Заголовок тимчасово відсутній
Підприємство порушує правила бухгалтерського обліку. На підставі фінансової звітності складається податкова звітність та приймаються управлінські рішення, у тому числі щодо виплати дивідендів.
Щодо подання фінзвітності до органів статистики, то у період дії воєнного стану або стану війни, а також протягом трьох місяців після його завершення ні до фізичних осіб, ні до юридичних осіб не застосовується адміністративна та / або кримінальна відповідальність за неподання чи несвоєчасне подання звітності (пп. 2 п. 1 Закону України від 03.03.2022 №2115-IX «Про захист інтересів суб'єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2115-20#Text ).
ДПС у роз’ясненні https://if.tax.gov.ua/media-ark/news-ark/648227.html повідомляє, що подання додатків до податкової декларації і в тому числі фінансової звітності не за встановленою формою може призвести до невизнання такої декларації податковою звітністю відповідно до п. 48.7 ст. 48 ПКУ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n1174 .
За неподання або несвоєчасне подання податкової звітності або невиконання вимог щодо внесення змін до податкової звітності ст. 120 ПКУ встановлено відповідальність до платника податків:
Неподання (крім випадків, якщо податкова декларація не подається відповідно до пункту 49.2 статті 49 цього Кодексу) або несвоєчасне подання платником податків або іншими особами, зобов’язаними нараховувати і сплачувати податки та збори, платежі, контроль за сплатою яких покладено на контролюючі органи, податкових декларацій (розрахунків), а також іншої звітності, обов’язок подання якої до контролюючих органів передбачено цим Кодексом, -
- тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 340 гривень, за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.
Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке порушення, -
- тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 гривень за кожне таке неподання або несвоєчасне подання.
Частиною другою статті 2 Закону № 996 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/996-14#n51 встановлено, що підприємства (крім бюджетних установ) можуть належати до мікропідприємств, малих, середніх або великих підприємств, а також визначено критерії, за якими підприємства відносяться до відповідної категорії.
Підприємства зобов’язані складати фінансову звітність на підставі даних бухгалтерського обліку (частина перша статті 11 Закону № 996).
Форми фінансової звітності, які складаються відповідно до національних та міжнародних стандартів, визначені Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності», затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 07.02.2013 № 73 (із змінами) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0336-13#n18 .
За вчинення адміністративного правопорушення (проступку) закон передбачає адміністративну відповідальність. Вона настає у випадку, коли відповідне правопорушення не призводить до кримінальної відповідальності. А саме:
- Відсутність податкового обліку, порушення керівниками та іншими посадовими особами підприємств, установ, організацій установленого законом порядку ведення податкового обліку, у т. ч. неподання або несвоєчасне подання аудиторських висновків, подання яких передбачено законами України ( ст. 1631 КУпАП https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#n1391 ) накладається штраф від 85 до 170 грн. За повторне правопорушення протягом року - штраф від 170 до 255 грн Протоколи складають уповноважені посадові особи органів ДПС. Справу розглядають у судовому порядку (ст. ст. 221, 255 КУпАП)
- Порушення законодавства з фінансових питань:
• приховування в обліку валютних та інших доходів, непродуктивних витрат і збитків;
• відсутність бухгалтерського обліку або ведення його з порушенням установленого порядку;
• унесення неправдивих даних до фінансової звітності;
• неподання фінансової звітності;
(ст. 1642 КУпАП) застосовується штраф від 136 до 255 грн. За повторне правопорушення протягом року - штраф від 170 до 340 грн Протоколи складають уповноважені посадові особи органів державного фінансового контролю. Справи про такі адмінправопорушення розглядають органи державного фінансового контролю (ст. ст. 2341, 255 КУпАП)
Закон про бухоблік не містить норму щодо відповідальності за відсутність аудиторського висновку, тобто за непроведення аудиту фінансової звітності. При цьому ст. 163-16 КУпАП визначає, що за порушення порядку оприлюднення фінансової звітності або консолідованої фінансової звітності разом з аудиторським звітом тягне за собою накладення штрафу від 17000 до 34000 грн. Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, тягне за собою накладення штрафу від 34000 до 51000 грн.
