нього продажем корпоративних прав та оподатковується згідно з пп. 170.2 ПКУ.
Розрахунок амортизації основних засобів (далі – ОЗ) та нематеріальних активів (далі – НМА) здійснюється відповідно до НП(С)БО або МСФЗ з урахуванням обмежень, встановлених пп. 14.1.138 ПКУ та пп. 138.3.2 – 138.3.4 ПКУ.
Пунктом 29 НП(С)БО 7 «Основні засоби» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0288-00#o116 встановлено, що нарахування амортизації припиняється, починаючи з місяця, наступного за місяцем вибуття об’єкта ОЗ.
Об’єкт ОЗ перестає визнаватися активом (списується з балансу) у разі його вибуття внаслідок продажу, ліквідації, безоплатної передачі, нестачі, остаточного псування або інших причин невідповідності критеріям визнання активом (п. 41 Методрекомендацій № 561 https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0561201-03#n153 ).
Податківці роз’яснюють так https://nvp.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/626247.html :
Отже, операція з повернення внеску засновнику у вигляді ОЗ або внесення до статутного фонду іншої юрособи ОЗ та НМА розглядається як вибуття основного засобу і нематеріального активу: у податковому обліку проводяться коригування фінрезультату до оподаткування, передбачені п. п. 138.1, 138.2 ПКУ для ліквідації або продажу основних засобів або нематеріальних активів.
Щодо збільшення статутного капіталу грошовими коштами:
За приписами ч. 1 ст. 16 Закону про ТОВ/ТДВ збільшення СК у діючих ТОВ допускається лише після повного внесення всіма учасниками товариства своїх вкладів у повному обсязі.
Нагадаємо, що строк внесення вкладів учасниками встановлюється статутом. Причому, такий строк для новоствореного ТОВ законом не обмежуєтсья ні мінімальним, ні максимальним строком (ч. 1 ст. 14 Закону про ТОВ/ТДВ). А ось у разі збільшення СК за рахунок додаткових вкладів такий строк максимально не може перевищувати одного року з дня прийняття загальними зборами (одноосібно власником) рішення про залучення додаткових вкладів.
У разі поповнення статутного капіталу за рахунок додаткових внесків жодних податкових наслідків у підприємства не виникає.
Об’єктом оподаткування податком на прибуток є фінансовий результат (прибуток чи збиток), визначений за правилами бухгалтерського обліку, з урахуванням різниць (пп. 134.1.1 ПКУ).
Відповідно до п. 5 НП(С)БО 15 «Дохід» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0860-99#o34 зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства не визнається доходом. Крім того, податкові різниці, пов’язані з формуванням статутного капіталу, у ПКУ не передбачені. Тому операція зі здійснення внеску до статутного капіталу підприємства не впливає на розмір об’єкта оподаткування податком на прибуток.
З огляду на вимоги пп. 196.1.1 ПКУ, операція з випуску (розміщення) акцій і корпоративних прав не є об’єктом оподаткування ПДВ. Тому в емітента не виникають податкові зобов’язання. Отримання внеску також не призводить до виникнення податкового кредиту з ПДВ, оскільки ця операція не є постачанням товарів або послуг (пп. 14.1.185, 14.1.191 ПКУ). З цих же причин не проводять розподіл вхідного ПДВ, як того вимагає п. 199.1 ПКУ за придбаннями для операцій, що оподатковуються і не оподатковуються ПДВ.
У разі відображення операцій зі збільшення статутного капіталу через додаткові внески коштами кореспонденції рахунків будуть такими самими, як і при формуванні статутного капіталу. Відображення отримання грошових коштів від засновника у бухгалтерському обліку відбувається в такий спосіб.
Обґрунтувати поповнення статутного капіталу необхідно виданим наказом про його поповнення. Також потрібно внести зміни до статуту підприємства щодо збільшення розміру статутного капіталу. В бухобліку проводиться запис: Дт 46 «Неоплачений капітал» – Кт 401 «Статутний капітал».
Надалі можна вносити кошти у будь-який спосіб, з-поміж іншого через касу чи на рахунок у банку. Ця операція супроводжується проведенням: Дт 301 «Готівка в національній валюті» або 311 «Поточні рахунки в національній валюті» – Кт 46.
Більше інформації https://7eminar.ua/events/2687/4597
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Відповідь від 15 хвилин!
Підключіть сервіс «Особистий консультант» та отримайте рішення всіх ваших робочих завдань від найкращих експертів-практиків країни.
Облік лікарняних у звітності: листопад чи грудень
Виправлення помилки в нарахуванні заробітної плати співробітника
Яка ставка ПДВ застосовується до стоматологічних послуг в Україні
Вибір причини реєстрації платником ПДВ для ФОП 2 групи
Проблеми з ПДВ через неправильну реєстрацію постачальником у ЄРПН
Порядок оплати готівкою з каси ПРРО для ФОП
…
Чи зобов'язані ТОВ та ФОП наймати працівників при старті
Як правильно сформувати уточнюючу декларацію з ПДВ
Штраф за невчасну сплату ПДВ: можливі причини та помилки
Зберігання чеків службової видачі для ФОП: вимоги та нюанси
У ФОП 2 групи в магазині в кінці дня роблять …
Терміни подання заяви ФОП для переходу на четверту групу ЄП
Штрафи за невідповідність готівки даним ПРРО для ФОП
У ФОП 2 група ЄП в магазині проводилась фактична перевірка …

