Клопотання про передачу активів в управління Агентству з розшуку та менеджменту активів у 100% випадках будуть розглядатися без зацікавлених осіб, чим порушуватиметься конституційне право на захист.
Про це застерегли в Національній асоціації адвокатів України, де проаналізували проєкт Закону від 08.01.2025 №12387 «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо посилення судового контролю за управлінням арештованими активами».
Документом зокрема пропонується установити, що клопотання слідчого, прокурора про передачу активів в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, може розглядатися без повідомлення підозрюваного, обвинуваченого, власника активів, захисника, законного представника, представника юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, якщо це є необхідним для збереження економічної вартості таких активів.
Нагадаємо, що відповідно до чинного Закону України від 10.11.2015 № 772-VIII «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», управління активами здійснюється на умовах ефективності, а також збереження (за можливості – збільшення) їх економічної вартості.
У НААУ вважають, що оскільки питання передачі активів в управління АРМА суттєво впливає на права та інтереси власника майна, то розгляд такого клопотання має в будь–якому разі здійснюватися за участі підозрюваного, обвинуваченого, власника активів, захисника, законного представника, представника юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження. Адже критерій «необхідності збереження економічної вартості таких активів» ніде не прописаний. Та він, радше за все, наявний у будь–якій ситуації. А ціль запобігання ризикам зменшення вартості може бути досягнута за рахунок інших механізмів.
Ці зауваження направлено до Комітету ВР з питань правоохоронної діяльності НААУ для врахування під час опрацювання законопроєкту №12387.