Облік основних засобів після завершення гранту на дослідження
Які є особливості у такому випадку та варіанти обліку?
В окремих випадках у грантових договорах дійсно можуть міститися особливі умови щодо порядку використання і обліку активів, придбаних за грантові кошти, зокрема вимога відображати витрати на основні засоби у складі витрат періоду (тобто одразу списувати їх на витрати), якщо такі вимоги продиктовані грантодавцем і погоджені сторонами. Це зустрічається в міжнародних проєктах, які фінансуються, наприклад, за рахунок коштів ЄС, ООН, USAID тощо. Грантодавець іноді вимагає застосування своїх правил звітності, що базуються на міжнародних стандартах або внутрішніх політиках донорських організацій.
Водночас для ведення офіційного бухгалтерського обліку в Україні підприємство зобов’язане керуватися П(С)БО та вимогами Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" № 996-XIV. Це означає, що незалежно від вимог грантодавця, основні засоби визнаються необоротними активами, якщо відповідають критеріям П(С)БО 7, і підлягають амортизації протягом строку корисного використання (п. 4, п. 23 П(С)БО 7).
Проте, для потреб грантової звітності підприємство може вести паралельний облік у вигляді аналітичної таблиці, де показує рух та використання активів відповідно до умов гранту, а для цілей фінансової звітності – згідно з українським законодавством. Власне, це компромісна практика, яка часто застосовується на практиці: подвійна (внутрішня) звітність для потреб донора та національного обліку.
Тому формально умови гранту можуть суперечити національним стандартам, але для офіційної звітності потрібно застосовувати П(С)БО, а для звітності перед донором – його вимоги. Це не порушення, якщо підприємство забезпечить відповідність офіційної фінансової звітності вимогам законодавства (ст. 8, 9 Закону № 996-XIV, П(С)БО 7).
Умова про витрачання коштів гранту на закупівлю осноних засобів не охначає, що вони мають відобразитися в витратах в бухзобліку. . За правилами обліку це капінвестиціїї, здійснені за рахунок гранту. Отримано грант ДТ311Кт48. Закуплено основні засоби ДТ152 Кт311, Дт10Кт152 та одночасно ДТ48Кт69. Нараховано амортизацію Дт91-94Кт131, ДТ69 Кт718 (визнано дохід у сумі амортизаціїї)
Якщо після завершення гранту діяльність із досліджень припиняється, такі основні засоби можуть бути переведені до складу необоротних активів, що не використовуються, або можуть бути реалізовані чи ліквідовані за стандартною процедурою. Але навіть у такому випадку списання залишкової вартості можливе тільки через вибуття чи непридатність до подальшого використання (п. 33 П(С)БО 7).. Також, при ліквідаціїї за власним рішенням платника податку нараховується ПДВ у розмірі не меншому балансової вартості або звичайної ціни, тобто більшої з двох.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Здача в оренду житлової нерухомості ФОП: нотаріальне посвідчення
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Складення податкової накладної при договорі комісії з ПДВ
Ліквідація ФОП 3 групи: потрібен додаток 1 у декларації
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Алгоритм дій бухгалтера при передачі станка фірмі
Подвійне оподаткування ПДВ: ризики та наслідки для підприємства
Пенсія по інвалідності та пільги зі сплати ЄСВ для ФОП
Вибір КВЕД для податкової накладної при ремонті приміщення
Об'єднаний звіт для ФОП з найманим працівником у вересні
Відповідь АІ схвалено експертом
Нарахування заробітної плати директору на послуги в БАС проф
Налаштування 20-ОПП для орендованих приміщень та майданчика
ТОВ вирішило продавати вживані та завезені авто на майданчику
Взяло в оренду нежитлове приміщення в 40 кв м та відкритий майданчик 100 кв м Питання: як в 20-ОПП назвати ці об'єкти орендовані, офіс по юр адресі маємо вже…
Включення премії та максимального ЄСВ у декретний лікарняний
Питання по розрахунку: В грудні 2025 року була нарахована виплачена премія за 3-й 2025р. Чи включається сума премії в розрахунок декретних саме в цьому…
Питання щодо вихідних та оплати праці працівників ФОП
Відповідь АІ схвалено експертом
Нарахування ПДВ при безкоштовному розповсюдженні товарів: дати важливі
Відповідь АІ схвалено експертом
Вплив закінчення оренди на неамортизовані витрати підприємства
Є відповідь АІ
Формування податкової накладної при оплаті від іншого ФОП
Навчання керівника з військового обліку: чи є нові нюанси
Відповідь АІ схвалено і доповнено експертом
Запізнення повідомлення до ТЦК: наслідки для підприємства та працівника
Питання реєстрації ПДВ та обов'язків платника у жовтні
02.10.26 р. ТОВ подало заяву на добровільну реєстрацію платником ПДВ з 01.11.26 р., ліміт в 1 млн грн не перевищено. 05.10.26р. в електронному кабінеті є дані про реєстрацію платником ПДВ з 01.11.26 р. Є вірогідність, що до кінця місяця ТОВ перевищить ліміт в 1 млн…