Орган суспільного нагляду за аудиторською діяльністю розглядає справи про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням порядку оприлюднення фінансової звітності або консолідованої фінансової звітності разом з аудиторським звітом (ст. 244-22 КУпАП).
Від імені Органу суспільного нагляду за аудиторською діяльністю розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення має право виконавчий директор Інспекції із забезпечення якості.
Додамо, що наразі відсутній чіткий механізм накладення адміністративних штрафів у випадку непроведення обов’язкового аудиту. Водночас, порядок провадження в справах про адміністративні правопорушення в органах (посадовими особами), уповноважених розглядати справи про адміністративні правопорушення, визначається КУпАП та іншими законами України. Оскільки такий порядок відсутній як в Законі про бухоблік, так і в Законі № 2258 застосовуються загальні правила, встановлені КУпАП.
Загальні правила визначають осіб, яких може бути притягнено до адмінвідповідальності, осіб та розмір такої відповідальності, (ст. 163-16 КУпАП); орган, який розглядає справи про порушення вимог ст. 163-16 – Орган суспільного нагляду за аудиторською діяльністю (ст. 244-22 КУпАП); осіб, які мають право складати протоколи про адмінпорушення (ст. 255 КУпАП).
Відповідальність під час воєнного стану
Згідно з пп. 4-2 п. 1 Закону України від 03.03.2022 р. № 2115-IX https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2115-20#n3 підприємства можуть оприлюднювати річну фінансову звітність у повному обсязі протягом 3 місяців після закінчення воєнного стану за весь період її неоприлюднення.
На період дії воєнного стану та протягом трьох місяців після його завершення посадові особи підприємств звільняються від адмвідповідальності за порушення строків оприлюднення фінансової звітності разом із аудиторським звітом.
Платники податку на прибуток, які зобов’язані проводити аудит звільняються від:
· штрафів за неподання або несвоєчасне подання ДПС повного комплекту річної фінансової звітності з аудиторським звітом;
· відповідальності за подання уточнюючої декларації до річної декларації з податку на прибуток (у разі, коли аудиторська перевірка виявить помилки у фінансовій звітності, які вплинули на показники поданої річної декларації з податку на прибуток (пп. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
Таким чином встановлена наступна відповідальність передбачена за порушення правил фінансової звітності:
1. Адміністративна відповідальність
Згідно з Кодексом України про адміністративні правопорушення, штрафи накладаються за такі порушення:
· Неподання або несвоєчасне подання звітності:
o від 170 до 340 грн для посадових осіб.
o за повторне порушення протягом року – від 255 до 510 грн.
· Подання недостовірних відомостей:
o штраф від 85 до 255 грн.
2. Фінансова відповідальність
· За неподання звітів до податкових органів – штраф до 510 грн за кожен документ.
· За невідповідність податкової звітності – штраф до 5% від суми недекларованого прибутку, але не менше 170 грн.
3. Кримінальна відповідальність
За умисне подання неправдивих даних або приховування доходів у великих розмірах може застосовуватись кримінальна відповідальність:
· штраф до 85 000 грн;
· виправні роботи або обмеження волі до 2 років.
4. Дисциплінарна відповідальність
До посадових осіб може бути застосовано:
· догану або попередження;
· зняття з посади;
· звільнення за статтею.
Більше інформації https://7eminar.ua/news/1467-yak-uniknuti-vidpovidalnosti-za-pomilki-poperednyogo-buxgaltera та https://7eminar.ua/news/3032-ricna-finansova-zvitnist-za-2024-rik-zagalni-pravila
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Відповідь від 15 хвилин!
Підключіть сервіс «Особистий консультант» та отримайте рішення всіх ваших робочих завдань від найкращих експертів-практиків країни.
Порушення при виплаті зарплати та компенсації за відпустку
Чи потрібно доплачувати ЄСВ для працівниці на лікарняному
Вирахування зарплати сумісника під час війни: юридичні нюанси
Чи потрібен звіт про прийняття працівників для фізосіб
Чи потрібно заповнювати зворотну сторону електронного лікарняного
Чи сплачує пенсіонер з ФОП 3 групи єдиний соціальний внесок
Есв сплачується фопом 3 група, якщо він пенсіонер 3 групи? Дякую

