РРО в інтернет-торгівлі: коли застосовувати та на який об’єкт реєструвати

Інтернет-торгівля є дуже розповсюдженою формою комунікації з покупцями, і багато хто, навіть маючи стаціонарні магазини, виходить в інтернет-простір. Отже, питання правильного застосування РРО, правильності видачі чеку та правильної реєстрації РРО є дуже актуальними


Фіскалізація розрахункових операцій


Перш за все, необхідно визначити в яких випадках та в який момент необхідно фіскалізувати операцію з продажу при здійсненні інтернет-торгівлі.


Одним з визначальних моментів є визнання операції розрахунковою. Такими операціями є:


  1. приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг);
  2. видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу);
  3. у разі застосування банківської платіжної картки оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця;
  4. у разі повернення товару (відмови від послуги) оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.


Момент та умови фіскалізації


Найпоширенішими формами для інтернет-торгівлі є два варіанти оплат: це передоплата і післяплата.


При здійсненні передплати фіскалізація залежить від способу здійснення оплати. Наприклад, при оплаті за реквізитами IBAN – це не розрахункова операція.


Ну а коли мова йде про післяплату, то тут головну роль буде відігравати саме спосіб доставки. Наприклад, якщо доставка здійснюється через Укрпошту, то із високою вірогідністю РРО не знадобиться, тому що і Укрпошта, і залученні кур'єрські служби діють від свого імені. І отже, на думку податківців, в таких випадках нічого не потрібно фіскалізувати.


Той, хто приймає гроші у покупця, а це власне або кур'єр, або Укрпошта вони і видають необхідний чек. Продавець буде обмежуватися тільки тим, що вкладає документи на товар у відправлення. Якщо ж мова йде, наприклад, про Нову Пошту, тут вже ніяк не «позбутися» РРО, тому що саме таку думку із минулого року висловлює податкова служба (ІПК від 04.07.2023 року №1693/ІПК/99-00-07-04-01-06). Це пов'язано саме із структурою розрахунків, які використовує Нова пошта.



Розрахункові операції в інтернет-торгівлі



Післяплата: варіанти дій



Оплата у неробочий час


Оплата у неробочий час в інтернет-торгівлі не регламентована Законом України від 06.07.1995 №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі Закон про РРО).


Натомість, дуже багато роз'яснень з цього приводу дає податкова служба. Зокрема, вони зазначають, що розрахункова операція в такому випадку може бути проведена із відстрочкою платежу, а також, якщо оплата надійшла у неробочий час, то треба фіскалізувати із урахуванням режиму роботи суб'єкта господарювання.


Тобто, якщо, наприклад зранку, наприклад, о 9 годині, виявилося, що о 12 годині ночі здійснено оплату, то о 9 годині ранку (коли розпочнеться робочий день), необхідно здійснити фіскалізацію тих оплат, які, умовно кажучи, надійшли вночі (ІПК ДПСУ від 27.10.2020 №4437/ІПК/99-00-07-05-01-06).


Реєстрація РРО


Процедура реєстрації РРО в контролюючих органах регулюється Порядком реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 14.06.2016 №547.


РРО реєструється на господарську одиницю.


Що вважати господарською одиницею для інтернет-торгівлі – визначає підприємство самостійно. Господарською одиницею може бути офіс, за адресою якого здійснюється реалізація, обслуговування інтернет-сайту, склад, з якого здійснюється видача товару, транспортний засіб


Також податкова зазначає, що за одною адресою може бути зареєстровано більше, ніж один РРО.


Джерело: 7eminar