Заголовок тимчасово відсутній
Так, потрібно провести інвентаризацію.
Встановлення факту псування товару та його подальшого списання вимагає проведення інвентаризації. Це передбачено п. 7 розд. I Положенням № 879 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1365-14#n17 .
Інвентаризація проводиться на день установлення факту псування продукції. Керівник своїм наказом має створити інвентаризаційну комісію. До її обов’язків входить визначення обсягу зіпсованих товарів, розроблення пропозицій щодо їх долі (використання у господарській діяльності, списання тощо).
За результатами інвентаризації комісія складає такі документи (підприємство може використовувати самостійно розроблені форми):
- Інвентаризаційний опис товарно-матеріальних цінностей В описі вказуються найменування зіпсованих товарів, її кількість, причини, ступінь і характер псування, пропозиції щодо її знецінення, списання або можливості використання;
- Звіряльну відомість результатів інвентаризації товарно-матеріальних та інших цінностей ;
- Протокол інвентаризаційної комісії. У протоколі також наводяться пропозиції щодо списання товарів або їх можливого використання. Протокол затверджується керівником підприємства протягом 5 робочих днів після завершення інвентаризації.
На підставі інвентаризації встановлюється кількість зіпсованого товару, виявляються відповідальні особи, отримуються пояснення та визначається, чи є їхня вина. Також має бути визначено подальше рішення щодо такого товару та шляхи його утилізації. Саме на підставі акта інвентаризації і рішення комісії такий товар може бути списаний з обліку підприємства.
Для списання зіпсованих товарів з балансу потрібно скласти відповідний первинний документ. На практиці таким документом є акт на списання . Чинним законодавством не передбачена типова форма такого акта. Тому, враховуючи положення ст. 9 Закону №996 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/996-14#n155 та п.2.3 Положення 88 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0168-95#n17 , підприємство має розробити її самостійно.
В акті зазначають найменування зіпсованого товару, що підлягає списанню, його кількість та вартість, а також причини псування. Акт складається у двох примірниках (один передають матеріально відповідальній особі, другий – до бухгалтерії) та підписується членами інвентаризаційної комісії.
ПКУ не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування на суми списання запасів як у межах природного убутку, так і понад них.
Тож така операція впливає на фінансовий результат до оподаткування лише за правилами бухгалтерського обліку.
Якщо товари не потрапляють під норми природного убутку, їх списання відображають записом Д-т 947 К-т 28.
Якщо маємо справу з продажем купованих товарів, призначених для роздрібного продажу, то суб'єкт господарювання повинен вести облік товарно-матеріальних цінностей за цінами продажу.
У випадку списання таких товарів необхідно списати і відповідну суму торгової націнки, що належить до їх вартості, — Д-т 947 К-т 282; Д-т 285 К-т 282.
До моменту виявлення винної особи вартість зіпсованих товарів слід відображати за дебетом позабалансового рахунку 072. Якщо протягом трьох років винну особу встановлено не буде, їх списують записом К-т 072.
У разі встановлення винної особи до закінчення трьох років вартість таких запасів також списують з позабалансового рахунку (К-т 072) разом із визнанням доходу та заборгованості винної особи (Д-т 375 К-т 716).
Щодо ПДВ, то якщо товари списуються понад норми природного убутку, потрібно нарахувати ПЗ згідно п. 198.5 ПКУ https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17#n4931 . При цьому за базу оподаткування для нарахування компенсуючих ПЗ слід брати вартість придбання товарів/послуг, що списуються (п. 189.1 ПК).
«Компенсувальні» податкові зобов'язання з ПДВ, нараховані згідно з п. 198.5 ПКУ, відображають записом Д-т 947 К-т 641.
Отже, у разі списання з балансу зіпсованих товарів та за умови, що винну особу не встановлено, платник податку не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду складає зведену податкову накладну на такі запаси і нараховує податкові зобов'язання з ПДВ.
Раді допомогти, звертайтесь ще!
Відповідь від 15 хвилин!
Підключіть сервіс «Особистий консультант» та отримайте рішення всіх ваших робочих завдань від найкращих експертів-практиків країни.
ФОП: чи може борг по податку позбавити єдиного податку
Уточнення щодо перепідготовки: виправлення коду 158 в документах
Штрафи за неоподаткування перепідготовки: уточнюючий розрахунок та наслідки
ПДВ при благодійній допомозі: складання ПН та декларація
Коригування ПДВ при поверненні товару під час військового стану
тов, платник пдв, який на період військового стану користується податковою …
Запровадження графіку змінності для нових працівників у ФОП
ФОП узяв до штату 2-х товаришів по роботі: один …
Виправлення помилки в звітності по ЄСВ і ПДФО
Як правильно відображати витрати на послуги Нової пошти
Облік автомобілів: продаж, технічний стан та передача ТЦК
Пільги по ПДВ при постачанні товарів від іноземного фонду
Правила складання РК при поверненні товару та оплаті
Проблеми округлення ПДВ: як виправити відхилення в декларації
Внесення даних у трудову книжку після зміни прізвища працівника
Можливість отримання статусу важливого ФОП для національної економіки
Нарахування компенсуючого ПДВ при зміні сфер діяльності ТОВ
ТОВ (заг.с-ма з пдв) 08.2025 оплатило аванс за …

