Що потрібно знати українському бізнесу для конкурентоспроможності на Європейському ринку

Митники підготували роз’яснення, щодо статусу АЕО, зокрема, як обрати для підтвердження надійності облікових даних та отримання авторизацій: 2-й критерій щодо контролю за товарними потоками на основі даних бухгалтерського обліку або вимоги щодо зберігання документів та ведення облікових записів

Починаючи з 2019 року в українське митне законодавство вже був запроваджений критерій «належна система ведення бухгалтерського обліку, комерційної та транспортної документації»*, який необхідно було підтвердити для отримання таких авторизацій:


  1. АЕО;
  2. транзитні спрощення для переміщення товарів по процедурі спільного транзиту або МДП;
  3. митні спрощення для поміщення товарів в цільові митні режими після того, як транзит завершено.


Закон України від 22.08.2024 №3926-ІХ «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо імплементації деяких положень Митного кодексу Європейського Союзу» розширює перелік авторизацій, для яких передбачається два варіанти підтвердження надійності облікових даних на вибір підприємства:


1) 2-й критерій відповідно до ст. 12 Митного кодексу України (далі – МКУ);

2) вимоги щодо зберігання документів та ведення облікових записів відповідно до ст. 73-3 МКУ.


Згідно з п. 6 ч. 1 ст. 19-2 МКУ митні органи за заявою підприємства приймають рішення щодо авторизації для поміщення товарів у митний режим:


  1. імпорту (у частині процедури кінцевого використання) (підпункт «а»); 
  2. тимчасового ввезення (підпункт «б»); 
  3. переробки на митній території (підпункт «в»);
  4. переробки за межами митної території (підпункт «г»).


Схематично можливі варіанти підтвердження надійності облікових даних виглядають так:



Передбачається, що документи та облікові записи підприємства, якому надано авторизацію для поміщення товарів у спеціальні митні режими або на здійснення певних видів діяльності, які контролюються митними органами і передбачають надійний контроль за рухом товарів, мають містити інформацію та відомості, що дозволяють митним органам здійснювати необхідний контроль, надійно ідентифікувати товари, їх місцезнаходження або переміщення, операції, які здійснювалися з такими товарами тощо.


У ч. 2 ст. 14 МКУ деталізовано умови 2-го критерію, а у ч. 4 ст. 73-3 МКУ – вимоги щодо зберігання документів та ведення облікових записів підприємства. 


Водночас, якщо підприємство вже має підтверджений 2-й критерій, то воно вважається таким, що відповідає вимогам щодо зберігання документів та ведення облікових записів, визначеним ст. 73-3 МКУ

Тож як визначитися, які умови чи вимоги краще підтверджувати для отримання авторизацій на спеціальні митні режими, митний склад або СТЗ? 

Наведемо декілька сценаріїв:


  1. за наявності у підприємства авторизації, для отримання якої було підтверджено дотримання 2-го критерію (наприклад, авторизований вантажовідправник або вантажоодержувач), додаткове підтвердження вимоги щодо зберігання документів та ведення облікових записів відповідно до ст. 73-3 МКУ не потрібне; авторизацію на спеціальні митні режими можна отримати майже автоматично, а для певних видів діяльності ця вимога вважається виконаною, і необхідна перевірка щодо решти критеріїв та умов;
  2. якщо підприємство планує отримувати авторизацію АЕО або на спрощення, але наразі існує необхідність отримати авторизацію на спеціальні митні режими, митний склад або СТЗ, то підтвердження 2-го критерію під час отримання цих авторизацій в майбутньому дасть можливість взаємозарахувати його для отримання статусу АЕО або спрощень;
  3. якщо підприємству необхідна лише авторизація на спеціальні митні режими, митний склад або СТЗ, то у разі обрання наразі підтвердження вимог ст. 73-3 МКУ, в майбутньому для отримання авторизації АЕО або спрощення 2-й критерій доведеться підтверджувати додатково.  


Сценарій підтвердження 2-го критерію має також «непрямі вигоди» для підприємства, зокрема, такі як посилення захисту та можливості відновлення документів, захист їх від несанкціонованого доступу, непомітного виправлення тощо.  


Нинішні зміни до МКУ є перехідним етапом на шляху до впровадження 100% митних правил ЄС, в тому числі перехід від спрощення «процедура оформлення за місцезнаходженням» до спрощеного декларування шляхом внесення інформації в облікові записи декларанта. Тому приділення уваги надійності системи облікових даних протягом цього перехідного періоду дасть можливість у майбутньому отримати переваги наступних митних спрощень.


* 2-й критерій, визначений ст. 12 МКУ, «демонстрація заявником високого рівня контролю своїх операцій і товарних потоків на основі бухгалтерського обліку, системи управління комерційними обліковими записами та, у відповідних випадках, товарно-транспортною документацією, що дають змогу здійснювати належний митний контроль» (в редакції Закону №3926). 



Джерело: Державна митна служба України

Отримуйте щодня свіжі новини та корисні подарунки 🎁👇